۰۷/مهر/۱۴۰۴ | ۰۶:۴۶
مهاجرانی: دولت مصمم به کوچک‌سازی و پاسخگویی به بخش خصوصی است جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ واریز ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان به حساب سهامداران عدالت تا آخر هفته نوری قزلجه: چالش اصلی بازار محصولات کشاورزی فاصله قیمتی تولید و مصرف است پیش‌بینی‌های بودجه‌ای برای سال ۱۴۰۵ قیمت جدید سیمان اعلام شد توقیف کالا در گمرکات صرفا بعد از قطعیت یافتن مطالبه نامه گمرکی پرداخت ۳۰ درصد از مطالبات بخش خصوصی رئیس بانک مرکزی: دلار ۷۰ هزار تومانی را تثبیت می‌کنیم واریز ۵۲ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب امورعشایر ایلام بهبود جایگاه ایران در تعاملات ریلی با کشورهای CIS کم‌کاری بانک‌ها در بافت فرسوده آخرین مهلت ثبت‌نام جاماندگان سود سهام عدالت اعلام شد + لینک ثبت‌نام زمان حراج سکه طلا اعلام شد شیوه‌نامه‌های اجرایی برای رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی تدوین می‌شود بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند قیمت روز گوشی ۶ مهر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ + جدول احتمال مسدودشدن دارایی کاربران ایرانی در تتر کاهش محدودیت‌های برقی استان تهران در تابستان ۱۴۰۵ عوارض آزادراه‌ها به حساب بانکی وصل شد+ جزییات در برابر چالش‌های اقتصادی، بخش خصوصی آمادگی مقابله دارد بخش خصوصی نیازمند هماهنگی بیشتر با دولت برای حل مشکلات اقتصادی ساعات کاری ادارات دولتی در تهران و شهرستانها مهر ۱۴۰۴ نیاز به اصلاحات جدی در سیاست‌های اقتصادی و کاهش مداخلات دولتی ثبت نام ایران خودرو امروز ۶ مهر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط تحویل پالایشگاه فاز ۱۴ به مجتمع گاز پارس جنوبی قیمت دلار و ارز دربازار ارز تجاری امروز ۶ مهر ۱۴۰۴ اعلام زمان واریز سود سهام عدالت + مبلغ و جزییات رکورد تاریخی معاملات روزانه گواهی شمش طلا شکسته شد استقبال خریداران خارجی از عرضه گاز مایع در بورس انرژی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ صندوق‌های طلا در تابستان امسال بالاترین بازده را کسب کردند تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۴۴۴ هزار کد فراتر رفت هشدار هواشناسی امروز ۶ مهر ۱۴۰۴ مانعی بزرگ برای پرسپولیسی شدن بازیکن سابق نیوکاسل ۱۳۰ چاه نفت وارد مدار تولید شد قیمت جدید اجاره‌خانه در تهران نرخ تورم شهریور ماه اعلام شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت گوشت قرمز امروز شنبه ۵ مهر ماه ۱۴۰۴ + جدول ملاک‌های حذف یارانه‌ها اعلام شد آغاز نصب برج‌های تخلیه اضطراری گاز در تهران تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به نفع کشاورزان تمام می‌شود سامانه ارز خدماتی آبان‌ماه فعال می‌شود کاهش پیک مصرف برق به زیر ۵۰ هزار مگاوات قیمت روز گوشی ۵ مهر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ + جدول ثبت نام ایران خودرو ویژه مهر ۱۴۰۴+ شرایط و مراحل ثبت نام+ لینک سایت ایران خودرو تفحص از وزارت جهاد درخصوص واردات نهاده های دامی روی میز بهارستان مکانیسم ماشه چیز جدیدی نداشت وزارت نیرو: ماینر غیرمجاز گزارش دهید و تا ۳۰۰ میلیون پاداش بگیرید مشوق‌های صادراتی ۱۴۰۴ این هفته ابلاغ می‌شود حراج ۲۴ همتی اوراق مالی اسلامی دولتی در روز سه‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ ذخایر طلای کشور پشتوانه مطمئنی برای خنثی‌سازی اسنپ‌بک/ ایران روابطی گسترده با کشور‌های آسیایی دارد ۲۶ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در ۴ بورس ایران هدر رفت ۱۳ میلیارد متر مکعب آب با ضایعات بخش کشاورزی جابجایی ۷۹ میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی لیست قیمت جدید کارخانه‌ای ایران خودرو در مهر ۱۴۰۴+جدول فروش نفت با ماشه متوقف نمی‌شود ثبت نام خودرو‌های سایپا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام سایپا افتتاح حساب جدید برای دارندگان بیش از ۱۰ حساب فعال ممنوع شد آتیه صبا بورسی شد لغو ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت رشد ۵.۶ درصدی بخش کشاورزی در یک سال گذشته رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص کل در نخستین ساعت معاملات تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد قیمت دلار و ارز در بازار ارز‌های تجاری امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ ایست نرخ سود بین‌بانکی روی ۳۳.۹۹٪ برنامه مسابقات مرحله نیمه‌نهایی والیبال قهرمانی جهان ۲۰۲۵ امروز شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ معامله ۴۸ همت محصول و کالا در بورس کالا وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ قطعنامه چین و روسیه برای تمدید اسنپ‌بک رأی نیاورد حضور وزیر ارتباطات جهت پاسخگویی به نمایندگان در کمیسیون صنایع قطر میزبان مسابقات جهانی والیبال شد نکاتی درباره اسناد افشا شده رژیم اسرائیل توسط وزارت اطلاعات درخواست لحظه آخری عراقچی از شورای امنیت اسلامی: ایران اهل تعامل بوده اما غرب راه تقابل را انتخاب کرده است لاریجانی: ایران در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه همکاری با آژانس را متوقف می‌کند دریای خزر مواج شد تردد روان و بدون ترافیک در جاده‌های شمال محموله ۱۱۱ میلیون دلاری نفت خام ایران به هند رسید دست و پنجه مستاجران با بازار اجاره! این مناطق از امشب منتظر باران باشند جزئیات ۵ نوع صورت‌حساب‌ الکترونیکی در نظام مالیات بر ارزش افزوده قیمت دو مدل پژو ۲۰۷ برای مهر ماه اعلام شد حبس ۶ همت سود سهام عدالت مردم در جیب ۴ شرکت بزرگ قیمت پلاتین در بورس نیویورک به بالاترین رقم از سال ۲۰۱۳ رسید عارف: تامین انرژی مورد نیاز بخش تولید در اولویت اقدامات دولت است طلای جهانی پس رفت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ جاده چالوس از ساعت ۱۲ امروز یکطرفه می‌شود تولید طلا در ایران به ۲۵ تن در سال می‌رسد ثبت سفارش موز، قهوه و دانه کنجد فردا آغاز می‌شود پروژه ریلی شیراز - بندرعباس توجیه اقتصادی ندارد بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد پرداخت ۳ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندم‌کاران تامین ارز کالاهای اساسی از مرز ۶.۹ میلیارد دلار گذشت عرضه ۱۱ محصول در هشتمین دوره ثبت درخواست خرید محصولات ایران‌خودرو بدون نیاز به حساب وکالتی واگذاری اجرای ۳۴ کیلومتر از راه‌آهن رشت-آستارا به شرکت کاسپین روسیه وزیر نیرو: مشکل تامین آب شرب مردم برطرف می‌شود پرداخت ۹۵ درصدی مطالبات گندم کاران رشد ۱۱ درصدی پرداخت وام ازدواج واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ اسلامی: ۵ هزار مگاوات برق اتمی در سایت «ایران هرمز» تولید خواهد شد زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها عارف کلیات سند برنامه ملی گذر مرز به مرز را تایید کرد مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دست به‌کار شد کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی لیست قیمت اجاق گاز مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۳ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ پرداخت سود سهام عدالت؛ وعده‌هایی که فراموش شد پیش‌فروش و حراج سکه بانک مرکزی از هفته آینده آغاز می‌شود مهلت ۲ ساله بانک مرکزی به صندوق‌های قرض‌الحسنه برای تطبیق با دستورالعمل جدید پایان تعمیرات اساسی سکوهای چهارگانه فاز ۱۳ پارس جنوبی ۹۷ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم بورس تهران با افت ۲۰ هزار واحدی بسته شد وزیر نفت: تدابیر لازم برای مواجهه با مکانیسم ماشه پیش‌بینی شده است سند ۲۰ ساله استاندارد و کیفیت کشور تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ مهر ۱۴۰۴ عضویت در شانگهای و بریکس برگ برنده ایران در خنثی‌سازی اسنپ‌بک سازوکار جدید دولت برای وصول مابه‌التفاوت بهای خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها ثبت نام سایپا امروز ۲ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام فروش فوق العاده سایپا تمدید فراخوان تسهیلات بانکی برای احداث نیروگاه‌های سه مگاواتی اسقاط ۱۰۵ هزار خودرو فرسوده در نیمه امسال فرآیند تجاری واردات یونجه از تمامی کشورها تسهیل شد جزئیات جدید از رفع تعهد ارزی صادرات قیر و هیدروکربن با طلا و موبایل قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهار شنبه ۲ مهر ۱۴۰۴ برجام تحریمی را لغو نکرد که با اسنپ‌بک برگردد؛ گرانی ارز فضاسازی روانی‌ست عمده مردم معاف از مالیات بر سوداگری؛ کاهش تورم با این پایه مالیاتی فروش بیش از ۵ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی کاهش احتمال توقیف خودرو در تصادف جرحی با ابلاغیه جدید دولت آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی تسریع می شود همکاری بین دستگاه‌ها شرط اصلی ارتقای کیفیت خدمات است آمادگی برای آغاز سال زراعی جدید جزئیات بودجه‌ای بخش آموزش و پرورش+ پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان برگزاری چهاردهمین آزمون استخدامی فراگیر در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱ مهر ۱۴۰۴ اسناد عادی مشمول مالیات نمی شوند مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه مهاجرانی: تدابیر لازم را درباره مکانیسم ماشه داریم/برای قدرت موشکی از کسی اجازه نمی‌گیریم پزشکیان عازم نیویورک شد آغاز ثبت سفارش واردات ۷ محصول کشاورزی از هفته آینده اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت کمک‌هزینه اولاد بازماندگان آغاز برخورد گمرک با تخلفات رجیستری مسافری قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱ مهر ۱۴۰۴ مصوبه تمدید پروانه‌های اکتشاف معادن از دستور کار خارج شد قیمت منطقی هر عدد تخم‌مرغ اعلام شد نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم اعلام شد سهمیه واردات برای بازرگانان جدید اعلام شد ساعت شروع به‌کار ادارات کلان‌شهرها دو هفته اول مهرماه شناور شد قیمت روز گوشی ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ جزئیاتی از سفر پزشکیان به نیویورک آغاز محدودیت کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای از مهرماه کاهش ۱۰ درصدی تولید سیمان در ۳ ماهه امسال قیمت عمده میوه و سبزیجات در هفته جاری تعیین شد+جدول معادن با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت واقعی کار می‌کنند ۲۷ میلیون تن تولید فولاد قربانی قطعی برق و گاز شد عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ ارائه تسهیلات ۵۰۰میلیون تومانی به تولیدکنندگان پوشاک از مهر اعتراض آموزشگاه‌های آزاد به تعرفه‌های جدید فنی و حرفه‌ای هزینه پرداختی اصناف ربطی به سامانه سپتام ندارد افزایش ۷ درصدی عرضه گوشت قرمز امکان واردات خودرو از منطقه آزاد اینچه‌برون فراهم شد زمان جدید ارائه لایحه بودجه به مجلس اولین محموله کارنه‌تیر از ایران به کویت صادر شد فردا، آخرین مهلت صادرکنندگان برای تسویه دیون ارزی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ واردات خودرو از مسیر گمرک اینچه‌برون ممکن شد محکومیت یک شرکت فولادی بابت فرار مالیاتی ۳۰ میلیارد تومانی ابلاغ شیوه نامه وصول عوارض عرضه کالاها و خدمات آسیب‌رسان به سلامت واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ معاون وزیر تعاون: حضور شفاف اتباع مجاز در بازار کار ایران محدودیتی نخواهد داشت تغییر ساعت کاری ادارات و بانک‌ها از روز سه‌شنبه+ جزییات پایانی بر فرار مالیاتی شرکت‌های جعلی با صورت حساب الکترونیک ضرورت برگزاری فوری جلسه شورای‌عالی کار برای ترمیم دستمزد افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود بودجه سال ۱۴۰۵ با فرایند جدید مورد بررسی قرار خواهد گرفت لغو عوارض تاکسی‌های اینترنتی و تصویب تعلیق مجوز بنزین سوپر احتمال تغییر دهک برخی خانوارها در این ماه درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر مبالغ پرداختی مودیان تبصره ۱۰۰ در حساب مالیاتی آنان ثبت و در محاسبات بدهی لحاظ می‌شود توقف رشد طلا پس از رکوردزنی پیش از نشست فدرال رزرو سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به تعویق انداخت ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی دبیرکل اوپک: تقاضای نفت تا ۲۰۵۰ به ۱۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد کاهش صادرات نفت عراق به آمریکا فشار دولت ترامپ به گروه ۷ برای اعمال تعرفه علیه چین و هند سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد ترامپ دست به دامان گروه ۷ شد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه عقبگرد قیمت نفت در بازار جهانی چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ اتحادیه اروپا به درخواست ترامپ علیه هند و چین عمل نمی‌کند «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۹:۱۵ ۱۴۰۴/۰۵/۱۶

چرا ترانس افغان نمی‌تواند رقیب محور ایران باشد؟

با وجود برخی مزیت‌های کریدور ترانس افغان برای اتصال آسیای مرکزی به بنادر پاکستان اما مسائل امنیتی و فنی مانع جدی آن بوده و در مقابل مسیر ایران با زیرساخت‌ها و قراردادهای دوجانبه و چندجانبه گزینه مناسبی است.
چرا ترانس افغان نمی‌تواند رقیب محور ایران باشد؟
کد خبر:۳۰۴۵۴

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در سال‌های اخیر و به ویژه پس از حرکت به سمت جهان چندقطبی، کشورهای غربی با محوریت ایالات متحده به دنبال تضعیف جایگاه اقتصادی، سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند. یکی از موارد مهم در این راستا، جلوگیری از اتصال کریدورهای ترانزیتی به ایران و یا تعریف مسیرهای موازی بوده تا این نقش راهبردی ایران کمرنگ شود. برخی از کشورهای منطقه نیز به دلیل رقابت با تهران، با این روند به نوعی همسو شده و به دنبال انحراف اهمیت ایران به سمت و سوی خود هستند. 

در این میان، کشورهای آسیای مرکزی محصور در خشکی، همواره به دلیل ریشه‌های تاریخی و فرهنگی و نیز زیرساخت‌های مناسب ایران، تمایل بسیاری برای بهره‌گیری از موقعیت ایران داشته‌اند. به ویژه که بنادر جنوبی ایران می‌‍تواند در اتصال این کشورهای به جنوب آسیا و خلیج فارس نفش مهمی داشته باشند که برای بازارهای روبه رشد آنها راهبردی است. برای نمونه پیمان عشق‌آباد شامل قزاقستان و ترکمنستان با ایران برای اتصال به عمان، قطر و هند نیز در این راستاست یا درخواست ازبکستان به پیوستن به توافقنامه چابهار و همچنین ابراز تمایل قرقیزستان و تاجیکستان به سرمایه‌گذاری در بنادر ایران را می‌توان در این چارچوب توضیح داد. 

اما در مقابل این ابراز تمایل کشورهای آسیای مرکزی، غرب نیز بیکار ننشسته و در پشت پرده به دنبال تعریف کریدور جایگزین و بدون ایران موسوم به «ترانس افغان» است که قرارداد آن در ابتدا بین ازبکستان، افغانستان و پاکستان منعقد شد که اخیرا قزاقستان نیز به آن افزوده شده و روسیه نیز به دنبال استفاده از آن است؛ به طوری که به عنوان شاخه چهارم کریدور شمال-جنوب نیز گاها معرفی می‌شود. 

اهمیت ترانس افغان 

در ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۵، قزاقستان و افغانستان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که اصول ساخت و بهره‌برداری از راه‌آهن «ترانس افغان» آسیای مرکزی و جنوبی را مشخص می‌کند. هدف این توافق‌نامه، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک، با تمرکز ویژه بر اجرای کریدور راه‌آهن سراسری افغانستان است. 

براساس گزارش اخیر کاسپین نیوز، ایده این پروژه به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد که براساس آن ازبکستان برای نخستین بار مفهوم راه‌آهن سراسری افغانستان را مطرح کرد. طرح اولیه شامل گسترش شبکه راه‌آهن افغانستان از مزار شریف به کابل و متعاقبا به استان پکتیا بود. در سال ۲۰۲۱، ازبکستان، افغانستان و پاکستان به توافقی برای ساخت خط آهن بزرگ در امتداد مسیر ترمز-مزار شریف-کابل-پیشاور دست یافتند. در سال ۲۰۲۳، این کشورها پروتکلی را برای اتصال شبکه‌های راه‌آهن ازبکستان و پاکستان در امتداد مسیرهای ترمز-مزار شریف و لوگر-کوهات امضا کردند. تکمیل این پروژه برای سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده و براساس برآوردها خط ریلی جدید دسترسی مستقیم آسیای مرکزی به بنادر دریای عرب را فراهم کند. 

به تدریج، سایر کشورهای منطقه شروع به پیوستن به این پروژه کردند. در بهار ۲۰۲۴، شرکت‌های راه‌آهن ازبکستان و ترکمنستان تفاهم‌نامه‌ای را برای افزایش همکاری امضا کردند. اندکی پس از آن، قزاقستان و ازبکستان توافق کردند که یک شرکت مشترک برای هماهنگی ساخت کریدور راه‌آهن ترانس-افغانستان تاسیس کنند. تقریبا همزمان، پاکستان و قزاقستان ابتکاری را برای گسترش مسیر راه‌آهن پیشنهاد کردند. 

در بهار ۲۰۲۴ در نشستی با شرکت‌کنندگان کریدور حمل و نقل چندوجهی که بلاروس، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، افغانستان و پاکستان را به هم متصل می‌کند، مسکو حمایت خود را از ساخت کریدور ترانس-افغانستان ابراز کرد. مسکو و تاشکند اعلام کردند که به طور مشترک، یک مطالعه امکان‌سنجی برای این پروژه انجام می‌دهند که هدف آن ادغام مسیر ازبکستان-افغانستان-پاکستان در کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب است. 

در این راستا، افغانستان به عنوان یک حلقه ارتباطی حیاتی بین آسیای مرکزی و جنوبی از اهمیت ویژه برخوردار است. به گفته وزارت امور خارجه ازبکستان، راه‌آهن سراسری افغانستان محرک جدیدی برای رشد تجارت و سرمایه‌گذاری در سراسر منطقه است. همچنین، این پروژه به طور بالقوه می‌تواند به کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) متصل شود. راه‌آهن سراسری افغانستان می‌تواند به عنوان یک مسیر جایگزین برای کریدورهای سنتی حمل و نقل بین چین و اروپا عمل کند و با دسترسی به اقیانوس هند، تجارت مستقیم با هند را نیز تسهیل کند. این مسیر راهبردی، حمایت روسیه را نیز به خود جلب کرده است. 

همچنین امضای توافق‌نامه ترکمنستان با افغانستان برای ساخت راه‌آهن تورغندی-هرات-قندهار-اسپین بولدک و دسترسی به بنادر پاکستان از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. عشق‌آباد همچنین از قزاقستان خواسته تا به این پروژه بپیوندد. برخی از کارشناسان معتقدند که مسیر تورغندی-هرات می‌تواند به طور بالقوه در کریدور لاجورد برای اتصال ترکیه-آذربایجان-ترکمنستان-افغانستان ادغام شود. این امر، یک مسیر دسترسی جایگزین به دریای سیاه و اروپا فراهم می‌کند. 

بنابراین، همچنان اهمیت ژئوپلیتیکی آسیای مرکزی رو به افزایش است که مجموعه‌ای از جلسات استراتژیک «C۵+» شامل گفت‌وگو با اتحادیه اروپا، ایتالیا و چین در این راستاست. توسعه مسیر راه‌آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان، در کنار پروژه کریدور میانی، اهمیت استراتژیک منطقه را بیش از پیش افزایش می‌دهد. 

همچنین، منافع ایالات متحده در منطقه باید ارزیابی شود. با وجود اظهارات واشنگتن در مورد تغییر احتمالی در رویکرد سیاست خارجی خود، ایالات متحده به وضوح هیچ قصدی برای چشم پوشی از منافع ژئوپلیتیکی خود در آسیای مرکزی نشان نمی‌دهد. افزایش فعالیت سازمان کشورهای ترک‌زبان و تقویت مشارکت استراتژیک بین کشورهای آسیای مرکزی و آذربایجان نیز قابل توجه است. در نتیجه، یک مشارکت قوی بین آسیای مرکزی و آذربایجان در حال شکل‌گیری بوده که فراتر از پیوندهای جغرافیایی صرف است. در مجموع، آسیای مرکزی در حال تثبیت خود به عنوان یک قطب حمل و نقل و ژئوپلیتیکی پویا و جدید در اوراسیا است که چین، اروپا، خاورمیانه و آسیای جنوبی را به هم متصل می‌کند. 

اما هنوز پرسش‌های مهمی درمورد این مسیر وجود دارد، زیرا تهدید جدی از جانب داعش ولایت خراسان متوجه این کریدور است که اخیرا نیز فعالیت‌ها و تعداد حامیان خود را افزایش می‌دهد. اوضاع در تعدادی از استان‌های افغانستان همچنان بی‌ثبات است. بنابراین اینکه طالبان قادر به تامین امنیت این کریدور در درازمدت خواهد بود یا خیر، پرسش اصلی این کریدور است. زیرا اگر سرمایه‌گذاران  منابع  را وارد پروژه کنند و سپس زیرساخت‌ها در معرض خطر قرار گیرند، این یک ضرر بزرگ برای آنها خواهد بود.

محورِ ایران 

با وجود افزایش اهمیت مسیر ترانس افغان، به دلیل وجود مباحث امنیتی و مالی می‌توان تحقق آن را دشوار دانست. در مقابل ایران می‌تواند از ظرفیت خود استفاده و حتی مزایای به مراتب بیشتری را نسبت به آن ارائه دهد. باید توجه داشت که بیشتر کشورهای حاضر در این کریدورهای شرق ایران، عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند که این امر بستر مناسبی برای همکاری را فراهم می‌کند. 

باید توجه داشت که مسیر ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران خدمات تجاری خود را بدون مشکلی ارائه می‌دهد که در صورت اتصال ازبکستان به این مسیر، مشکل این کشور مرتفع خواهد شد و دیگر نیازی به بنادر پاکستان نخواهد داشت. البته کشورها معمولا درپی متنوع‌سازی مسیرهای تجاری هستند که آن نیز به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی، منطقی به نظر می‌رسد. در حال حاضر، شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب توانسته از دو شاخه دیگر آن که با کمبود زیرساخت مواجه است، حمل و نقل محموله را در بین کشورها افزایش دهد. در صورت اتصال افغانستان (از راه‌آهن خواف-هرات) و پاکستان به این کریدور می‌توان جایگزین کم‌هزینه و امن را برای ترانس افغانستان معرفی کرد. 

همچنین در صورت تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا به راحتی می‌توان قفقاز به ویژه جمهوری آذربایجان را به آسیای مرکزی، افغانستان و پاکستان را متصل کرد که این امر برای هر سه حوزه آسیای مرکزی، قفقاز و آسیای جنوبی از اهمیت راهبردی برخوردار است.