05/بهمن/1403 | 13:52
ثبت نام خودرو‌های فیدلیتی الیت و ریسپکت تیپ ۲ ویژه بهمن ۱۴۰۳+ شرایط و لینک ثبت نام خودروهای ۲۰۲۴ به بعد «نو» هستند؛ واردات کدام خودروها ممنوع شد؟ ابلاغ ساز و کار ثبت سفارش واردات خودروهای نو و کارکرده توسط اشخاص زمان قرعه کشی ایران خودرو بهمن ۱۴۰۳+ سایت اعلام نتایج قرعه کشی و اسامی برندگان ایران خودرو آخرین مهلت ثبت نام ایران خودرو امروز ۳ بهمن ۱۴۰۳+شرایط و لینک ثبت نام ایران خودرو وزیر صنعت، معدن و تجارت به عمان می‌رود ثبت نام فروش فوری سایپا ویژه جانبازان ویژه بهمن ۱۴۰۳+جدول و شرایط فروش فوری محصولات ایران خودرو ویژه جانبازان+جدول آخرین مهلت ثبت نام ایران خودرو + لینک ثبت نام و زمان قرعه کشی ایران خودرو اتابک: می‌توانیم از نیروگاه خورشیدی استفاده کنیم ابلاغ مصوبه واردات خودروهای سواری به مناطق آزاد + سند شرایط ثبت نام فروش فوق العاده ایران خودرو امروز ۳۰ دی+ لینک ثبت نام ایران خودرو ثبت نام ایران خودرو امروز ۲۷ دی ۱۴۰۳+ شرایط و لینک ثبت نام ایران خودرو اسامی برندگان قرعه کشی خودروهای وارداتی دی ۱۴۰۳ چرا قیمت پلاستیک در بازار گران شد؟
۱۰:۴۸ ۱۴۰۳/۱۰/۲۲

اقدام خودروسازان دنیا برای گریز از تهدید تعرفه‌ای ترامپ

خودروسازان در واکنش به تهدیدهای تعرفه‌ای ترامپ، در حال بررسی انتقال کارخانه‌های خود به ایالات متحده یا مناطق نزدیک‌تر به آن هستند تا از تاثیرات منفی تعرفه‌ها بر زنجیره تامین خود جلوگیری کنند.
اقدام خودروسازان دنیا برای گریز از تهدید تعرفه‌ای ترامپ
کد خبر:۱۲۶۹۷

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ تامین‌کنندگان جهانی صنعت خودروسازی در حال بررسی میزان انتقال تولیدات خود به ایالات متحده یا مناطق نزدیک‌تر به آن هستند. این اقدام به‌ عنوان واکنشی به سیاست‌های تعرفه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور منتخب وعده داده، در دستور کار قرار گرفته است. 

صنعت خودروسازی طی هشت سال گذشته تحت تاثیر سیاست‌های حمایت‌گرایانه ایالات متحده قرار داشت. این سیاست‌ها شامل تعرفه‌های اعمال‌شده یا تهدیدشده در دوران نخست ریاست‌ جمهوری ترامپ و سپس تعرفه‌های بیشتر و تصویب قانون کاهش تورم در دوره ریاست‌ جمهوری جو بایدن بوده است. این سیاست‌ها عمدتا به چین متمرکز شده‌اند، به‌ ویژه اقدام دولت بایدن برای ممنوعیت استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای ساخت چین در خودروهای جاده‌های آمریکا. 

تعرفه‌های جدید؛ تهدیدی جدی برای زنجیره تامین صنعت خودروسازی 

ترامپ اعلام کرده که قصد دارد فراتر از تعرفه‌های قبلی عمل کند و تعرفه‌ای به میزان ۱۰ درصد برای تمامی واردات به ایالات متحده و تعرفه‌ای ۶۰ درصدی بر کالاهای وارداتی از چین اعمال کند. همچنین در اواخر نوامبر ۲۰۲۴، وی تعهد داد که تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات از کانادا و مکزیک اعمال کند. 

اعمال چنین تعرفه‌های بالا، به‌ سختی می‌تواند به مصرف‌کنندگان منتقل شود و باعث می‌شود که تولیدات قطعات خودرو در بازار با هزینه پایین‌تر، غیرقابل‌ صرفه شوند. این تعرفه‌ها به‌ ویژه در مورد چین، عملا فروش محصولات در ایالات متحده را غیرممکن خواهد کرد. 

تامین‌کنندگان خودرو در جست‌وجوی راهکارهای عملی برای مقابله با تعرفه‌ها 

پائول توماس، رئیس بخش آمریکای شمالی شرکت بوش، بزرگ‌ترین تامین‌کننده قطعات خودرو در جهان، گفت: «هر کسی می‌تواند این محاسبات را انجام دهد. اگر تعرفه‌ها ۱۰، ۲۰ یا ۶۰ درصد باشد، باید بررسی کنیم که چه سناریوهایی منطقی هستند و کدام‌یک را می‌توان عملی کرد. شرکت بوش منتظر ۲۰ ژانویه خواهد ماند تا ببیند چه تغییرات عملی در سیاست‌ها رخ می‌دهد و سپس تصمیم‌گیری‌های خود را انجام خواهد داد. این رویکرد مورد تایید بسیاری از تامین‌کنندگان و خودروسازان است.» 

در دوره اول ریاست‌ جمهوری ترامپ، وی با تهدید تعرفه‌ها علیه کشورهای خاص یا حتی خودروسازان مشخص، آنها را به افزایش تولید در ایالات متحده ترغیب کرد. به‌ عنوان نمونه، در اوایل ۲۰۱۷، زمانی که تویوتا اعلام کرد که قصد دارد خودروی کرولا را در مکزیک برای عرضه به بازار ایالات متحده تولید کند، ترامپ در توییتر نوشت: «به هیچ وجه! کارخانه را در آمریکا بسازید یا تعرفه سنگین مرزی بپردازید.» 

کمتر از یک سال پس از تهدید ترامپ، تویوتا اعلام کرد که به‌ جای مکزیک، با همکاری مزدا یک کارخانه مشترک به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار در آلاباما احداث خواهد کرد. ترامپ این اقدام را پیروزی خود دانست. 

هدف شماره یک؛ تولید محلی 

تولیدکنندگان بزرگ صنعت خودرو، در پاسخ به حمایت‌گرایی ایالات متحده و بحران‌های عظیم زنجیره تامین ناشی از پاندمی کرونا، تولیدات خود را به‌ طور محلی بومی‌سازی کردند تا از کمبود قطعات یا خطر تعرفه‌های مرزی جلوگیری کنند. این روند با تصویب قانون کاهش تورم (IRA) توسط دولت بایدن تسریع شد. این قانون با ارائه مشوق‌ها، تامین‌کنندگان بسیاری از جمله شرکت بریتانیایی داولیس را به سرمایه‌گذاری بیشتر در بازار آمریکا ترغیب کرد. آنها به دنبال قراردادهایی با خودروسازانی بودند که به دنبال بهره‌مندی از یارانه‌های خودروهای برقی هستند. با این‌ حال، دولت آینده ترامپ قصد دارد بخش‌هایی از این قانون را تغییر دهد یا آن را لغو کند. 

این مجموعه اقدامات و واکنش‌ها نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی همچنان در تلاش است تا خود را با تغییرات سیاستی در ایالات متحده تطبیق دهد و برای حفظ سودآوری، راهکارهای جدیدی را اتخاذ کند.

ارسال نظرات