۰۹:۳۴ ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
نگاهی کوتاه به موضوعات اقتصادی روزنامه‌ها (۲۵ مرداد ۱۴۰۳)؛

از اقتصاد تودرتوی نان تا معامله بر سر جیب مردم

دکه اقتصاد همچون روز‌های گذشته به بررسی گزارش‌های اقتصادی روز رسانه‌های مکتوب پرداخته است.
از اقتصاد تودرتوی نان تا معامله بر سر جیب مردم
کد خبر:۴۸۲

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روزنامه‌های مهم کشور در گزارش‌های اقتصادی امروز خود، به موضوعات مختلفی اعم از اقتصاد نان، برنامه وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در حوزه اقتصاد، کلیدی‌ترین عضو کابینه، ماموریت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آینده، توسعه حمل‌ونقل در دولت سیزدهم، ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه و خرید خودرو از خودروسازان داخلی پرداخته‌اند.

روزنامه شرق در گزارش اقتصادی خود با عنوان «اقتصاد تودرتوی نان»، گزارشی از مداخله در قیمت‌گذاری گندم، آرد و نان که هزینه سنگینی را سربار بودجه کرده است، داده و بیان دارد: «نان به‌عنوان یک کالای استراتژیک، حدود ۴۰ درصد انرژی روزانه افراد را تامین می‌کند. گندم مورد نیاز برای تولید نان در ایران توسط دولت خرید تضمینی می‌شود. در سال ۱۴۰۱، دولت با تخفیف ۸۰ درصدی آرد، یارانه‌ای به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای تامین گندم اختصاص داد. بحث‌های مربوط به افزایش قیمت نان در برخی استان‌ها به دلیل افزایش هزینه‌ها و درخواست نانوایان مطرح شده است.»

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی تحت عنوان «یار کمکی تیم اقتصادی»، به بررسی چالش‌ها و راهبرد‌های اقتصادی دولت چهاردهم پرداخته و تاکید می‌کند که مهم‌ترین نیاز اقتصاد ایران، لغو تحریم‌ها و آشتی با جامعه بین‌المللی است. با وجود اهمیت تیم اقتصادی دولت، نقش تیم سیاست خارجی در رفع تحریم‌ها و عضویت ایران در FATF حیاتی تلقی می‌شود.

روزنامه جام‌جم نیز در گزارشی با عنوان «اقتصاد در ایستگاه تجدید قوا» نوشت: «مشکلات اقتصادی خانوار‌ها در اولویت برنامه‌های دولت قرار دارند. رهبر معظم انقلاب بار‌ها بر ضرورت تقویت اقتصاد، بهبود معیشت مردم و مشارکت بخش خصوصی تاکید کرده‌اند. دولت چهاردهم باید برنامه‌های اقتصادی خود را بر اساس اسناد بالادستی و منویات رهبری تنظیم کند.»

«گلادیاتور تنها» هم عنوان گزارش اقتصادی روزنامه سازندگی بود که پیدا و پنهان گزینه پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را بررسی کرده و نوشته است: «عبدالناصر همتی، سیاستمداری که سه سال پیش نامزد ریاست جمهوری بود و به شدت از سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم انتقاد می‌کرد، اکنون به عنوان گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی شده است. اگر همتی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شود، به زودی سکاندار وزارتخانه‌ای می‌شود که نقش کلیدی در سیاست‌گذاری اقتصادی کشور دارد.»

روزنامه هم‌میهن نیز در گزارشی تحت عنوان «ماموریت کاهش فقر و افزایش دستمزد»، چالش‌های وزارت کار را با نگاهی به برنامه احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی کرده که بیان دارد: «بر اساس گزارش‌ها و برنامه‌های ارائه شده توسط احمد میدری، وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت چهاردهم، تمرکز اصلی این وزارت‌خانه بر موضوع عدالت در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی خواهد بود. میدری که دارای گرایش نهادگرایی است و تجربه معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار را در دولت حسن روحانی دارد، به دنبال اجرای برنامه‌هایی است که به بهبود توزیع درآمد و رفع نابرابری‌های اجتماعی منجر شود. برنامه‌های وی شامل عدالت در توزیع منابع بانکی، عدالت مالیاتی، عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و عدالت در حمایت از خانواده‌های شهدا و ایثارگران است.»

روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان «ایده‌های گزینه اقتصادی دولت»، برنامه‌های وزرای پیشنهادی صمت، نیرو، نفت و هاد کشاورزی دولت چهاردهم را مرور کرده است.

«ایران در آستانه مهاجرت توده‌ای است» عنوان گزارش روزنامه اعتماد بود. در این گزارش آمده است: «گزارش اخیر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به بررسی وضعیت مهاجرت در ایران پرداخته و بر افزایش میل و تصمیم به مهاجرت در میان گروه‌های مختلف اجتماعی، به‌ویژه جامعه تحصیل‌کرده و متخصص، تاکید کرده است.»

روزنامه وطن امروز در گزارش اقتصادی خود تحت عنوان «روی ریل توسعه» از اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه حمل‌ونقل گزارش داده و نوشته است: «توسعه حمل‌ونقل ریلی بین‌المللی برای ایران به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برنامه هفتم توسعه کشور به وضوح بر این اهمیت تاکید دارد و اهدافی بلندپروازانه را در زمینه افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی از جابه‌جایی بار داخلی و ترانزیت تعیین کرده است. این اهداف شامل افزایش سهم ترابری ریلی در جابه‌جایی کل بار زمینی داخلی به ۳۰ درصد تا سال ۱۴۰۷ است.»

«کامبک تسهیلات قرض‌الحسنه» عنوان گزارش اقتصادی روزنامه فرهیختگان بود که به بررسی روند اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در نظام بانکی ایران می‌پردازد و تغییرات سهم این تسهیلات از کل تسهیلات بانکی را در دو دهه اخیر توضیح می‌دهد.

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «اغوا در جاده مخصوص» مدعی شده است که بانک‌ها و خودروسازان با رویه در پیش گرفته، به دنیال معامله بر سر جیب مردم هستند. این گزارش بیان دارد: «پس از سه سال آزمون و خطا در صنعت خودروسازی، ایران‌خودرو دوباره به روش قرعه‌کشی بازگشته است. در دومین روز ثبت‌نام، حدود ۶۰۰ هزار نفر در سایت ایران‌خودرو ثبت‌نام کرده و هر فرد ۲۳۰ میلیون تومان نزد بانک‌ها مسدود کرده است. این شرایط بانک‌ها را نیز به رقابت برای جذب مشتری بیشتر وا داشته و آنها اعتبار ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی بدون سود و ضامن به متقاضیان پیشنهاد می‌دهند.»

ارسال نظرات