از سکاندار پولی تا عقب ماندن از پتروپالایشگاهسازی
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روزنامههای مهم کشور امروز در گزارشهای اقتصادی خود به موضوعات مختلفی اعم از زمین بازی سکاندار پولی، سوابق وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیاستهای عرضه و قیمتگذاری خودرو در کشور، اعتبارسنجی بانکها، وضعیت معیشت متوسطنشینان جامعه و وضعیت پتروپالایشگاهسازی در کشور پرداختهاند.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «زمین بازی سکاندار پولی» به بررسی چالشهای بانک مرکزی در دوران دولت چهاردهم و دوران ریاست جمهوری مسعود پزشکیان میپردازد.
روزنامه سازندگی در گزارش اقتصادی خود با عنوان «وزیر رفاه عمومی» نوشت: «احمد میدری یکی از چهرههای شناختهشده و تاثیرگذار در حوزه اقتصاد و سیاست ایران است. میدری در عرصههای مختلف سیاسی و اقتصادی کشور فعالیت کرده است. با این حال، ورود میدری به عرصههای سیاسی و اجرایی همواره با چالشها و سوالات زیادی همراه بوده است. یکی از این مسائل، امضای نامه «جام زهر» و حضور وی در تحصنهای گذشته است که باعث شده برخی از نمایندگان مجلس به این سوابق اشاره کنند.»
روزنامه وطن امروز در گزارشی تحت عنوان «حامی فقرا نیست» به بررسی دلایل عدم شایستگی احمد میدری برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت چهاردهم میپردازد. از جمله نکات مطرح شده، مشکلاتی است که در دوران مدیریت وی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رخ داده است، به ویژه بحرانهای صندوقهای بازنشستگی که در زمان معاونت میدری به وجود آمد.»
«لاتاری ۱۲ میلیارد دلاری خودروساز انحصاری» عنوان گزارش اقتصادی روزنامه اعتماد بود که به بررسی بازگشت ایرانخودرو به روش قرعهکشی برای فروش خودروها پرداخته است. روشی که در گذشته نیز استفاده شده و با انتقادات زیادی همراه بود. این بار نزدیک به ۳ میلیون نفر با بلوکه کردن ۲۳۰ میلیون تومان در بانکها در این قرعهکشی شرکت کردهاند، اما سوالاتی درباره اینکه سود و رانت این قرعهکشی به جیب چه کسانی میرود و تبعات آن در بازار چیست، مطرح شده است.
روزنامه شرق در گزارشی تحت عنوان «اصلاح سیاستهای بازار خودرو کارشناسی باشد» نوشت: «اگرچه دولت به دنبال واردات خودروهای ارزانقیمت است، اما این استدلال مطرح میشود که به جای تمرکز بر ارزانقیمت بودن خودرو، بهتر است بر واقعیسازی قیمتها تمرکز شود. چرا که واردات خودرو به دلایل اقتصادی مانند محدودیت ارزی کشور، نمیتواند بهصورت گسترده انجام شود.»
«لاتاری تهران» عنوان گزارش روزنامه فرهیختگان بود که به ماجرای فروش خودرو با قرعهکشی نمادی اشاره کرده است. در این متن به انتقاداتی درباره ثبتنام میلیونها نفر در طرحهای پیشفروش خودروهای ایرانخودرو و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن پرداخته شده و این ثبتنام گسترده که بهعنوان یک «لاتاری» توصیف شده، سوالات و نگرانیهای متعددی را مطرح میکند.
روزنامه جامجم هم در گزارش اقتصادی خود با عنوان «لاتاری اغواگرانه» مواردی همچون تقاضای انباشته خودرو، اختلاف قیمت بازار و کارخانه، لاتاری خودرو، تلاش خودروسازان برای آزادسازی قیمت و تاثیر واردات خودرو، از مسائل کلیدی صنعت خودرو دانست.
روزنامه هممیهن در گزارش اقتصادی خود با عنوان «سایه تحریم بر متوسطنشینان» مدعی شدکه طبقه متوسط در ایران طی هشت سال، ۸۸ درصد کوچکتر شده است. این گزارش بیان دارد: «تحریمهای اقتصادی بینالمللی علیه ایران طی دهههای اخیر، بهویژه پس از سال ۲۰۱۲، تاثیرات عمیقی بر ساختار اقتصادی و اجتماعی این کشور داشته است. یکی از مهمترین تاثیرات این تحریمها کاهش قابل توجه اندازه طبقه متوسط در ایران بوده است. طبقه متوسط، به عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار، نقشی کلیدی در حفظ ثبات اقتصادی، همبستگی اجتماعی و مقاومت سیاسی ایفا میکند.»
«پوستاندازی اعتبارسنجی بانکها» عنوان گزارش اقتصادی روزنامه خراسان بود. در این گزارش آمده است: «نظام اعتبارسنجی در ایران، که با هدف بهبود فرآیند اعطای تسهیلات و کاهش ریسک بازپرداخت وامها ایجاد شده است، به تازگی دستخوش تحولی بزرگ شده است. با اعلام وزیر اقتصاد، مدل جدید اعتبارسنجی در ایران جایگزین مدل قدیمی شده که دارای پوشش محدود و دادههای ناکافی بود. این مدل جدید با افزایش تعداد اقلام اطلاعاتی از ۱۸ به ۷۰، توانسته پوشش جامعه را از ۳۲ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش دهد و ایران را در زمره کشورهای پیشرو در این زمینه قرار دهد.»
روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان «عقبماندگی پتروپالایشگاهسازی جبران شود» از اهمیت راهبردی پتروپالایشگاه برای توسعه اقتصادی ایران صحبت کرده و نوشته است: «با روی کار آمدن دولت چهاردهم در ایران و آغاز برنامه هفتم توسعه، ساخت پتروپالایشگاهها به عنوان یکی از اولویتهای اصلی وزارت نفت شناخته شده است. پتروپالایشگاهها که از ترکیب پالایشگاهها و واحدهای پتروشیمی تشکیل میشوند، نه تنها در کشورهایی مانند چین با سرعت بالا در حال توسعه هستند، بلکه در ایران نیز به عنوان راهکاری استراتژیک برای بهرهبرداری بهینه از منابع نفتی و کاهش وابستگی به خامفروشی مورد توجه قرار گرفتهاند.»