![سرنوشت واردات خودرو در ۱۴۰۴](/files/fa/news/1403/11/25/64678_894.jpg)
ترامپ از اعمال تعرفههای جدید بر خودروهای وارداتی خبر داد
![ترامپ از اعمال تعرفههای جدید بر خودروهای وارداتی خبر داد](/files/fa/news/1403/11/27/65108_415.jpg)
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از بلومبرگ؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که قصد دارد تا تعرفههای جدیدی بر خودروها اعمال کند. این اقدام در ادامه مجموعهای از تعرفههای گسترده وارداتی صورت میگیرد که با هدف بازنگری در روابط تجاری جهانی و تحت فشار قرار دادن شرکتها برای انتقال تولید به داخل آمریکا اجرا میشود.
ترامپ روز جمعه در دفتر بیضی کاخ سفید، همزمان با امضای یک فرمان اجرایی در حوزه سیاست انرژی، به خبرنگاران گفت: «ما قصد داریم این کار را حدود ۲ آوریل انجام دهیم.»
این اقدام تازهترین گام در جنگ تجاری به گسترش ترامپ است که در راستای عمل به وعدههای انتخاباتیاش برای اعمال تعرفههای سنگین بر کشورهای متحد و رقیب آمریکا صورت میگیرد. یک روز پیش از این، ترامپ گستردهترین اقدام خود را اعلام کرد و از دولت خود خواست طرحهایی برای اعمال تعرفههای متقابل بر بسیاری از شرکای تجاری تدوین کند.
وی معتقد است که نظام تجاری فعلی به ضرر آمریکا طراحی شده است.
تعرفههای متقابل بر کشورهایی که مالیاتهای وارداتی بر کالاهای آمریکایی اعمال میکنند، ممکن است از ماه آوریل اجرایی شوند. این تعرفهها با تعرفههای بخشی که ترامپ برای صنایع خاصی مانند خودرو، انرژی، نیمهرساناها و داروسازی وعده داده، تفاوت دارند. اوایل این هفته، ترامپ همچنین از برنامه خود برای اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم خبر داد.
تهدید اعمال تعرفه بر خودروها، برخی از بزرگترین برندهای خودروسازی در ژاپن، آلمان و کره جنوبی را هدف قرار خواهد داد. سال گذشته، خودروهای وارداتی تقریبا نیمی از بازار خودروی آمریکا را تشکیل دادند. بر اساس دادههای شرکت تحقیقاتی Global Data، حدود ۸۰ درصد از فروش فولکسواگن در آمریکا از طریق واردات تامین شده و ۶۵ درصد از فروش هیوندای-کیا نیز به خودروهای وارداتی اختصاص داشته است.
ترامپ در سخنان روز جمعه، جزئیاتی درباره دامنه یا نرخ این تعرفههای احتمالی ارائه نداد. همچنین مشخص نیست که این تعرفهها چه تاثیری بر خودروهایی خواهند داشت که تحت موافقتنامه تجارت آزاد میان آمریکا، کانادا و مکزیک تولید میشوند؛ توافقنامهای که ترامپ در دوره نخست ریاست جمهوری خود بازنگری کرد. زنجیره تامین صنعت خودروسازی در سراسر آمریکای شمالی به شدت یکپارچه است.
گروههای تجاری صنعت خودرو نسبت به افزایش قیمتها و آسیب به زنجیره تامین ناشی از این تعرفهها هشدار دادهاند اما اعلام کردهاند که منتظر جزئیات بیشتر درباره برنامه دولت خواهند ماند. گروه Autos Drive America که نماینده خودروسازان خارجی در آمریکا است، هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است. همچنین شورای سیاستگذاری خودروی آمریکا که از خودروسازان دیترویت حمایت میکند، هنوز پاسخی ارائه نکرده است.
سهام شرکتهای خودروسازی جنرال موتورز و فورد که هر دو دارای تاسیسات تولیدی عمدهای در سراسر آمریکای شمالی هستند، در معاملات اواخر روز جمعه تغییر چندانی نداشت.
همسایگان شمالی و جنوبی آمریکا که شرکای تجاری اصلی این کشور محسوب میشوند، پیشتر با تهدید ترامپ به اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات مواجه شدهاند. ترامپ این تصمیم را اعلام و سپس تا ماه مارس به تعویق انداخت تا در ازای آن از مکزیک و کانادا امتیازات بیشتری در زمینه امنیت مرزی بگیرد که یکی از اولویتهای اصلی وی است.
جیم فارلی، مدیرعامل فورد، اوایل این هفته هشدار داده بود که این تعرفهها به شدت به صنعت خودروی آمریکا آسیب خواهند زد. وی اظهار داشت: «این تعرفهها شکافی در صنعت خودروی آمریکا ایجاد خواهند کرد که تاکنون نظیر آن را ندیدهایم.»
ترامپ از تعرفهها به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن کشورها در زمینه سیاستهای مهاجرتی و مقابله با قاچاق مواد مخدر استفاده کرده است. وی همچنین این سیاست را روشی برای ترغیب شرکتها به انتقال تولید به داخل آمریکا معرفی کرد.
در کارزار انتخاباتی، ترامپ ابراز تمایل کرده بود که شرکتهای خودروسازی آلمان به شرکتهای آمریکایی تبدیل شوند؛ هدفی بلندپروازانه که به دلیل موانع تجاری، احتمال تحقق آن اندک است.
در همین حال، آژانس حفاظت از محیطزیست آمریکا (EPA) اعلام کرد که گامهای اولیه برای رد معافیت «قانون هوای پاک» را برمیدارد. این معافیت، مقررات زیستمحیطی ایالت کالیفرنیا را مجاز میکند که فروش خودروهای بدون آلایندگی را الزامی کرده و از سال ۲۰۳۵، فروش خودروهای بنزینی را ممنوع میکند. لی زلدین، رئیس EPA که در کنار ترامپ در دفتر بیضی حضور داشت، اعلام کرد که این معافیت برای بررسی به کنگره ارائه خواهد شد.
این اقدام فرصتی را برای کنگره فراهم میکند تا از طریق قانون بازنگری کنگره (Congressional Review Act) این معافیت را به سرعت لغو کند.