امیرحسین خواجوند صالحی، کارشناس پولی و بانکی

بهره‌وری تخصیص منابع با ارتقای نظام اعتبارسنجی

محدود بودن منابع در دسترس برای تولید، ایجاب می‌کند تا همواره بین گزینه‌های مختلف موجود جهت تامین مالی و سرمایه‌گذاری، انتخاب صورت گیرد و اغلب کشور‌ها برای انجام این کار از سیستم اعتبارسنجی استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۷۵۷

 اقتصاد معاصر-امیرحسین خواجوند صالحی، کارشناس پولی و بانکی: بررسی عملکرد اغلب کشور‌ها نشانگر آن است که بین سرمایه‌گذاری و سطح پیشرفت اقتصادی، رابطه تنگاتنگی وجود دارد. کشور‌هایی که دارای الگوی کارآمدی در تخصیص سرمایه به بخش‌های مختلف اقتصادی هستند، اغلب از پیشرفت‌های اقتصادی بیشتری برخوردار بوده و به تبع آن دارای رفاه اجتماعی بالاتری نیز هستند.

 

اما پاسخ به این پرسش که باید به کدام بخش از اقتصاد تخصیص منابع صورت بگیرد، همواره یکی از چالش‌های اصلی است که می‌تواند حتی چشم‌انداز رشد اقتصادی کشور را نیز نمایان کند. اما همواره در کنار صحبت از لزوم تخصیص منابع، این سوال مطرح می‌شود که این تخصیص باید بر مبنای چه سازوکاری باشد؟

 

بانک، تامین‌کننده اصلی منابع در اقتصاد

منابع بانکی نیز با محدودیت مواجه است و در چارچوب‌های یک بازار رقابتی کارا، بانک‌ها نمی‌توانند بی‌حد و مرز اعتبار خلق کنند. بانک‌ها همواره باید معادل بخشی از دارایی‌های خود را به عنوان ذخیره قانونی در بانک مرکزی نگهداری کنند. بنابراین، در صورت خلق بی‌رویه اعتبار بانک‌ها باید از مردم یا از یکدیگر سپرده جذب کنند. اما زمانیکه این خلق اعتبار بی‌رویه توسط تمامی بانک‌ها صورت بگیرد، رقابت شبکه بانکی در جذب سپرده از مردم، موجب افزایش هزینه و رشد سود سپرده می‌شود.

 

این اتفاق، از یک طرف منجر به از صرفه افتادن جذب سپرده و از طرف دیگر، افزایش نرخ بهره وام‌های اعطایی و در نتیجه کاهش متقاضیان وام خواهد شد؛ در نتیجه این موضوع خود به خود مانع خلق بی‌رویه اعتبار توسط بانک‌ها در یک بازار رقابتی خواهد بود. از طرف دیگر، ریسک نکول تسهیلات و احتمال ورشکستگی بانک و در نتیجه زیان سهامداران آن‌ها، عامل دیگری است که در یک بازار رقابتی و کارا، دست بانک‌ها را در خلق بی‌رویه اعتبار خواهد بست.

 

در کشوری مانند ایران، نرخ بهره بانکی از روش‌هایی خارج از مکانیزم‌های بازار مشخص می‌شود، بنابراین آورده عملیات بانکی با شرایط کلان اقتصادی نامتناسب است. در این شرایط بانک باید بتواند از میان صف طویل متقاضیان وام، کم‌ریسک‌ترین متقاضی را انتخاب کند. واگذاری انتخاب کم‌ریسک‌ترین متقاضی به تشخیص شبکه بانکی، مشکلات خاص خود را دارد؛ به‌طور مثال، زمانی که نرخ تورم برابر با ۴۵ درصد و نرخ بهره بانکی در بیشینه حالت ممکن، برابر با ۲۳ درصد است، هر ریال خلق پول در لحظه با ۲۲ درصد زیان برای بانک و ۲۲ درصد سود برای دریافت‌کننده آن همراه است. از این رو، بانک‌ها تصمیم می‌گیرند که این رانت به نفع اشخاص مرتبط با خود استفاده شود.

 

اعتبارسنجی و هدایت اعتبار به بخش‌های مولد اقتصاد

در سال‌های اخیر یکی از مشکلات نظام بانکی کشور، ریسک بالای عملیات تسهیلات‌دهی بانک‌ها و نکول تسهیلات پرداختی بوده که از این موضوع، دو عامل نشات می‌گیرد. از یک‌سو بانک در اعطای تسهیلات، جانب احتیاط را رعایت نکرده و خارج از قواعد به سهامداران عمده و اشخاص مرتبط با خود، تسهیلات‌دهی می‌کند و از دیگر سو، بانک‌ها ابزار و توانایی شناخت مشتریان خوش‌حساب را نداشته و به دلیل خیل عظیم متقاضیان وام به دلیل نرخ بهره کمتر از تورم، در انتخاب مشتریان خوش‌حساب دچار اشتباه می‌شوند.

 

سوالی که اکنون مطرح می‌شود، این است که آیا می‌توان در کنار سایر اصلاحاتی که می‌بایست در نظام بانکی صورت بگیرد، برای خلق اعتبار نظام بانکی سازوکاری تعبیه کرد که تداعی‌گر تبعیض در توزیع منابع نبوده و از طرفی، این تخصیص به‌گونه‌ای صورت بگیرد که بخش مولد و حقیقی اقتصاد از آن بهره‌مند شود؟

 

اعتبارسنجی به معنای سنجش توان بازپرداخت تسهیلات مشتریان و همچنین تعیین احتمال عدم بازپرداخت اعتبارات دریافتی از سوی متقاضیان وام است. در فرآینـد اعتبارسنجی، مشتریان بر اساس شاخص‌ها و ویژگی‌های مختلفی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قـرار می‌گیرند که این رتبه یا امتیاز، نمایشی از اعتبار مالی مشـتری اسـت که بانک می‌تواند بر اساس آن، نسبت به ارائه خدمات به آنان خیلی سریع‌تر و دقیق‌تر تصمیم‌گیری کند.

 

کاربرد اعتبارسنجی تنها به نظام بانکی محدود نمی‌شود. در مفهوم عام، اعتبارسنجی به معنای فرایند تشخیص مشتریان پرریسک از کم‌ریسک بوده و ریسک، احتمال وقوع یک واقعه نامطلوب است. این واقعه نامطلوب می‌تواند به شکل‌های مختلف و متناسب با نوع کسب‌وکار متفاوت باشد؛ به‌طور مثال در صنعت بانکی، ریسک می‌تواند به معنای احتمال بدهی سررسیدشده پرداخت نشده در یک سال آینده یک فرد باشد یا در صنعت بیمه، ریسک می‌تواند به معنای احتمال ادعای خسارت شخص در یک سال آینده باشد.

 

چرا بهبود و توسعه نظام اعتبارسنجی مهم است؟

سه دلیل عمده به‌جهت بیان اهمیت توسعه نظام اعتبارسنجی می‌توان بیان کرد که شامل مسئله عدم ایفای تعهدات، مسئله تخصیص منابع محدود و مسئله نیاز به وثیقه در معاملات بین افراد است.

 

در رابطه با مسئله اول، افراد می‌توانند سه نوع تعهد داشته باشند؛ بخش اول مربوط به تعهد افراد نسبت به دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، بخش دوم مربوط به تعهد افراد نسبت به اشخاص حقوقی و بانک‌ها و موسسات اعتباری و بخش سوم مربوط به تعهدات افراد نسبت به یکدیگر است. اعتبارسنجی از طریق ثبت سابقه افراد در معاملات و تاثیر میزان ایفای تعهدات در رتبه اعتباری افراد، می‌تواند به افزایش ایفای تعهدات در جامعه منجر شده و در نتیجه ریسک مبادلات را کاهش دهد.

 

در رابطه با مسئله دوم و تخصیص منابع محدود علم اقتصاد به خوبی پاسخ داده است. اقتصاد علم انتخاب بین گزینه‌های محدود است، به‌طوریکه بیشترین عایدی با کمترین هزینه حاصل شود. منابع محدود در اقتصاد، شامل منابع طبیعی، منابع بانکی و معافیت‌ها و بخشودگی‌هاست که همواره می‌توانند از جانب سیاست‌گذار و حاکمیت به سمت بخشی از اقتصاد هدایت شود. سیاست‌گذار تلاش دارد تا این منابع موجود را برای ایجاد ارزش افزوده اقتصادی در تولید تخصیص دهد و این نیازمند آن است که بتواند بخش مولد اقتصاد را شناسایی کند.

 

در رابطه با مسئله سوم و نیاز به وثیقه در معاملات، هم‌اکنون داشتن وثیقه، خود به عاملی برای کاهش دسترسی به تسهیلات تبدیل شده که موجب تشدید اختلاف طبقاتی می‌شود. بدین صورت که افراد با دارایی‌های بیشتر، امکان وثیقه‌گذاری بیشتری داشته و از این جهت و در نظام فعلی بانکی وثیقه‌محور، امکان بهتری در دسترسی به منابع و اعتبارات خواهند داشت. به‌واسطه راه‌اندازی و توسعه نظام اعتبارسنجی، می‌توان بر مبنای امتیاز اعتباری افراد، سهولت دسترسی به اعتبار به واسطه تبدیل وثیقه از دارایی به تعهدپذیری افراد ایجاد کرد. این اقدام تاثیر بسزایی در سایر مولفه‌های اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت و از طرفی، موجب کاهش ریسک شبکه بانکی خواهد شد که در نتیجه، افزایش دسترسی به اعتبار را به دنبال خواهد داشت.

 

مروری بر تاریخچه اعتبارسنجی در دنیا

ظهور شرکت‌های اعتبارسنجی با مفهوم سنتی در دنیا، به سال‌های ۱۸۰۰ الی ۱۹۲۰ میلادی بازمی‌گردد. اواخر قرن ۱۹ میلادی، نظام اعتباری به صورتی پیچیده‌تر در برخی از شهر‌های بزرگ آمریکا نظیر نیویورک راه‌اندازی شد. به‌طور مثال، تاسیس شرکت Dun & Bradstreet  به عنوان نخستین شرکت اعتبارسنجی با هدف ارتقای فرهنگ استفاده از اعتبارسنجی، مربوط به سال ۱۸۴۱ میلادی‌ست. همچنین شرکت Equifax که یکی از سه شرکت بزرگ اعتبارسنجی در دنیاست، در سال ۱۸۹۹ تاسیس شده است. سپس در سال‌های ۱۹۲۰ الی ۱۹۶۰ میلادی، پرداخت اعتبارات به مشتری و پیشرفت و توسعه گزارش‌های اعتباری در سطح ملی موضوعیت یافت. به‌طور مثال، در سال ۱۹۳۰ میلادی و در کشور آمریکا، قانون‌گذاری در زمینه گزارش‌های اعتباری رشد یافت و به عنوان اولین قانون، استفاده از ملاک‌های تبعیض‌آمیز نظیر نژاد در اعتبارسنجی ممنوع شد. در سال ۱۹۵۰، نسخه‌های ابتدایی مدل‌های اعتباری ساخته شد و در سال ۱۹۶۰، اتکا به اعتبارسنجی در موضوع تسهیلات مسکن رواج یافت. در اروپا نیز شرکت Schufa آلمان در سال ۱۹۲۷ به‌عنوان بزرگترین شرکت اعتبارسنجی در اروپا، تاسیس شد.

 

سال‌های ۱۹۶۰ الی ۱۹۹۰، دوران ظهور عصر رایانه و ذخیره‌سازی داده‌هاست. در سال ۱۹۶۸، شرکت TransUnion که یکی از سه شرکت بزرگ اعتبارسنجی در دنیاست، تاسیس شد. همچنین در این بازه زمانی، با افزایش جزییات اطلاعات جمع‌آوری‌شده به‌وسیله استفاده از رایانه، داده‌های اعتباری با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته به امتیاز اعتباری تبدیل شد که ماحصل آن توسعه استفاده از امتیاز اعتباری در دهه ۱۹۷۰ بود؛ تا جایی که صاحبان ملک بر اساس ریسک اعتباری اشخاص اقدام به اجاره ملک خود می‌نمودند. در سال ۱۹۸۹ نخستین نسخه از مدل امتیاز اعتباری در دنیا مبتنی بر الگوریتم‌های داده‌محور توسط شرکت FICO ارائه گردید.

 

سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ میلادی، سال‌های رونق استفاده از امتیاز اعتباری در دنیاست. در سال ۱۹۹۰ تمرکز اعتبارسنجی بر شرکت‌های کوچک و متوسط [۱]آغاز شد و در سال ۲۰۰۰، استفاده از اعتبارسنجی به صنعت بیمه نیز وارد شد. شرکت Experian به‌عنوان یکی از سه شرکت بزرگ اعتبارسنجی در دنیا که  دارای بزرگترین پایگاه داده مشتریان است، در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد. همچنین شرکت Creditinfo که پنجمین موسسه بزرگ اعتبارسنجی دنیاست نیز در سال ۱۹۹۷ آغاز به کار کرد. این شرکت در سال ۲۰۰۶ نیز با ایران همکاری‌هایی به‌منظور ایجاد نظام اعتبارسنجی در کشور داشت. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵، تنوع در امتیاز‌های اعتباری با کاربرد‌های مختلف ایجاد شد؛ به‌طوری‌که در این دوره استفاده از اعتبارسنجی در قسطی‌فروشی‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط افزایش یافت. از سال ۲۰۰۶ اعتبارسنجی در پلتفرم‌های آنلاین گسترش یافت و نهایتا تا پایان سال ۲۰۱۰، بانک جهانی نیز بر اعتبارسنجی تاکید و راهنمای اعتبارسنجی ارائه کرد. بعد از سال ۲۰۱۰ و تا فاصله سال ۲۰۱۵، مفاهیم کلان داده‌ها و داده‌های جایگزین در اعتبارسنجی وارد شد و بانک جهانی نیز اقدام به انتشار گزارش‌هایی سالانه از گسترش اعتبارسنجی در جهان کرد. همچنین، از سال ۲۰۱۵ تاکنون، استفاده از هوش مصنوعی با استفاده از کلان‌داده‌ها و حتی استفاده از داده‌های جایگزین همچون داده‌های شبکه‌های اجتماعی، تلفن‌های همراه و لیست مخاطبین افراد، گسترش یافته است.

 

ایران در مسیر توسعه نظام اعتبارسنجی

سابقه اعتبارسنجی در ایران به سال ۱۳۸۵ و راه‌اندازی سامانه اعتبارسنجی به موجب قانون تسهیل اعطای تسهیلات بانکی و کاهش هزینه‌های طرح و تسریع در اجرای طرح‌های تولیدی و افزایش منابع مالی و کارآیی بانک‌ها برمی‌گردد. به موجب این قانون دولت مکلف شد ترتیبی اتخاذ نماید که ظرف مدت یکسال از تاریخ تصویب این قانون با ایجاد و به‌کارگیری نهاد‌های جدید مالی، زمینه تسهیل و تسریع اعطای تسهیلات بانکی را فراهم نماید. بدین منظور، شرکت اعتبارسنجی ایران با مشارکت تمام بانک‌های کشور و سه شرکت بزرگ بیمه تاسیس شد.

 

به موجب ماده ۸ این قانون، در سال ۱۳۸۶ آیین‌نامه نظام سنجش اعتبار به تصویب هیات وزیران رسید و این با این آیین‌نامه، جمع‌آوری اطلاعات و تشکیل پرونده اعتبارسنجی برای تمام تسهیلات گیرندگان آغاز شد و بانک مرکزی نیز با صدور بخشنامه‌ها بانک‌ها را به ارائه اطلاعات و استفاده از گزارشات شرکت اعتبارسنجی ملزم کرد.

 

در سال ۱۳۹۴ اولین نسخه از مدل امتیاز اعتباری در کشور توسط شرکت اعتبارسنجی پیاده‌سازی شد و سامانه اعتبارمن راه‌اندازی شد. سپس در سال ۱۳۹۸ اقدامات دیگری از جمله اصلاح آیین‌نامه نظام سنجش اعتبار و ایجاد پایگاه داده اعتباری کشور تصویب شد و بومی‌سازی سامانه اعتبارسنجی در دستور کار قرار گرفت. از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ نیز عمده تمرکز شرکت بر بروزرسانی مدل امتیاز اعتباری و شروع همکاری با ارائه‌هندگان داده، از تامین‌کنندگان حاکمیتی داده‌ها همچون دستگاه‌ها گرفته تا تامین‌کنندگان غیرحاکمیتی داده‌ها همچون BNPL معطوف شد.

 

اما از ابتدای سال ۱۴۰۲ و علی‌الخصوص پس از تصویب قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در اسفندماه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی، تقویت نظام اعتبارسنجی در کشور وارد فاز جدیدی شد. به موجب این قانون، شورایی تحت عنوان شورای ملی تامین مالی به ریاست وزارت امور اقتصادی و دارایی و با حضور اعضایی همچون سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیمه مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و صندوق توسعه ملی که همگی در فضای اقتصادی کشور نقشی به عنوان تامین‌کننده منابع را دارند تشکیل شده و در جزء (۳) بند (ب) ماده (۲) قانون مذکور، موظف به تقویت نظام اعتبارسنجی و تکمیل پایگاه داده اعتباری کشور شد. این شورا نیز به موجب این قانون می‌بایست آیین‌نامه نحوه تاسیس و فعالیت شرکت‌های اعتبارسنجی را تدوین و تصویب کند.

 

اکوسیستم اعتبارسنجی ایران به کدام سمت خواهد رفت؟

آنچه که هم‌اکنون از طریق آیین‌نامه نحوه تاسیس و فعالیت شرکت‌های اعتبارسنجی دنبال می‌شود، ایجاد یک نظام دولایه از شرکت‌های اعتبارسنجی ا‌ست. در واقع در حال حاضر شورای ملی تامین مالی در تلاش است تا در لایه اول، شرکت‌هایی ذیل پایگاه داده اعتباری و پایگاه‌های داده ملی مذکور در ماده ۱۰ قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی ایجاد نماید که وظیفه این شرکت‌ها ایجاد امتیاز و گزارش‌های اعتبارسنجی برای افراد از طریق داده‌های موجود در این پایگاه‌هاست. با نگاه به ادبیات موجود پیرامون نظام اعتبارسنجی، این شرکت‌ها که از آنها به عنوان شرکت‌های اعتبارسنجی نوع یک تلقی می‌شود، به‌واسطه نوع داده‌های در اختیارشان که بعضا محرمانه تلقی می‌شود، خدمات حاکمیتی و کلاسیک اعتبارسنجی را ارائه خواهند داد.

 

اما در لایه دوم، شرکت‌های اعتبارسنجی نوع دوم قرار دارند که این شرکت‌ها می‌توانند خدمات متنوع و متناسب با نیاز‌های گوناگونی را ارائه دهند. در واقع این شرکت‌ها با استفاده از داده‌های جایگزین (داده‌های موثقی که در پایگاه‌های داده موجود نیست، از جمله داده‌های کسب‌وکار‌ها همچون لندتک‌ها) و همچنین امتیاز‌ها و گزارش‌های تعبیه‌شده برای افراد توسط شرکت‌های اعتبارسنجی نوع دوم، متناسب با هر فضای کسب‌وکاری گزارش و امتیاز اعتباری متناسب با آن را تهیه کنند. البته این تنها خدمتی نیست که این شرکت‌های می‌توانند ارائه دهند. از جمله خدماتی که می‌تواند توسط این شرکت‌ها ارائه شود، می‌توان به مواردی همچون ارائه گزارش‌های اعتبارسنجی و امتیازدهی به مشتریان بر اساس اطلاعات جایگزین، ارائه خدمات مشاوره بهبود اعتبار به مشتریان، ارائه خدمات مدیریت ریسک پرتفوی به استفاده‌کنندگان، تجمیع اطلاعات جایگزین از کسب‌و‌کار‌ها و سایر منابع اطلاعاتی موثق، بازاریابی و فروش گزارش و امتیاز اعتباری شرکت‌های اعتبارسنجی نوع یک، پیاده‌سازی مدل اعتبارسنجی برای شرکت‌های اعتبارسنجی نوع یک و اعتبارسنجی نوع دو، برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با اعتبارسنجی و ارائه گواهی و سایر خدماتی که این شرکت‌ها در آینده قصد ارائه آن را دارند، می‌شود.

 

بنابراین، این شرکت‌ها در مقایسه با شرکت‌های نوع یک چابک‌تر، با مقاصد کسب‌وکار و بازار متنوع و غیرحاکمیتی بوده و می‌توانند به تعدد و در رقابت با یکدیگر ایجاد شوند و خدمات به مراتب هدفمندتر و باکیفیت‌تری را به مردم و کسب‌وکار‌های متقاضیان ارائه دهند.




ارسال نظرات

تامین اجتماعی از بیمه کارگران سر باز زد؟
دومین شهرک مولد شیلاتی راه‌اندازی می‌شود
یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد
مشکلات رفع تعهدات ارزی واردکنندگان با ایجاد تبصره حل شود
نتیجه بیست و یکمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی اعلام شد
انتصاب مدیرعامل‌های شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، نفت مناطق مرکزی و شرکت نفت و گاز
نیازی به خرید حمایتی تخم‌مرغ در بازار نداریم
کاهش معاملات مسکن زمینه‌ساز تشدید در بازار شد
خرید تضمینی گندم ۱۷ درصد افزایش یافت
چرخش بازار سهام به نفع خریدار از میانه هفته کاری که گذشت ثبت شد
حراج سکه مرکز مبادله دوم مهر ماه برگزار می‌شود
توزیع روزانه مرغ تهران به ۱۵۰۰ تن رسید
اسقاط ۱۴۰ هزار خودروی فرسوده در ۶ ماه
قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
تبادلات مالی قاره آفریقا به ۱۵۰۰ میلیارد دلار رسید
۹۰ میلیارد تومان کالا‌های اموال تملیکی در حراج‌های برخط به فروش رفت
تورم عمده‌فروشی در هند کاهش یافت
پس از لبنیات، رب گوجه‌فرنگی هم گران شد
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
فرصت‌های زیادی در حوزه کشاورزی تانزانیا معرفی شده است
سند راهبردی صنعت شیرینی و شکلات ایران رونمایی شد
آیا با ۳ میلیارد تومان می‌توان در تهران خانه خرید؟
به‌روزرسانی سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان اتوبوسی تا ۲ ماه آینده
سرنوشت نامعلوم برنامه افزایش سرمایه بانک‌ها
ترافیک در محور چالوس و هراز سنگین است
قطعا با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفیم
سیگنال مهم گروسی به بازار ارز/ کف قیمتی دلار باز هم شکسته می‌شود؟
بورس در حال احیا شدن است
قالیباف: اجازه نمی‌دهیم هیچ تصمیمی خارج از مدار برنامه هفتم توسعه گرفته شود
بازار کریپتو سبز پوش شد
عارف: راهبرد دولت چهاردهم، کاهش تورم و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی است
این افراد مشمول دریافت یارانه اول مهر می‌شوند
مطالبه ۲۹ همت مالیات از محل کشف فرار مالیاتی
وزارت صمت برای کاهش ارزبری موبایل چه کرد؟
جذابیت سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ایران
۵۴ درصد از مسکن‌های روستایی مقاوم سازی شده است
به روزرسانی سامانه پایش تردد ناوگان اتوبوسی تا دو ماه آینده
افزایش محسوس دمای هوا از ابتدای مهر؛ تشدید بارش‌ها در ۱۲ استان
قیمت مسکن طی یک سال اخیر ۱۷ درصد رشد داشته است
قیمت انواع خودرو‌های داخلی امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
فرصت بخشودگی بدهی‌های مالیاتی به اتمام رسید
«مکانیزاسیون» نقش قابل توجهی در تامین امنیت غذایی دارد
بار ترافیکی در آزادراه تهران-کرج تا پایان سال کاهش می‌یابد
از کند شدن رشد اقتصادی تا ناتوانی مردم در خرید مسکن
همچنان ۲ شرکت سود سهام عدالت را واریز نکردند
افزایش ظرفیت تولید نیروگاهی و رفع محدودیت‌های شبکه از اولویت‌های گذر از پیک برق ۱۴۰۴
ثبت قراردادهای خرید و فروش مسکن در سامانه خودنویس تکمیل شد
تب خرید ملک ایرانی‌ها در ترکیه افتاد
همتی:تغییر پاسخگویی به مطالبات جامعه است
قیمت تلویزیون‌های محبوب در بازار شهریور ۱۴۰۳
بوی برجام به بازار فردوسی رسید
درخواست بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی
تشدید بارش‌ها تا هفته آینده در نوار غربی کشور
آمار جالب از تعداد خانواده‌هایی که خودروی شخصی دارند
واردات خودروهای کارکرده لغو می شود؟
توسعه سالانه ۲۰ هزارهکتار باغ زیتون در برنامه هفتم
اولین نقض قانون بانک مرکزی در دولت چهاردهم!
بازار خودرو مشتری ندارد
بررسی مجدد لوایح مرتبط باFATF در مجمع تشخیص محدودیتی ندارد
آقای وزیر؛ حواستان هست برای چه کسانی حکم می‌زنید؟
الزام صدور صورتحساب الکترونیکی از اول مهرماه
اعلام ۴ بازیگر قدرت در سهام فولادی‌ بورس
تاثیر ناترازی انرژی در تولید خودرو
کاهش حداقلی قیمت خودرو‌های داخلی
بخشودگی جرائم مالیاتی به پرونده‌های هیئت‌های حل اختلاف هم رسید
یک واحد ۶۰ متری نوساز در محله‌های مختلف تهران چند؟
وزیر اقتصاد: دولت برای رفع ناترازی‌ها برنامه دارد
رشد صادرات میلگرد و گندله سنگ‌آهن در کنار اُفت فروش سایر محصولات زنجیره فولاد
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
پشت پرده نفوذ در مرکز ارسال پیام پیجرها
سقوط پول اسرائیل پس از انفجار پیجرها در لبنان
یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز
قیمت جدید محصولات سایپا 28 شهریور
پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
ایستگاه تزریق گاز مارون عملیاتی شد
ثبت بیش‌از یک میلیون قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
رد پای سیاست مالی ضدتورمی دولت سیزدهم در رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۳
کشاورزان استفاده از بذر مرغوب و بوجاری را در دستور کار قرار دهند
اعزام بیش از ۸۱ هزار زائر عمره از ۱۵ فرودگاه
کاهش ۱۴ واحد درصدی سوددهی فولاد امیرکبیر کاشان
صدور بیش از ۵ هزار شناسه یکتا در درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار
تزریق ۲۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بورس امروز
استفاده از متانول برای تولید بنزین
امکان عرضه برق نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس‌ از طریق بورس فراهم شد
احداث ۵۷ میلیارد مترمکعب مخزن سد برای ذخیره سیلاب ها و روان‌آب‌ها
بلاتکلیفی ۵۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش خودرو
مپنا اوراق اجاره منتشر می‌کند
هشدار نارنجی هواشناسی به ۹ استان +ورود سامانه بارشی جدید از جمعه
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
اصلی‌ترین منبع انرژی جهان در سال ۲۰۲۳ چه بود؟
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
منابع تولید برق ده اقتصاد بزرگ جهان
تاب‌آوری بالای بازار ارز در پیچ‌وتاب شوک‌های سیاسی
تقویت ارزش پول ملی؛ مسئله‌ای اساسی و بلندمدت
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
ثبت نام خودرو‌های سایپا از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳+جزئیات و شرایط ثبت نام
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
ضرورت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای در دولت چهاردهم
جزئیات واریز وجه برای برندگان ایران خودرو+ مهلت و جدول قیمت
بهره‌وری تخصیص منابع با ارتقای نظام اعتبارسنجی
اعلام اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو+ لینک اسامی برندگان
خوداتکایی و ارزش سالانه یک میلیارد یورو، آورده زنجیره تولید بذر در کشور 
همه چیز درباره ارز اربعین
اشاعه اقتصاد رفاقتی، توسعه نابرابری اجتماعی
بنزین بانک‌ها روی آتش لاتاری خودرو
۶ ظرفیت همکاری اقتصادی ایران و عراق
مجتمع معدنی و صنعتی مس سونگون ورزقان
نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران‌ خودرو منتظر پاسخ ثبت‌ احوال
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
 زنگ خطر بیکاری در آمریکا به صدا درآمد 
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از پایان هفته
واریز مطالبات گندمکاران از مرز ۱۶۰ همت گذشت
افزایش صادرات گاز روسیه به چین و تغییر معادلات در بازار انرژی
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
رشد تولید گندم همزمان با رشد ۱۷ درصدی خرید تضمینی
اوکراین در یک قدمی ورشکستگی/ اوراق قرضه یورویی بلای جان زلنسکی شد
تحولات تجاری جهان در آینه موقعیت ژئواکونومیک ایران
برنامه پاک‌نژاد شبیه اوجی است؟
ریزش آوار بورس بر سر سرمایه گذاران
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
بریکس و نظم نوین اقتصاد جهانی
شاخص فضای کسب و کار در دولت سیزدهم بدتر شد/ «محدودیت اینترنت» عامل اصلی
خروج سرمایه از چین تا کجا ادامه می‌یابد؟
اعلام شرایط فروش بلیت پروازهای اربعین
جزئیات تازه از رسوب خودرو‌ها در گمرک منطقه ویژه بم
۱۳ توصیه رهبر انقلاب به دولت چهاردهم
۹۹ درصد بذر مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می‌شود
خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان
عوامل ناترازی بنزین چیست؟
کودتا علیه سازمان جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا
۸ پیش‌شرط‌ برای شروع «جراحی اقتصادی»
افت تولید و فروش بنگاه‌ها/ قطعی برق و کمبود نقدینگی متهمان اصلی
کوچ تسهیلات مسکن به سمت ساخت و ساز
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان تامین اجتماعی +جدول اولویت ها
عقب‌نشینی باکو از کریدور زنگزور؟
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور
کدام لوازم خانگی بیشترین مصرف برق را دارند؟
تغییر جهت شاخص کل بورس در معاملات اخیر/ تحول بورس نیازمند تصمیمات کلان است
فرصت‌سوزی ۱.۲ میلیارد دلاری
ساخت‌و‌ساز در فاز رکودی
انتقال پایتخت اقتصادی، عبور از بن‌بست توسعه
اعلام نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران خودرو امروز ۲۵ شهریور
تداوم کاهش نرخ اخزا/ اخزا وارد کانال ۲۹ درصد شد
تذکر به دولت درباره اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
شیر کیلویی ۱۸ هزار تومان، لبنیات را ۲۵ تا ۳۰ درصد گران می‌کند
شرایط فروش فوق‌العاده و اقساطی ۲ خودرو از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ +جدول قیمت
ایست مقام پولی به دور باطل افزایش نرخ‌های بهره
عوارض خروج از کشور گران شد
چگونه عوامل متعدد بازار کریپتو را تحت فشار قرار دادند؟
بورس، دوباره جان می‌گیرد؟
پاشنه‌آشیل بازار توافقی ارز چیست؟
وضعیت جاده‌های کشور امروز ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
گزارش

بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند

برآوردها نشان می‌دهد شعار ساخت ۴ میلیون مسکن دولت سیزدهم با وجود اظهار نظرهای مسؤولان سابق شکست خورده است. به اعتقاد مهرداد بذرپاش بانک‌ها بیشترین ضربه را به نهضت ملی مسکن زدند. سوال اصلی اینجاست که بهانه همکاری نکردن بانک‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ آیا وقت آن نرسیده که یا تصمیم جدیدی اتخاذ شود؟

گزارش اخیر مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد؛

تب خرید ملک ایرانی‌ها در ترکیه افتاد

میزان خرید ملک توسط ایرانیان در ترکیه طی ۸ ماه سال ۲۰۲۴ به کمترین میزان ۶ سال اخیر رسیده است؛ تغییرات در قوانین مهاجرتی ترکیه، افزایش قیمت املاک و نوسانات اقتصادی در ایران و ترکیه نقش مهمی تداوم روند کاهشی خرید ملک توسط ایرانیان در کشور داشته است.

چرا اجازه تسهیلات ۳ میلیارد دلاری به شرکت ملی داده شد؟

اولین نقض قانون بانک مرکزی در دولت چهاردهم!

تصویب تسهیلات ۳ میلیارد دلاری بانک مرکزی به شرکت ملی نفت، جهت افزایش ظرفیت ۲۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام در حالی در شورای اقتصاد به تصویب رسیده که این مصوبه مغایر با بند الف ماده ۶۳ قانون بانک مرکزی است.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز

طبق محاسبات انجام شده، دولت سالانه ۴۷۰ همت برای تامین گاز پایدار به مشترکان پرداخت می‌کند که بخش نیروگاه و صنعت بیشترین مصرف‌کننده آن هستند.

یادداشت و تحلیل

رضا احسانی، پژوهشگر اقتصادی

تبارشناسی منازعات دوگانه «لیبرال-کمونیست»

این یکی، آن دیگری را «کمونیست» خطاب می‌کند و دیگری این یکی را «نئولیبرال»! اما واقعیت این است که هر دو با هم کم‌وبیش همسو هستند و هوشمندی سیاست‌گذار می‌تواند نقاط درست و غلط هر یک را سرند کند.

مهدی حاجی‌وند، کارشناس بازار سرمایه

رشد ناپایدار بورس در میان مشکلات نقدینگی

رشد ناپایدار امروز شاخص بورس و نماگر‌های اصلی بازار پس از چند روز روند منفی، در حالی اتفاق افتاده است که مشکلات اصلی بازار سرمایه ریشه در کمبود نقدینگی دارد.

احسان قمری، کارشناس اقتصادی

پاشنه‌آشیل بازار توافقی ارز چیست؟

بازار توافقی ارز در راستای تاکید هر چه بیشتر بانک مرکزی بر سیاست‌های تثبیتی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران تشکیل و صادرکنندگان خرد، ضمن خروج از سامانه نیما، قادر خواهند بود تا ارز خود را در این بازار، عرضه نمایند.

صابر آذر، کارشناس ارشد بازار سرمایه

وام عشقی و گمشده مسؤولیت اجتماعی

وام عشقی مجید عشقی، پرده‌ای بر افتاده از یک نمایش طنز بود که از قضا هزینه مالی و معنوی گزافی در منافع عمومی جامعه و به طور خاص، سهامداران و ذی‌نفعان بازار سرمایه داشت.

گفت وگو

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» مطرح کرد:

بورس در حال احیا شدن است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر متغیر‌های بنیادی بازار تغییر نکند و ریسک سنگینی نیز بر بازار تحمیل نشود انتظار می‌رود بورس در ۶ ماه دوم سال حداقل در جایگاه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار گیرد و قله‌های جدیدی را قبل از سال ۱۴۰۴ به ثبت برساند.

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»:

«مکانیزاسیون» نقش قابل توجهی در تامین امنیت غذایی دارد

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی بیان کرد: دیدگاه ما برای اراضی کوچک‌مقیاس از جنس «کشاورزی معیشتی» است که در صورت ورود ادوات مکانیزه به آن، کشاورزان این بخش می‌توانند نقش قابل توجهی در امنیت غذایی کشور ایفا کنند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند

سخنگوی کمیسیون اجتماعی گفت: با توجه به ایراد شورای نگهبان به تعطیلی شنبه، تصمیم کمیسیون تعطیلی پنجشنبه شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

انس جهانی ۵ دلار افزایش یافت

رئیس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد: در اولین روز باز شدن بازار جهانی، شاهد افزایش ۵ دلاری انس طلا بودیم.