تردد ۴۰ هزار تاکسی فرسوده در پایتخت/ امکان شارژ روزانه ۵۰۰ تاکسی برقی
شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، در گفتوگو با اقتصاد معاصر اعلام کرد: شهر تهران با دارا بودن ۸۰ هزار دستگاه تاکسی، دومین ناوگان بزرگ تاکسیرانی در دنیا را دارد. با این حال، بیش از نیمی از این خودروها فرسودهاند و میانگین عمر تاکسیها در تهران به بیش از ۱۲ سال میرسد، در حالی که این رقم در استانداردهای جهانی حدود ۷ سال است.
وی افزود که فرسودگی تاکسیها نه تنها سبب افزایش آلودگی هوای تهران میشود، بلکه هزینههای تعمیر و نگهداری را برای رانندگان افزایش داده و به اختلالات ترافیکی منجر میشود.
اقدامات شهرداری برای نوسازی ناوگان
مالکی با اشاره به رویکرد جدید شهرداری تهران گفت: تا به امروز حدود ۸ هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده است. علاوه بر آن، پروژه برقیسازی تاکسیها به صورت جدی در دستور کار قرار گرفتهاند. تاکنون ۱۷۲ دستگاه خودروی برقی وارد ناوگان شدهاند و تا پایان سال جاری، تعداد قابل توجهی خودرو برقی دیگر نیز به شهر اضافه خواهد شد.
وی همچنین از ورود ۱۵۰۰ دستگاه خودروی برقی به کشور خبر داد و تاکید کرد: این خودروها به مرور مراحل اداری را طی میکنند و مدل مالی مناسبی برای واگذاری آنها به تاکسیرانها تدوین شده است.
چالشهای پیش رو در نوسازی ناوگان
مدیرعامل تاکسیرانی تهران بزرگترین مانع برای نوسازی را قیمت بالای خودروها و توان محدود اقتصادی رانندگان دانست و گفت: تاکسیرانان جزو اقشار زحمتکش جامعه هستند و افزایش مداوم قیمت خودرو، توان خرید آنها را کاهش داده است. در یک سال گذشته، قیمت خودروهای مناسب تاکسی از ۳۰۰ میلیون تومان به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
وی پیشنهاد داد که شرکتهای خودروساز، بخشی از تولیدات خود را با قیمت مناسبتری به ناوگان حملونقل عمومی اختصاص دهند و بستههای حمایتی دولتی برای تقویت توان خرید رانندگان در نظر گرفته شود.
برقیسازی و تاثیر آن بر کاهش آلودگی هوا
مالکی برقیسازی تاکسیها را یکی از موثرترین راهکارها برای کاهش آلودگی دانست و افزود: برقیسازی تاکسیها نیازمند ایجاد زیرساختهای لازم مانند ایستگاههای شارژ سریع است. تاکنون در ۱۷ جایگاه، ۷۴ نازل شارژ نصب شده و ظرفیت شارژ روزانه برای بیش از ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی فراهم شده است.
وی با اشاره به تجربیات موفق کشورهای توسعهیافته مانند چین تاکید کرد که ترویج خودروهای برقی علاوه بر کاهش آلودگی هوا، مزایای اقتصادی و اجتماعی متعددی به همراه خواهد داشت.
شادی مالکی در پایان بیان کرد: برای رسیدن به نقطه ایدهآل که هیچ تاکسی فرسودهای در تهران تردد نکند، نیازمند حمایتهای مالی بیشتر، ایجاد انگیزه در رانندگان و هماهنگی بین دستگاههای مختلف هستیم. با این حال، اقدامات انجام شده در سالهای اخیر، تاثیرات خوبی بر کاهش آلودگی هوا و ارتقا کیفیت زندگی شهروندان داشته است.