اعمال تعرفه‌های ۲۵ درصدی ترامپ بر واردات خودرو

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور ایالات متحده اعلام کرد که از ۲ آوریل، تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودرو، نیمه‌هادی‌ها و دارو اعمال خواهد کرد. این تصمیم، در صورت اجرا، دامنه جنگ تجاری وی را به‌ طور چشمگیری گسترش داده و صنعت خودرو، تولید تراشه‌های الکترونیکی و داروسازی را در سطح جهانی تحت تاثیر قرار خواهد داد.
اعمال تعرفه‌های ۲۵ درصدی ترامپ بر واردات خودرو
کد خبر:۱۵۹۸۰

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از بلومبرگ؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده اعلام کرد که احتمالا از تاریخ ۲ آوریل، تعرفه‌ای حدود ۲۵ درصد بر واردات خودرو، نیمه‌هادی‌ها و دارو وضع خواهد کرد. این اقدام، در صورت اجرا، جنگ تجاری دولت وی را گسترش خواهد داد. 

پیش‌تر، ترامپ تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم را اعلام کرده بود که قرار است در ماه مارس اجرایی شود. اظهارات اخیر وی، جزئیات بیشتری درباره سایر بخش‌هایی که ممکن است مشمول تعرفه‌های جدید شوند، ارائه می‌دهد. 

وی در باشگاه مارالاگو، در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌اش برای اعمال تعرفه بر خودروها گفت: «احتمالا در ۲ آوریل اعلام خواهم کرد اما در حدود ۲۵ درصد خواهد بود.» 

در خصوص اعمال تعرفه‌های مشابه بر داروها و تراشه‌های نیمه‌هادی، ترامپ افزود: «تعرفه‌ها ۲۵ درصد یا بیشتر خواهند بود و طی یک سال به‌ طور قابل‌ توجهی افزایش خواهند یافت.»

وی همچنین تاکید کرد که هدفش، اعطای فرصت به شرکت‌ها برای انتقال تولیدات خود به داخل ایالات متحده است. 

ترامپ تصریح کرد: «وقتی آن‌ها وارد ایالات متحده شوند و کارخانه یا تاسیسات تولیدی خود را اینجا راه‌اندازی کنند، تعرفه‌ای بر آن‌ها اعمال نخواهد شد. ما می‌خواهیم کمی به آن‌ها فرصت دهیم.»

پیامدهای گسترده برای صنعت خودروسازی

اعمال تعرفه‌های جدید بر خودروها تاثیرات عمیقی بر صنعت خودروسازی خواهد داشت. سال گذشته حدود ۸ میلیون خودروی سواری و کامیون سبک به ایالات متحده وارد شد که تقریبا نیمی از کل فروش خودرو در این کشور را شامل می‌شود. خودروسازان اروپایی مانند فولکس‌واگن و شرکت‌های آسیایی نظیر هیوندای، از جمله شرکت‌هایی خواهند بود که بیشترین آسیب را از این سیاست خواهند دید. 

ترامپ مشخص نکرد که آیا این اقدامات، کشورهای خاصی را هدف قرار خواهد داد یا به همه خودروهای وارداتی به ایالات متحده اعمال خواهد شد. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا خودروهای تولید شده تحت توافق تجارت آزاد با کانادا و مکزیک از این تعرفه‌ها معاف خواهند بود یا خیر. 

پس از اعلام این تصمیم، بازارهای سهام آسیا در روز چهارشنبه با افت مواجه شدند. در حالی که سرمایه‌گذاران تهدیدهای تعرفه‌ای پیشین ترامپ را بیشتر به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی تلقی می‌کردند، همچنان نسبت به این عدم‌ قطعیت اقتصادی محتاط هستند.

بیشترین آسیب‌پذیری در برابر تعرفه‌ها

اگرچه جزئیات دقیق سیاست تعرفه‌ای جدید ترامپ هنوز منتشر نشده اما مشخص است که دامنه جنگ تجاری وی فراتر از چین گسترش خواهد یافت و تاثیر عمده‌ای بر سایر کشورهای آسیایی خواهد گذاشت. 

آلیسیا گارسیا هررو، اقتصاددان ارشد منطقه آسیا-اقیانوسیه در بانک ناتیکسیس گفت: «در مقیاس نسبی، ترامپ ۲.۰ قطعا همه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. هر کسی که تصور می‌کرد سایر کشورهای آسیایی به‌ جز چین ممکن است از این جنگ تجاری نفع ببرند، دچار اشتباه شده است.» 

بر اساس تحلیل بلومبرگ اکونومیکس، کشورهایی که بیشترین آسیب را از این سیاست متحمل خواهند شد، شامل مکزیک و کره جنوبی هستند. صادرات خودروهای سواری مکزیک به ایالات متحده معادل ۲.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است، در حالی که این رقم برای کره جنوبی ۱.۸ درصد است. 

در بخش نیمه‌هادی‌ها، مالزی و سنگاپور بیشترین آسیب‌پذیری را خواهند داشت. مالزی ششمین صادرکننده بزرگ نیمه‌هادی در جهان محسوب می‌شود و در سال ۲۰۲۴ رکورد صادرات ۶۰۱ میلیارد رینگیت (۱۳۶ میلیارد دلار) را ثبت کرد. اعلام این تعرفه‌های جدید فقط چند ساعت پس از آن صورت گرفت که لارنس وونگ، نخست‌وزیر سنگاپور برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری سنگاپور (۷۴۴.۸ میلیون دلار) در یک مرکز تحقیق و توسعه نیمه‌هادی به عنوان بخشی از بودجه ملی خود پرده برداشت. 

سخنگوی شرکت‌های سامسونگ الکترونیکس و شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC)، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه در آسیا، از اظهار نظر در این خصوص خودداری کردند. 

کره جنوبی و ژاپن نیز، به عنوان دو قطب بزرگ خودروسازی، در معرض خطر جدی قرار دارند، به‌ ویژه اگر تعرفه‌های جدید با تعرفه‌های قبلی تجمیع شوند. ژاپن که صادرات خودرو، بخش عمده‌ای از صادرات آن را تشکیل می‌دهد و ایالات متحده بزرگ‌ترین بازار آن است، پیش‌تر این موضوع را با کاخ سفید مطرح کرده است. 

بر اساس تحقیقات بلومبرگ اینتلیجنس، تعرفه ۲۵ درصدی جدید می‌تواند معادل یک‌سوم از سود پیش‌بینی‌شده تویوتا در سال مالی ۲۰۲۵ و تقریبا نیمی از سود هوندا باشد.

پیامدهای کلان اقتصادی

کارشناسان صنعت، گروه‌های لابی‌گری و مدیران اجرایی هشدار داده‌اند که اعمال تعرفه‌های سنگین بر صنعت خودروسازی نه‌ فقط منجر به افزایش قیمت مصرف‌کننده خواهد شد، بلکه هزینه‌های جدیدی را بر این صنعت تحمیل می‌کند که می‌تواند روند تولید و سرمایه‌گذاری را مختل کند. 

برخی کشورها تهدید کرده‌اند که در صورت اجرای تعرفه‌های ترامپ، اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهند داد. آن‌ها قصد دارند کالاهای تولید شده در ایالت‌های جمهوری‌خواه را هدف قرار دهند تا فشار سیاسی بر دولت ترامپ افزایش یابد. 

اتحادیه اروپا نیز در حال انجام مذاکراتی در واشنگتن است تا در آخرین تلاش‌های خود از اعمال این تعرفه‌ها جلوگیری کند. با این حال، ترامپ سیگنال داده که تمایلی به معاف کردن هیچ کشوری از این سیاست‌ها ندارد، مگر اینکه تراز تجاری میان دو کشور را ناعادلانه تشخیص ندهد.

جنگ تجاری جدید؟

ترامپ در کنار این سیاست‌ها، تهدید کرده که مجموعه‌ای از تعرفه‌های دیگر را نیز اعمال خواهد کرد که همگی در راستای تلاش وی برای بازتعریف روابط تجاری ایالات متحده در سطح جهانی است. وی مدت‌هاست که سایر کشورها را به سوءاستفاده تجاری از آمریکا متهم کرده و تعرفه‌های وارداتی را ابزاری برای بازگرداندن صنایع به داخل کشور و افزایش درآمدهای دولت می‌داند. 

با این حال، بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که این سیاست‌ها باعث افزایش قیمت کالاها برای مصرف‌کنندگان آمریکایی شده و روند کنترل تورم را دشوارتر خواهد کرد. 

ترامپ اعلام کرده که قصد دارد تعرفه‌های متقابل را به‌ صورت کشور به کشور اعمال کند و این اقدام می‌تواند از ماه آوریل اجرایی شود، هر چند جزئیات آن هنوز در حال بررسی است. علاوه بر این، وی تهدید کرده که برخی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایالات متحده، از جمله چین، کانادا و مکزیک، هدف تعرفه‌های جدید قرار خواهند گرفت. 

به‌ طور کلی، سیاست‌های تجاری جدید ترامپ، در صورت اجرا، می‌تواند زنجیره‌های تامین جهانی و جریان تجارت بین‌المللی را متحول کند و تاثیرات گسترده‌ای بر قیمت‌های داخلی آمریکا داشته باشد. 

کاترینا ال، رئیس بخش اقتصاد آسیا-اقیانوسیه در موسسه مودی آنالیتیکس می‌گوید: «به نظر می‌رسد هیچ کشوری از این سیاست‌های تعرفه‌ای مصون نخواهد ماند. امیدوارم این اقدامات فقط ابزاری برای مذاکره باشند، چراکه تجربه نشان داده است که تعرفه‌ها معمولا آنگونه که ترامپ انتظار دارد عمل نمی‌کنند.

ارسال نظرات