15/آبان/1403 | 14:17
تعیین وقت رسیدگی به پرونده چای دبش/ ۵ نفر مقصر حادثه معدن طبس شناخته شدند محکومیت قطعی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی حسین هدایتی در پرونده بانک سرمایه پزشکیان: با جنگ تمام عیار اقتصادی مواجه‌ایم واگذاری اموال مازاد و راکد باید با دقت نظر و سرعت مناسب انجام شود قالیباف:مسکن یکی از پیشران‌های اقتصادی است پزشکیان: خارجی‌ها می‌توانند در اسکله‌های ایران سرمایه‌گذاری کنند امضای ۷۰ نماینده مجلس برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی حکم پرونده شرکت تعاونی اعتباری مولی‌الموحدین صادر شد مهاجرانی: سازوکار اجرای رجیستری آیفون به زودی اعلام می‌شود مجوز مجلس به دولت برای افزایش سرمایه در صندوق بین المللی پول گزارش دیوان محاسبات درباره موجودی نقدی حساب‌های شرکت‌های دولتی نزد بانک مرکزی افزایش ۲۰۰درصدی بودجه دفاعی در سال آتی اطلاعیه مجمع تشخیص درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های دولتی قالیباف: دولت و مجلس باید زندگی و رفاه مردم را در اولویت قرار دهند نمایندگان موافق کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور چه گفتند؟
۱۰:۲۸ ۱۴۰۳/۰۸/۱۴
نگاهی کوتاه به موضوعات اقتصادی روزنامه‌ها (۱۴ آبان ۱۴۰۳)؛

از آدرس غلط به نفع رانت‌خواران آرد تا بودجه رژیمی

دکه اقتصاد همچون روزهای گذشته به بررسی گزارش‌های اقتصادی روز رسانه‌های مکتوب پرداخته است.
از آدرس غلط به نفع رانت‌خواران آرد تا بودجه رژیمی
کد خبر:۶۹۸۴

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روزنامه‌های مهم کشور در گزارش‌های اقتصادی امروز خود، به موضوعات مختلفی اعم از ماراتن خرید خودرو، بحث ناترازی انرژی و سخت‌تر شدن حلقه تحریم‌ها، ریزش شدید شاخص بورس در آستانه انتخابات آمریکا، بودجه، تولید، انتظارات تورمی، رانت‌خواران آرد، تقدیر رهبر معظم انقلاب از اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها و گران‌فروشی خودرو پرداخته‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «ماراتن خرید خودرو»، مدت زمان انتظار خودرو اولی‌ها را سنجش کرده و نوشته است: «تحلیل بازار خودرو در ایران از سال ۱۳۸۹ تا امروز نشان می‌دهد که زمان انتظار برای خرید اولین خودرو، به ویژه خودروهای اقتصادی، به طور معناداری افزایش یافته است. در سال ۱۳۸۹، خرید یک خودروی ارزان‌قیمت مانند پراید به ۲۵ ماه زمان نیاز داشت، در حالی که در سال ۱۴۰۲ این مدت به بیش از ۵۰ ماه رسیده است. این وضعیت نتیجه تحریم‌های بین‌المللی و سیاست‌های ناکارآمد داخلی، به ویژه توقف واردات خودرو و قیمت‌گذاری دستوری است.»

روزنامه شرق در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «یک اقتصاد و چند حفره» به فرایند کند شدن رشد اقتصادی نگاهی کرده و بیان دارد: «رشد اقتصادی ایران در شهریور ۱۴۰۳ به ۱.۹ درصد و بدون نفت به ۱.۶ درصد رسید که نشان‌دهنده کندی این روند است. کارشناسان بر این باورند که نااطمینانی اقتصادی، تنش‌های منطقه‌ای، کاهش صادرات نفت و تغییرات قیمت جهانی نفت از عوامل اصلی کاهش رشد اقتصادی هستند. مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده که در فصل تابستان ۱۴۰۳، رشد اقتصادی ۲.۴ درصد و رشد بدون نفت ۲ درصد بوده است.»

«ریزش شدید شاخص بورس در آستانه انتخابات آمریکا» عنوان گزارش اقتصادی روزنامه اعتماد بود. این گزارش بیان دارد: «روز گذشته، بازار بورس ایران با افت چشمگیری مواجه شد. شاخص کل ۲۸،۵۲۷ واحد کاهش یافت و به ۲،۰۳۲،۷۶۴ واحد رسید، در حالی که شاخص هم‌وزن ۰.۹۱ درصد سقوط کرد و در ۶۶۴،۳۸۱ واحد آرام گرفت. نمادهای فولاد، فملي و فارس بیشترین اثر منفی و نمادهای شخارك، بفجر و پكرمان بیشترین اثر مثبت بر شاخص را داشتند. همچنین وضعیت فرابورس نیز قرمز بود و با افت ۰.۹۴ درصدی در حدود ۲۰،۹۹۶ واحد به پایان رسید.»

روزنامه سازندگی نیز در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «بودجه رژیمی» نوشت: «بودجه سال ۱۴۰۴ در ایران با نظرات متفاوتی از مخالفان و موافقان روبه‌رو است. مخالفان آن را استقراضی و مضر برای مردم و اقتصاد ملی می‌دانند، در حالی که موافقان آن را تسکین‌دهنده مشکلات معیشتی می‌دانند. این بودجه به دولت اجازه می‌دهد بدهی‌هایش به نهادهای دولتی را تسویه کند و شفافیت بیشتری را به همراه داشته باشد. هزینه‌های جاری و عمرانی در این بودجه به ترتیب ۶۲ و ۳۳ درصد افزایش یافته و این باعث افزایش نسبت هزینه‌های جاری به هزینه‌های عمرانی می‌شود. همچنین، دولت مجوز استقراض ۵۴۰ هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی را دریافت کرده است.»

روزنامه هم‌میهن هم در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «تولیددر انتهای لیست اولویت‌ها» مدعی شد که تکالیف برنامه هفتم بدون رشد در بخش صنعت، توسعه پایدار ایجاد نمی‌کند. در این گزارش آمده است: «در بهار سال جاری، اقتصاد ایران ۳.۲ درصد رشد کرده است اما مردم به دلیل بحران‌های اقتصادی و تورم بالای ۵۰ درصد، احساس بهبود ندارند. این عدم احساس بهبود به علت وابستگی رشد اقتصادی به نفت و ناکارآمدی سیاست‌های صنعتی بوده که منجر به توسعه پایدار نشده است. سیاست‌گذاری‌های غلط باعث شده تا صنایع به رانت‌های دولتی وابسته شوند و بسیاری از صنایع حتی سودده هم به توسعه پایدار نرسند.»

«سوخت انتظارات تورمی» عنوان گزارش اقتصادی روزنامه وطن امروز بود. این گزارش بیان دارد: «اخبار مرتبط با افزایش قیمت بنزین بر زندگی روزمره مردم تاثیر مستقیم دارد و نگرانی‌هایی در مورد تورم انتظاری ایجاد می‌کند. وزارت نفت گزارشی را که به نقل از یک نماینده مجلس در مورد افزایش قیمت بنزین منتشر شده بود، تکذیب و اعلام کرد که تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه در حیطه وزارت نفت نیست. نظرات مردم نشان می‌دهد که عده‌ای بر این باورند که قیمت بنزین باید افزایش یابد، در حالی که دیگران با این تغییر مخالفند و خواستار جبران کسری بودجه از طریق راه‌های دیگر هستند.»

روزنامه فرهیختگان در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «آدرس غلط به نفع رانت‌خواران آرد» نوشت: «رضا باقری‌اصل، سرپرست مرکز تحول دیجیتال، اعلام کرد که هزینه‌ای ۲۵ همتی برای سامانه هوشمندسازی نان وجود دارد که بعدها توضیح داد این مبلغ به ‌عنوان کمک دولت به نانوایان برای کاهش هزینه تولید نان بوده است. دولت‌های قبلی از سال ۱۳۹۳ قیمت آرد یارانه‌ای را ثابت نگه داشتند و این موضوع به عدم ایجاد تغییرات قیمت در سال‌های بعدی منجر شده و با وجود افزایش هزینه‌های دیگر، قیمت آرد تغییر نکرده است.»

روزنامه جوان در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «تقدیر رهبر معظم انقلاب از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها» نوشت: «حفظ امنیت غذایی و استفاده از ظرفیت دیمزارها در راستای جهش تولید و خودکفایی از اولویت‌های رهبر معظم انقلاب است. طرح «جهش تولید در دیمزارها» در سال ۱۳۹۹ تدوین و به تایید مقام معظم رهبری رسید. اجرای این طرح برای پنج سال برنامه‌ریزی شده و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است، به طوری که سطح تحت پوشش آن از ۶۷۰‌هزار هکتار به ۵.۲ میلیون هکتار افزایش یافته است. این طرح عمدتا در مناطق محروم و دیم‌کاری کشور اجرا می‌شود و هدف آن افزایش تولید محصولات اساسی، به خصوص گندم و جو است.»

روزنامه جام‌جم هم در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «بورس گران‌فروشی خودرو» نوشت: «در سال‌های اخیر، به خصوص پس از بالا رفتن قیمت خودرو در بازار، نرخ قیمت خودرو دو برابر قیمت کارخانه‌ای شده که سبب شده است تا افراد برای کسب سود در قرعه‌کشی‌ها شرکت کنند. پس از عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۱ و توقف آن توسط شورای رقابت، موضوع دوباره در حال بررسی است و وزارت اقتصاد و سازمان بورس آمادگی خود را برای احیای این طرح اعلام کرده‌اند. این اقدام می‌تواند به شفافیت بازار و بهبود وضعیت خودروسازان کمک کند.»

ارسال نظرات