۰۹/مهر/۱۴۰۴ | ۰۵:۰۱
صادرات طلای سرخ ۶۰ درصد افزایش یافت فروش بیش از ۳ هزار میلیارد ریال «کالای تملیکی» اینترنت افغانستان قطع شد/ دلار تلگرامی تهران خوابید! وزیر کار: برنامه‌های کاهش حوادث ناشی از کار مناسب با هر شهر و استان تدوین می‌شود عبور موفق برق کشور از اوج بار ۷۷۵۰۰ مگاواتی تابستان نحوه ثبت درخواست استرداد اضافه پرداختی مالیات بر درآمد حقوق جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ ارزش بازارهای سهام به مرز ۱۰ هزار همت نزدیک شد اعلام تعرفه برق تجدیدپذیر در آبان ماه ۱۴۰۴ برای صنایع مشمول آغاز سطح‌بندی مشتریان بانکی/ محدودیت سالانه واریز و برداشت تعیین شد اسامی بازیگران سریال الگوریتم + عکس شرایط فروش سبدی بهمن موتور + زمان و آدرس سایت قیمت روز گوشی ۸ مهر ۱۴۰۴ چرا یارانه شما قطع شد؟ لینک و نحوه اعتراض به حذف یارانه‌ها طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ + جدول مبلغ و زمان واریز سود سهام عدالت+ مشمولان و وضعیت سود سهام عدالت متوفیان خروج از مدار نیروگاه برق‌آبی کرج قیمت خرید حمایتی تخم مرغ اعلام شد خبر جدید درباره واریز سود سهام عدالت + وضعیت جاماندگان و آخرین مهلت ثبت نام سهام عدالت جهانگیر: مطالبات بانک‌ها از عباس ایروانی وصول و تسویه شده است مذاکره اجرای موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا تجارت ۵۴ میلیارد دلاری ایران در نیمه اول ۱۴۰۴ بهره‌برداری از ۴۰ همت پروژه جدید آب و فاضلاب آخرین مهلت برای جاماندگان دریافت سود سهام عدالت وزیر تعاون: انتقال اختیار به استان‌ها راهکاری موثر برای کاهش حوادث کار است نشانی الکترونیک سامانه اعتراض به حذف یارانه اعلام شد تعیین محدودیت جدید برای افتتاح حساب واکنش ستاره الوحده به پیشنهاد پرسپولیس یارانه نان اتباع افغان قطع نشد هشدار درباره تکرار تجربه تلخ بورس ۱۴۰۰ در بازار رمزارز جزییات حراج سکه فردا ۹ مهر ۱۴۰۴ قیمت دلار و رز در بازار ارز تجاری امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ بازنگری در قوانین پیش فروش؛ کلید ورود سرمایه به بازار مسکن قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ حجم معاملات شمش نقره در بورس از ۳۰ تن گذشت مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای چهارمین بار متوالی تحریم شد رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ نه خریدار است نه فروشنده قاچاق آرد، پرسودتر از هروئین شد ۱۶۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شد خط جدید انتقال برق بین ایران و ارمنستان به بهره برداری خواهد رسید سازمان مالیاتی جزئیات واریز ۱۴.۷ همت به حساب شهرداری‌ها را اعلام کرد عارف: اجازه نمی‌دهیم با سفره مردم شوخی کنند قالیباف: ارزیابی عملکرد برنامه هفتم، خروجی محور باشد شرایط بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده بهار امسال اعلام شد طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ + جدول چرا تتر خطرناک شد؟ اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی تغییر کرد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۷ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ | سایت ثبت نام فروش فوری، فوق‌العاده و پیش‌فروش + اختلاف قیمت با بازار «هوشمندسازی» سکوی صادرات دانش مالیاتی ایران به بریکس قیمت مرغ رسما اعلام شد بیش از هزار برگ سند از فساد چای دبش تحویل مرجع قضایی شد ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به نحوه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی واردات شمش طلا برای سرمایه‌گذاران خارجی آزاد شد واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۲ از چهارشنبه یا پنج شنبه درصد پرشدگی سد‌های پنجگانه تهران در مجموع ۱۴ درصد معاون وزیر جهاد: کمبودی در کالاهای اساسی نداریم جهش ۴۵ هزار واحدی شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی بازار صرفه‌جویی ۱۴.۵ درصدی تهرانی‌ها در مصرف آب افزایش قیمت لبنیات برمبنای ابلاغ سازمان حمایت یا اسناد مثبته است رفع تداخلات اراضی باید در موعد مقرر به اتمام برسد نوسان قیمت برنج ایرانی از ۱۹۰ تا ۳۲۰ هزار تومان رقابت باطل بین تولید و مصرف برق قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دو شنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ پیشنهاد استفاده بهینه از نیروی مازاد دولت پیش فروش جدید سکه ۱۳ مهر برگزار می‌شود گزارش هواشناسی امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ مهاجرانی: دولت مصمم به کوچک‌سازی و پاسخگویی به بخش خصوصی است واریز ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان به حساب سهامداران عدالت تا آخر هفته نوری قزلجه: چالش اصلی بازار محصولات کشاورزی فاصله قیمتی تولید و مصرف است پیش‌بینی‌های بودجه‌ای برای سال ۱۴۰۵ قیمت جدید سیمان اعلام شد توقیف کالا در گمرکات صرفا بعد از قطعیت یافتن مطالبه نامه گمرکی پرداخت ۳۰ درصد از مطالبات بخش خصوصی رئیس بانک مرکزی: دلار ۷۰ هزار تومانی را تثبیت می‌کنیم واریز ۵۲ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب امورعشایر ایلام بهبود جایگاه ایران در تعاملات ریلی با کشورهای CIS کم‌کاری بانک‌ها در بافت فرسوده آخرین مهلت ثبت‌نام جاماندگان سود سهام عدالت اعلام شد + لینک ثبت‌نام زمان حراج سکه طلا اعلام شد شیوه‌نامه‌های اجرایی برای رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی تدوین می‌شود بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند قیمت روز گوشی ۶ مهر ۱۴۰۴ احتمال مسدودشدن دارایی کاربران ایرانی در تتر کاهش محدودیت‌های برقی استان تهران در تابستان ۱۴۰۵ عوارض آزادراه‌ها به حساب بانکی وصل شد+ جزییات در برابر چالش‌های اقتصادی، بخش خصوصی آمادگی مقابله دارد بخش خصوصی نیازمند هماهنگی بیشتر با دولت برای حل مشکلات اقتصادی نیاز به اصلاحات جدی در سیاست‌های اقتصادی و کاهش مداخلات دولتی ثبت نام ایران خودرو امروز ۶ مهر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط تحویل پالایشگاه فاز ۱۴ به مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام زمان واریز سود سهام عدالت + مبلغ و جزییات رکورد تاریخی معاملات روزانه گواهی شمش طلا شکسته شد استقبال خریداران خارجی از عرضه گاز مایع در بورس انرژی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ صندوق‌های طلا در تابستان امسال بالاترین بازده را کسب کردند تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۴۴۴ هزار کد فراتر رفت هشدار هواشناسی امروز ۶ مهر ۱۴۰۴ ۱۳۰ چاه نفت وارد مدار تولید شد قیمت جدید اجاره‌خانه در تهران نرخ تورم شهریور ماه اعلام شد قیمت گوشت قرمز امروز شنبه ۵ مهر ماه ۱۴۰۴ + جدول آغاز نصب برج‌های تخلیه اضطراری گاز در تهران تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به نفع کشاورزان تمام می‌شود سامانه ارز خدماتی آبان‌ماه فعال می‌شود قیمت روز گوشی ۵ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو ویژه مهر ۱۴۰۴+ شرایط و مراحل ثبت نام+ لینک سایت ایران خودرو تفحص از وزارت جهاد درخصوص واردات نهاده های دامی روی میز بهارستان مکانیسم ماشه چیز جدیدی نداشت مشوق‌های صادراتی ۱۴۰۴ این هفته ابلاغ می‌شود حراج ۲۴ همتی اوراق مالی اسلامی دولتی در روز سه‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ ذخایر طلای کشور پشتوانه مطمئنی برای خنثی‌سازی اسنپ‌بک/ ایران روابطی گسترده با کشور‌های آسیایی دارد ۲۶ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در ۴ بورس ایران جابجایی ۷۹ میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی لیست قیمت جدید کارخانه‌ای ایران خودرو در مهر ۱۴۰۴+جدول فروش نفت با ماشه متوقف نمی‌شود ثبت نام خودرو‌های سایپا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام سایپا افتتاح حساب جدید برای دارندگان بیش از ۱۰ حساب فعال ممنوع شد لغو ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت رشد ۵.۶ درصدی بخش کشاورزی در یک سال گذشته تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ قطعنامه چین و روسیه برای تمدید اسنپ‌بک رأی نیاورد حضور وزیر ارتباطات جهت پاسخگویی به نمایندگان در کمیسیون صنایع اسلامی: ایران اهل تعامل بوده اما غرب راه تقابل را انتخاب کرده است لاریجانی: ایران در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه همکاری با آژانس را متوقف می‌کند دریای خزر مواج شد تردد روان و بدون ترافیک در جاده‌های شمال جزئیات ۵ نوع صورت‌حساب‌ الکترونیکی در نظام مالیات بر ارزش افزوده قیمت دو مدل پژو ۲۰۷ برای مهر ماه اعلام شد عارف: تامین انرژی مورد نیاز بخش تولید در اولویت اقدامات دولت است طلای جهانی پس رفت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ ثبت سفارش موز، قهوه و دانه کنجد فردا آغاز می‌شود بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد پرداخت ۳ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندم‌کاران عرضه ۱۱ محصول در هشتمین دوره ثبت درخواست خرید محصولات ایران‌خودرو بدون نیاز به حساب وکالتی واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ اسلامی: ۵ هزار مگاوات برق اتمی در سایت «ایران هرمز» تولید خواهد شد زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها عارف کلیات سند برنامه ملی گذر مرز به مرز را تایید کرد مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دست به‌کار شد کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی لیست قیمت اجاق گاز مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۳ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ سند ۲۰ ساله استاندارد و کیفیت کشور تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ مهر ۱۴۰۴ عضویت در شانگهای و بریکس برگ برنده ایران در خنثی‌سازی اسنپ‌بک ثبت نام سایپا امروز ۲ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام فروش فوق العاده سایپا اسقاط ۱۰۵ هزار خودرو فرسوده در نیمه امسال جزئیات جدید از رفع تعهد ارزی صادرات قیر و هیدروکربن با طلا و موبایل قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهار شنبه ۲ مهر ۱۴۰۴ عمده مردم معاف از مالیات بر سوداگری؛ کاهش تورم با این پایه مالیاتی فروش بیش از ۵ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی کاهش احتمال توقیف خودرو در تصادف جرحی با ابلاغیه جدید دولت آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی تسریع می شود همکاری بین دستگاه‌ها شرط اصلی ارتقای کیفیت خدمات است جزئیات بودجه‌ای بخش آموزش و پرورش+ پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان برگزاری چهاردهمین آزمون استخدامی فراگیر در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت کمک‌هزینه اولاد بازماندگان آغاز برخورد گمرک با تخلفات رجیستری مسافری مصوبه تمدید پروانه‌های اکتشاف معادن از دستور کار خارج شد سهمیه واردات برای بازرگانان جدید اعلام شد آغاز محدودیت کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای از مهرماه کاهش ۱۰ درصدی تولید سیمان در ۳ ماهه امسال عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد ارائه تسهیلات ۵۰۰میلیون تومانی به تولیدکنندگان پوشاک از مهر اعتراض آموزشگاه‌های آزاد به تعرفه‌های جدید فنی و حرفه‌ای هزینه پرداختی اصناف ربطی به سامانه سپتام ندارد امکان واردات خودرو از منطقه آزاد اینچه‌برون فراهم شد اولین محموله کارنه‌تیر از ایران به کویت صادر شد واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر توقف رشد طلا پس از رکوردزنی پیش از نشست فدرال رزرو سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به تعویق انداخت ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی دبیرکل اوپک: تقاضای نفت تا ۲۰۵۰ به ۱۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد کاهش صادرات نفت عراق به آمریکا فشار دولت ترامپ به گروه ۷ برای اعمال تعرفه علیه چین و هند سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد ترامپ دست به دامان گروه ۷ شد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه عقبگرد قیمت نفت در بازار جهانی چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ اتحادیه اروپا به درخواست ترامپ علیه هند و چین عمل نمی‌کند «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۱:۰۷ ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
سازکار نجات مردم از بازی‌های خودروسازان

برای رقابت در صنعت خودروسازی باید واردات خودرو به صورت جدی‏ دنبال شود

مراسم معارفه وزیر صنعت، معدن و تجارت، آغاز انتقاد از صنعت خودرو در دولت چهاردهم بود. صنعتی که برای تمام دولت‌‏ها حاشیه‏ ساز بوده و حتی نحوه عملکرد مدیران خودروسازی منجر به استیضاح و برکناری برخی از وزرای دولت‌‏های قبل شد.
برای رقابت در صنعت خودروسازی باید واردات خودرو به صورت جدی‏ دنبال شود
کد خبر:۱۱۹۹

به گزارش اقتصاد معاصر؛ محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور در جلسه تکریم عباس علی آبادی وزیر سابق صمت و معارفه سید محمد اتابک، وزیر جدید صمت، گفت که متأسفانه کمک‌هایی که در دهه‌های گذشته به صنعت خودروسازی شده، ظلم در حق صنعت بوده، خودروسازان بار‌ها وعده دادند که کیفیت خودرو‌ها اصلاح خواهد شد، اما واقعیت این است که بهبودی اتفاق نیفتاده است.  

 

 روزنامه ایران در این باره نوشت: خودروسازان، مردم را با وعده‌ها و پیشفروش‌هایشان سر کار میگذارند، در حالی که وظیفه ماست که خودروی خوب داخلی یا خارجی را طبق ضوابط در اختیار مردم قرار داده و نیاز آنها را تأمین کنیم.

 

رفتار‌های منفعت طلبانه

سال‌های متمادی است که مردم از صنعت خودرو و چالش‌هایی که خودروسازان ایجاد می‌کنند، گلایه دارند. تمام دولت‌ها سعی کردند با سیاست‌های خاص، فضایی را فراهم کنند که صنعت خودرو رشد کند، خودروی کیفی تولید و بر تنوع محصولات افزوده و خودرو‌ها مطابق با آنچه که در قرارداد‌ها میآید، به متقاضیان تحویل شود.

 

با وجود تمام همراهی‌ها و حمایت‌های دولت‌های وقت، اهداف مدنظر (عنوان شده) محقق نشد و در نهایت مردم بیشترین ضرر را از رفتار‌های منفعت طلبانه و خودخواهانه خودروسازان دیدند.


زمانی که خودروسازان، فشار را روی سیاست‌گذاران بیشتر می‌کنند تا با افزایش قیمت درخواستی‌شان موافقت شود، آنها وعده می‌دهند که کیفیت محصولات خود را با شیب تندی افزایش خواهند داد و رضایت صد درصدی مردم را کسب خواهند کرد.

 

اما در تمام دوره‌های گذشته، بعد از افزایش قیمت، کیفیت به فراموشی سپرده میشد و عملاً فقط گرانی خودرو به مردم می‌رسید.

 

عدم توجه به اجرای تعهدات

مسأله دیگر این است اگر به انداز‌های که به صنعت خودرو توجه شده به سایر صنایع کشور توجه می‌شد و تزریق مالی به آنها صورت می‌گرفت، به طور قطع اکنون وضعیت اکثر صنایع کشور بهتر بود و کشور از سایر صنایع می‌توانست به صادرات و توسعه صنعتی دست پیدا کند.

 

 ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ شورای پول و اعتبار مقرر کرد سقف اعتباری و تعهدات بانکی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به ترتیب به میزان ۱۰۰ هزار و ۵۰ هزار میلیارد ریال بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های احتیاطی و نظارتی حداکثر تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳ افزایش پیدا کند.

 

 البته ۴ اسفندماه سال گذشته بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به سایپا مخالفت کرد و علت این مخالفت را جلوگیری از افزایش پایه پولی دانست.

 

 با وجود این، دو شرکت خودروساز سالانه از بانک‌های مختلف و سایر بخش‌هایی که امکان تزریق منابع پولی دارند، تسهیلات دریافت می‌کنند و این در حالی است که دولت بار‌ها خواستار خصوصی سازی واقعی و واگذاری اموال مازاد خودروسازان شده است، اما به اشکال مختلف، هیچ کدام از این موارد محقق نشده و همچنان شرکت‌های خودروسازی در حال درجا زدن هستند.

 

تداوم بحران زیان انباشته

طی سال‌های گذشته مدیران خودروسازی در قالب‌های مختلف ضمن استفاده از منابع دولتی، از بانک‌های صادرات، تجارت، ملی، سپه، رفاه کارگران و... وام دریافت کردند و هیچ زمان اعداد دریافتی به صورت رسمی اعلام نشده است.

 

 به عنوان مثال ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال با تکلیف بانک مرکزی و دولت، وام به حوزه خودروسازی تزریق شد.

 

 با وجود تمام حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی که دولت انجام داده است، شرکت ایران‌خودرو ۱۴ آبان ماه سال گذشته، برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت طی نامه‌ای عنوان کرد پس از خروج امریکا از برجام و افزایش تحریم‌ها، تراز ارزی کشور تحت فشار زیادی قرار گرفت، حاکمیت برای کنترل موضوع جلوگیری از واردات خودرو تصمیمی گرفت که در نهایت این توفیق اجباری، انحصار صنعت خودرو نامیده شد و قیمت‌گذاری دستوری شروع به کار کرد که تا به امروز باعث ایجاد ۹۷ هزار میلیارد تومان زیان انباشته در صورت مالی ایران‌خودرو و ۴۵ هزار میلیارد تومان در سایپا شده است.

 

بر این اساس، به نظر میرسد که شرکت‌های خودروسازی از ماهیت خود بسیار دور شدند و ادامه حیات به شکل و شمایل فعلی، میتواند این صنعت را با مشکلات جدیتری روبه رو کند، از همین رو دولت چهاردهم باید برای این حوزه فکر جدیدی داشته باشد تا صنعت خودرو از شاخص‌های نزولی فاصله بگیرد.

 

ترفند‌های تأمین نقدینگی

در این میان باید به فروش‌های سر کاری خودروسازان که مورد تأکید معاون اول رئیس جمهور هم بوده است اشاره کرد.

 

دو خودروساز و حتی مونتاژکاران، تنها برای تأمین نقدینگی خود اقدام به فروش خودرو می‌کنند و بار‌ها به صورت ضمنی عنوان شده که تولید خودرو به ضرر خودروساز است و اگر اجباری نبود، تولید به صورت محدود و تنها خودرو‌هایی که تولید آنها سودده است، صورت می‌گرفت.

 

 از سویی تحویل خودرو و ثبت نام‌ها یکی از دلمشغولی‌های جدی خریداران خودرو‌های داخلی است. در برخی از خودرو‌ها ثبت نام کنندگان بیش از یک سال منتظر می‌مانند و زمانی که موعد تحویل میرسد، خودروساز مجدد تحویل محصول را به تأخیر میاندازد و با بهانه‌های مختلف از مسئولیت سر باز میزند.

 

راهبرد خروج از قیمت‌گذاری

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان هم درباره صنعت خودرو و شرایطی که دارد، گفت: برای آنکه بازار خودرو سر و سامان بگیرد و شرکت‌های خودروساز بتوانند مدیریت هزینه داشته باشند و از مشکلات موجود خود عبور کنند بایستی دولت از فرایند قیمت‌گذاری خارج شود و اجازه دهد که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت‌ها باشد.


او با بیان اینکه هیچ کشوری، قیمتگذاری دولتی ندارد و قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا کنترل میشود، تصریح کرد: اگر میخواهیم صنعت خودروی کشور رشد کند و خودروسازان چالش‌های خود را پشت سر بگذارند، چاره‌ای جز خروج از قیمتگذاری وجود ندارد.

 

شاید در ابتدای اجرای این امر شاهد مشکلاتی دربازار خودرو باشیم، اما این امرطولانی مدت نیست و با گذشت زمان حداقل ۴ ماه شرایط طبیعی خواهد شد و در نهایت این امر به نفع مردم خواهد بود چرا که قیمت‌ها کنترل میشود و دیگر خرید و فروش خودرو با هدف سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری توجیه اقتصادی ندارد.


نعمت بخش اذعان داشت: ما یکبار آزادسازی قیمت‌ها را اجرایی کردیم و قیمت کارخانه ۵ درصد زیر قیمت بازار بود لذا می‌توان در مقطع فعلی که بخش قابل توجهی از درخواست‌ها برای خرید خودرو ساماندهی شده، این امر را اجرایی کنیم.


چندی پیش دبیر انجمن خودروسازان گفته بود: ایرانخودرو و سایپا در حالی حدود ۱۷ ماه افزایش قیمت نداشتند که سازمان حمایت قیمت‌ها را محاسبه کرده و معاون حمل و نقل وزارت صنعت باید نرخ‌های جدید را ابلاغ کند.

 

 این دو شرکت با سهل انگاری در ابلاغ قیمت‌ها هر روز ضرر می‌کنند و با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند و توانایی پرداخت پول قطعه‌سازان را ندارند.

 

 ابلاغ قیمت‌های جدید محصولات به دولت جدید بسیار ناجوانمردانه و کار سختی خواهد بود. نیاز واقعی بازار ایران به خودروی سواری یک تا ۱.۲ میلیون دستگاه در سال است و خودروسازان توان تولید این تعداد را دارند. تقاضای کاذب ۸۰ درصدی به دلیل اختلاف قیمت بازار و کارخانه است.

 

اتفاقی که به رانت انجامیده و باعث شده بیش از ۷.۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌های سرگردان به این بازار سرازیر شود. در صورت فروش خودرو با حدود قیمت حاشیه بازار، قیمت محصولات طی سه ماه تکنرخی و تقاضای کاذب از بین خواهد رفت و وعده‌های وزیر مبنی بر تعادل عرضه و تقاضا تحقق خواهد یافت.
 

باج‌خواهی خودروسازان در خط پایان

حسین سراج از کارشناسان صنعت خودرو درباره صحبت‌های اخیر معاون اول رئیس جمهور به «ایران» گفت: ما خیلی خوشحال هستیم که نگاه دولت چهاردهم به صنعت خودرو، واقعی است و سیاستگذار نمی‌خواهد حمایت کورکورانه از این صنعت داشته باشد و به هر نحوی به خودروسازان باج بدهد تا مردم بتوانند سوار خودروی ملی شوند.

 

حتی نکته جالب آن است که معاون اول در موضع‌گیری خود تأکید کرده است که میتوان خودرو وارد کرد تا بازار دچار التهاب نشود و همچنین مردم به خودرو‌های مناسب دسترسی پیدا کنند. با توجه به چنین رویکردی، بعید است که در دولت چهاردهم فرقی بین صنعت خودرو و سایر صنایع کشور باشد.


او ادامه داد: دولت چهاردهم می‌تواند صنعت خودروی کشور را احیا کند و این احیا میتواند از کاهش توجه و کاهش تزریق منابع مالی به خودروسازان باشد. سؤال اساسی این است که چرا صنعت خودرو از سایر صنایع کشور متمایز است، آن هم در شرایطی که سایر صنایع می‌توانند اثرگذاری بیشتری در اقتصاد داشته باشند.

 

 بخصوص اینکه برخی صنایع کشورمان تحریم نشدند و امکان صادرات آن کالا‌ها با توجه به نیاز بازار جهانی، وجود دارد. این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: شرکت‌های خودروسازی به دنبال آن هستند که سیاست‌گذار، قیمت‌گذاری خودرو را کنار بگذارد و آنها براساس عرضه و تقاضا بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

 

اما خیلی بعید است که دولت با چنین خواست‌های موافقت کند چرا که هنوز صف خرید خودرو وجود دارد و حذف قیمت‌گذاری به ضرر مردم تمام خواهد شد و قیمت‌ها به صورت افسارگسیخته افزایش پیدا می‌کند. او یادآور شد: کیفیت خودرو‌های داخلی بشدت پایین است و در قبال عددی که خریداران برای خودرو‌های داخلی پرداخت میکنند، هیچ آپشنی وجود ندارد؛ لذا برای آنکه رقابت در این صنعت ایجاد شود باید واردات خودرو را به صورت جدی‌تری دنبال کرد؛ حتی واردات خودرو‌های کارکرده هم میتواند به نفع مردم و بازار خودرو باشد. /خبرآنلاین