رضا احسانی، پژوهشگر اقتصادی

ارتقاء توزیع سوخت با هوش مصنوعی

شبکه توزیع سوخت کشور، عمیقاً نیازمند بازنگری، ارتقا و تجهیز به فناوری‌های جدید ازجمله هوش مصنوعی است.
کد خبر: ۲۸۱۳

اقتصاد معاصر – رضا احسانی، پژوهشگر اقتصادی: نگارنده، در تعطیلات انتهایی ماه صفر گذشته، از نزدیک شاهد ایجاد مشکلات متعدد در جایگاه‌های سوخت شمال کشور بود. از مشاهدات می‌توان به شرایط بغرنج توزیع سوخت در جایگاه‌ها پی برد:

 

  • در برگشت به سمت تهران، در فاصله بین دو شهر ساحلی به فاصلۀ حدود ۶۰ کیلومتر، «بیش از نیمی» از جایگاه‌ها غیرفعال، و تعداد معدودی از آنها برقرار بود. حاصل اینکه مسافرانی که به پمپ‌بنزین رسیده و سوختشان رو به پایان بود، پشت هر جایگاه تا چندصدمتر صف کشیده بودند؛ چه اینکه اگر سوختشان تکافو می‌کرد و به پمپ بعدی هم می‌رفتند، به احتمال قوی شرایط همین بود. شرایط خانواده‌هایی که ساعت‌ها در این برزخ گرفتار بودند را تصور کنید!

 

  • طی روز‌های پیش از آن، بصورت عادی، برای سوخت‌گیری لازم بود دست‌کم ۳ ساعت – گاهی تا ۵ ساعت و بیشتر - در صف پمپ‌بنزین وقت صرف کنید. خود نگارنده، برای احتراز از این اتلاف زمان طولانی، ساعت ۳ صبح به یکی از جایگاه‌های فرعی و محلی مراجعه کرد که همواره – در ایام دیگر – خلوت و بدون صف و بدون مشکل بود. با این شرایط، رسیدن به جایگاه کمی بیش از یک ساعت به درازا کشید. تعداد افرادی که در راه مانده بودند و با ظرف ۴ لیتری یا بیشتر مراجعه می‌کردند قابل توجه بود. در صف آن پمپ‌بنزین فرعی، در فاصله‌ای که خودرو‌ها خاموش می‌کردند و بصورت نوبه‌ای جلو می‌رفتند، افراد محلی از گرفتاری‌هایشان در این شرایط می‌گفتند، راهکار‌های گوناگون ارائه می‌کردند، و بعضاً از خجالت سیاستگذار درمی‌آمدند که ضعف تدبیرش چنین شرایطی را رقم زده بود. انصافا شرایط خوبی نبود!

 

و یک نکتۀ مهم: بزرگترین اشتباه پس از این مشاهده، فروکاست موضوع به همین یک «مورد خاص» است. باید بدانیم که این اتفاق پیش آمده، زنگ خطری است که به ما نشان داد نبض برنامه‌ریزی شبکه توزیع سوخت، دچار اختلال است و بخصوص در شرایط بحرانی سیاستگذار از ضعف شدید برنامه‌ریزی و توان حل مساله در این حوزه رنج می‌برد؛ که اگر چنین نبود، تدابیر به‌کارگرفته شده توسط سیاستگذار حتما اعلام می‌شد. 

 

بهانه‌های سیاستگذار 

ویس کرمی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در واکنش به این اتفاق گفت:


"با توجه به تعطیلات طولانی‌مدتی که داشتیم، شاهد ازدحام بیش از حد جایگاه‌های سوخت و ترافیک فوق‌سنگین در مبادی ورودی و جاده‌های مواصلاتی استان‌های شمالی بودیم... مصرف بنزین در ۶ روز گذشته یعنی از شنبه ۱۰ شهریور تا پنجشنبه ۱۵ شهریور به‌شدت افزایش پیدا کرده و به ترتیب ۱۴۲، ۱۳۷، ۱۳۲، ۱۴۰، ۱۲۴ و ۱۳۶ میلیون لیتر در روز بود که میانگین مصرف روزانه بنزین در این ۶ روز هم ۱۳۵ میلیون لیتر ثبت شده است... زمان انتقال سوخت به جایگاه‌ها بیش از ۵ برابر حالت عادی بود به‌ویژه که این اتفاق در استان‌های گیلان و غرب مازندران رخ داده است... متاسفانه از قبل، ذخیره‌سازی کافی بنزین به ویژه در انبار نفت چالوس صورت نگرفته بود و افزایش ۶۰ درصدی مصرف بنزین در استان‌های شمالی در ۶ روز گذشته موجب شد تا شاهد تعطیلی مقطعی برخی از جایگاه‌های سوخت در استان گیلان و غرب مازندران باشیم. " 

 

راه حل سریع

برای رسیدن به راه‌حل، ابتدا باید پرسش‌های درست مطرح کنیم. با ابتنا به مبانی نظری و ریشه‌های منطقی «هوش مصنوعی» طرح سه دسته پرسش در این زمینه، و پاسخ صحیح به آنها، از رخ دادن اتفاقات مشابه جلوگیری خواهد کرد:


۱. این قبیل قفل‌شدن‌های ترافیکی چه عللی دارد؟ چه مولفه‌ها و رویداد‌هایی بر ایجاد آنها موثر است؟ احصا و به‌دست آوردن چه داده‌هایی می‌تواند به ما کمک کند برای جلوگیری از چنین چالش‌هایی برنامه‌ریزی کنیم.


۲. «متغیر‌های تصمیم» ما چیست؟ یعنی می‌خواهیم چه نکاتی و مطلوبیت‌هایی را مدیریت کنیم و به آنها برسیم؟


۳. تابع هدف تصمیم ما چگونه است؟ چه وزن‌هایی به متغیر‌های تصمیممان اختصاص بدهیم؟ متغیر‌ها را چگونه با هم مرتبط کنیم؟ و به همین ترتیب.

 

پیش از اینکه به این سه دسته پرسش بپردازیم ذکر دو نکته بسیار حائزاهمیت است:

الف) خواهیم دید، گونه‌گونی و بسامد داده‌های مؤثر و عِلی بر رویداد ترافیک شمال، آنچنان مهیب و گسترده است که هیچ جمع بشری توان تجزیه و تحلیل آنها را ندارد. اکنون ادبیات هوش مصنوعی در این زمینه رواج دارد و در دسترس است.

 

ب) این را از نگارنده بپذیرید و اندکی در این باب تامل بفرمایید که در روزگار علوم شناختی و هوش مصنوعی، تعریف «مدیر باسواد و بی‌سواد» تغییرات بنیادین داشته است؛ و حتما و بدون شک، فهم منطقی و قدرت مدیر در استفاده از هوش مصنوعی در بهینه‌سازی الگو‌های تصمیم‌گیری، یکی از مولفه‌های کلیدی این تغییر است. مدیر یک بنگاه بزرگ لجستیکی، مدیر یک بنگاه تجاری، فرمانده یک میدان رزمی، رئیس یک دانشگاه، مدیرعامل یک پالایشگاه، مدیر یک معدن مس، مدیر یک لیگ فوتبال، مدیر یک شرکت پخش دارویی، و توزیع‌کننده فرآورده‌های پالایشی، همگی مشمول همین گزاره هستند.

 

اما بپردازیم به پرسش‌ها:

۱. ابتدا ببینیم با داشتن چه داده‌هایی می‌توانیم بروز ترافیک (بحران) را از پیش شناسایی کنیم. به نظر شما چند نوع داده می‌توان مستقل از هم به این شناخت ما کمک کند؟ پاسخ این است که: احتمالاً چند هزار نوع! ببینیم:

• داده‌های دما، بر این موضوع موثر است. درواقع سرما و گرما می‌تواند – مستقل از مولفه‌های دیگر – به بروز بحران بینجامد.
• داده‌های بارشی و اقلیمی
• کیفیت آسفالت هر بخش از جاده‌ها
• داده‌های تقویمی (تعطیلات و ...)
• داده‌های سوابق تاریخی
• شهر‌ها و روستا‌های میان‌راهی
• نقاط حساس مسدود شدن یا کندشدن سرعت در مسیر‌ها (چراغ قرمز، رستوران‌ها، پلیس، خرابی جاده و ...)
• داده‌های انسانی و رفتارشناسی، که خود شامل موارد بسیار گوناگون است (خشم، برانگیختگی، نکات خانوادگی، تعداد نفرات، ترکیب نفرات مسافرت کننده، میزان ثروتمند بودن مسافران، زمان طی شده از ابتدای مسیر، ارتباط با وعده‌های غذایی و...)
• داده‌های خودرو‌ها
• داده‌های شغلی افراد بومی و مسافران
• شرایط مزارع اطراف (مثلا در این سفر، به کرات، کمباین‌هایی که برای برداشت برنج در جاده‌ها ترافیک ایجاد می‌کردند، مشاده می‌شد)
• شرایط فراملی و ...

 

از هریک از این دسته داده‌ها، ممکن است ده‌ها و شاید بعضا صد‌ها نوع داده مفید و مستقل برای تصمیم عاقلانه و بهینه به‌دست می‌آید. برای تقریب به ذهن به این مثال توجه بفرمایید:

 

یک فروشگاه زنجیره‌ای ژاپنی، برای بررسی مطلوبیت برخورد کارکنان خود با مشتریان از هوش مصنوعی استفاده کرده است. مولفه‌هایی مانند کیفیت خوشامدگویی، لبخند، همراهی با مشتری، شاخص‌های توده بدنی، میزان تحصیلات، میزان تحرک و ... در این برنامه مورد بررسی قرار گرفته است. اما نکته جالب، تعدد و گوناگونی داده‌هاست: حدود ۴۵۰ مولفه در این زمینه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به این ترتیب می‌توان حدس زد که با کمی بررسی عمیق و دقیق، تعداد مولفه‌هایی که تابع تصمیم ما در «شرایط ترافیک شمال کشور» را شکل می‌دهند، می‌تواند هزاران مورد باشد. خب، بررسی برهم‌کنش، و ارتباط دو به دو، سه به سه، چهار به چهار و ... این داده‌ها از انسان ساخته است؟!

 

۲. پرسش دوم ما هم کلیدی است: متغیر‌های تصمیم ما چیست؟ آیا می‌خواهیم با برنامه‌ریزی هزینه‌های مردم حداقل شود؟ می‌خواهیم از ترافیک جلوگیری کنیم؟ می‌خواهیم پر بودن مخازن اصلی سوخت در شهر‌ها در هیچ زمانی از ۴۰ درصد کمتر نباشد؟ می‌خواهیم مخازن پمپ‌بنزین‌ها هیچگاه از ۵۰ درصد کمتر پر نباشد؟ می‌خواهیم مخازن پمپ‌بنزین‌ها فقط به احتمال یک‌درصد یا کمتر خالی بماند؟ یا به احتمال ۱۰ درصد؟ می‌خواهیم زمان عزیمت یا ظرفیت یا سرعت مخازن حمل سوخت را برنامه‌ریزی کنیم؟ می‌خواهیم شبکه مخازن را در شرایط پویا (با تغییرات آنلاین آن هزاران داده) درلحظه بهینه نگاه داریم؟ می‌خواهیم دقیقا روی چه متغیر‌هایی تصمیمی بگیریم؟

 

۳. پرسش سوم، تعیین تابع هدف تصمیم و محدودیت‌هاست. در این بخش بررسی می‌کنیم که وزن و اهمیت هریک از متغیر‌های تصمیم چه اندازه است؟ کدامیک و چه اندازه برای ما مهم است؟ برهم‌کنش متغیر‌های تصمیم چگونه است؟ و محدودیت‌های ما چه ابعادی دارد؟

 

مدیران شرکت ملی پالایش و پخش مشخصا دو انتخاب دارند:

- یا مثل شرایط حاضر، توزیع را به «احساس» مدیران و برنامه‌ریزان، و نهایتا برنامه‌ریزی سنتی بسپارند، که نتیجه‌اش همین است که می‌بینیم.
- یا با دیدی عمیق‌تر، باید منطق تصمیم را تعریف کرد، داده‌ها را احصا کرد و برنامه‌ریزی و تصمیم بهینه را به هوش مصنوعی سپرد.

 

هشدارها

الف) هوش مصنوعی تنها یک ابزار و اپراتور است. مدیر باید بر «منطق» حاکم بر هوش مصنوعی طراحی‌شده اشراف داشته باشد تا انتخابی درست و هوشمند رقم بخورد. عدم وجود چنین اشرافی می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.

 

ب) سپردن به هوش مصنوعی، یک آفت بزرگ دیگر هم دارد: هک شدن و بروز اختلالات از خارج سیستم.




ارسال نظرات

افزایش قیمت شیرخام هنوز ابلاغ نشده است
تورم سالیانه گروه غلات منفی نیم درصد شد
وزیر اقتصاد:رشد صنعت بیمه در گرو ارتقای شاخص‌های اقتصادی کشور است
واردات خودرو به بندر سیریک از امروز آغاز می‌شود
اخبار جدید درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان و واریز مابه التفاوت حقوق‌ها
۴ راهکار مهار تورم در بودجه‌ریزی
شاخص ذخیره گاز در ایران دو برابر میانگین جهانی
از عملکرد بازارهای مالی تا وضعیت تورم
مهاجرانی: «FATF» با هماهنگی مجمع تشخیص در حال پیگیری است
طرح تبدیل حواله ۱۴ محصول ایران خودرو اعلام شد+ جدول
کاهش ۱۶ درصدی واردات موبایل در نیمه نخست امسال
قیمت هر ۱۰۰۰ لیتر آب در قبض مشترکان۷۹۰ تومان
کمیسیون مشترک همکاری‌ اقتصادی ایران و عربستان برگزار می‌شود
رکود و بی‌برقی، دو لبه قیچی برای بریدن نفس صنعت
واکاوی پاداش‌های نجومی در قانون تجارت فعلی
فرصتی جدید برای گره‌گشایی از میدان مشترک گازی آرش
قیمت گوشی‌های سامسونگ، امروز ۳ مهر ۱۴۰۳
قیمت روز خودرو در بازار سه‌شنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۳
قاچاق ماهانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرز‌ها
«اصلاح فرمول مزد»|لزوم افزایش دستمزد کارگران ۲ بار در سال
چگونه همستر خود را نقد کنیم؟
وضعیت ترافیک و تردد در جاده‌های کشور امروز ۳ مهر ۱۴۰۳
هشدار هواشناسی/ رگبار پراکنده باران در ۴ استان
جایگزین نیسان آبی معرفی شد
کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت دام سبک در ماه‌های اخیر
اعلام جزییات حقوق بازنشستگان پس از متناسب‌سازی
فروشگاه های اینترنتی صلاحیت توزیع گوشت را ندارند
تشدید وزش باد در نواحی شمال و شمال غرب کشور
برای کاهش قیمت مسکن چه باید کرد؟
وزیر نفت: کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان بزودی برگزار می شود
فروش ۴۵۴۸ قطعه سکه در حراج مرکز مبادله
واردات ۵.۵ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه در ۶ ماهه ۱۴۰۳
تولید سالانه ۳۰۰ میلیون قوطی کنسرو ماهی در کشور
سطح مبارزه علیه سن گندم به ۳ میلیون و ۱۲۷ هزارهکتار رسید
هشدار نارنجی هواشناسی در پی افزایش امواج آب‌های جنوب کشور
توزیع توکن همستر انجام شد
پیشینه دو هزار ساله دشت مغان
علی‌آبادی: همکاری‌های ایران و تاجیکستان در حوزه برق توسعه می‌یابد
اولین کارنامه تورمی دولت پزشکیان/ تورم کدام استان به زیر ۲۵ درصد رسید؟
توسعه روابط ایران و عراق با تکمیل پروژه ریلی شلمچه - بصره
انتقاد رئیس مجلس از انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصدی
تشکیل کمیته‌ای مشترک بین وزارت صمت و نیرو برای کاهش ناترازی برق
۴۲.۸ تن شمش طلا در ۶ ماهه امسال وارد کشور شد
جوجه ریزی شهریور به ۱۴۳ میلیون قطعه رسید
کدام کشور بیشترین تعداد ثروتمندان را دارد؟
افزایش ۶۱ درصدی ترانزیت جاده‌ای در نیمه نخست امسال
هزار کیلوگرم زعفران فردا در بورس عرضه می‌شود
رکود شدید بازار خودروی صفر در اتحادیه اروپا
رشد ۵.۳ درصدی شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی
واریز ۴۴ هزار میلیارد تومان سود به حساب ۳۲ میلیون سهامدار
متعهد به ساخت یک میلیون مسکن هستم
چرا ارزش معاملات خرد امروز از مرز ۵ همت عبور کرد؟
انتظار بهبود وضع بازار سرمایه در نیمه دوم سال
سهامداران، بی‌اعتنا به ریسک‌ها
رفع ناترازی انرژی در تمامی بخش‌ها در دستور کار قرار گرفته است
پیش از ورود به بودجه سال ۱۴۰۴ باید تکلیف کسری منابع و مصارف مشخص شود
واحد ۴۵ متری در مناطق مختلف تهران چند؟
خرید تضمینی گندم یک میلیون و ۶۳۴ هزار تن افزایش یافت
صدرو فاکتور خودرو مختل شد
بیت‌کوین ۶۳ هزار دلار شد!
معادن زغال سنگ به سمت مکانیزه شدن حرکت کنند
وقتی نبود نظارت، جان معدنچیان را می‌گیرد!
قوانین صادراتی باید تغییر کنند
بساط پدیده تندیس‌فروشی جمع‌آوری می‌شود
کاهش قیمت مسکن با اعمال محدودیت در معاملات وکالتی
توزیع بیش از ۹ هزار تن کود در بین مزرعه‌داران
آخرین جزئیات تسهیلات مسکن مشخص شد/ عدد سازی مسکن بس است
افشاگری وزارت اقتصاد از وضعیت بدهی دولت در دهه ۹۰
۳۲.۷ میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد
چرا باید به «هوش مصنوعی» توجه کرد؟
دولتی‌ها، برندگان سوخت ارزان هواپیما/ عدم‌النفع ۹۳ همتی از یارانه سوخت هوایی
سرمنشاهای اقتصادی انفجار معدن طبس/ حقوق کارگران معدن چقدر است؟
معاون وزیر صمت: اجازه ورود کالا به کشور صرفا با شناسه کالا
فروش فوق‌العاده سایپا برای ۳ گروه متقاضیان از چهارم مهر ماه+ جزئیات و لینک ثبت نام
وضعیت کم‌بارشی تهران در پاییز ادامه دارد
ارسال درخواست انسداد ۱۶ سایت گران‌فروش بلیت هواپیما به دادستانی
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
معرفی ۶ معیار جدید امتیاز دهی همستر
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
ثبت نام خودرو‌های سایپا از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳+جزئیات و شرایط ثبت نام
منابع تولید برق ده اقتصاد بزرگ جهان
تقویت ارزش پول ملی؛ مسئله‌ای اساسی و بلندمدت
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
تاب‌آوری بالای بازار ارز در پیچ‌وتاب شوک‌های سیاسی
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
بنزین بانک‌ها روی آتش لاتاری خودرو
بهره‌وری تخصیص منابع با ارتقای نظام اعتبارسنجی
ضرورت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای در دولت چهاردهم
اعلام اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو+ لینک اسامی برندگان
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
مجتمع معدنی و صنعتی مس سونگون ورزقان
۶ ظرفیت همکاری اقتصادی ایران و عراق
اشاعه اقتصاد رفاقتی، توسعه نابرابری اجتماعی
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از پایان هفته
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران‌ خودرو منتظر پاسخ ثبت‌ احوال
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
۹ اقدام برای «تسهیل تجارت» اقتصاد ایران
افزایش صادرات گاز روسیه به چین و تغییر معادلات در بازار انرژی
چراغی که به تولید رواست به مسکن حرام است!
شیر کیلویی ۱۸ هزار تومان، لبنیات را ۲۵ تا ۳۰ درصد گران می‌کند
خشکسالی پاییزی در انتظار ایران
یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز
واریز مطالبات گندمکاران از مرز ۱۶۰ همت گذشت
توزیع توکن همستر انجام شد
تحولات تجاری جهان در آینه موقعیت ژئواکونومیک ایران
جزئیات تازه از رسوب خودرو‌ها در گمرک منطقه ویژه بم
بریکس و نظم نوین اقتصاد جهانی
شاخص فضای کسب و کار در دولت سیزدهم بدتر شد/ «محدودیت اینترنت» عامل اصلی
بورس، دوباره جان می‌گیرد؟
قیمت خودرو های وارداتی امروز ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۳ توصیه رهبر انقلاب به دولت چهاردهم
عقب‌نشینی باکو از کریدور زنگزور؟
فرصت‌سوزی ۱.۲ میلیارد دلاری
برنامه پاک‌نژاد شبیه اوجی است؟
کوچ تسهیلات مسکن به سمت ساخت و ساز
خروج سرمایه از چین تا کجا ادامه می‌یابد؟
فرصت‌ها و چالش‌های الحاق پاکستان به کریدور شمال-جنوب
عوامل ناترازی بنزین چیست؟
پاشنه‌آشیل بازار توافقی ارز چیست؟
۸ پیش‌شرط‌ برای شروع «جراحی اقتصادی»
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان تامین اجتماعی +جدول اولویت ها
۴ مسیر غیرقیمتی مدیریت مصرف بنزین
اعلام نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران خودرو امروز ۲۵ شهریور
عوارض خروج از کشور گران شد
کودتا علیه سازمان جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا
تاثیر تصمیم جدید فدرال رزرو بر نرخ بیت‌کوین
قیمت جدید محصولات سایپا 28 شهریور
فنر بورس در زمان صعود رها خواهد شد
ساخت‌و‌ساز در فاز رکودی
ایست مقام پولی به دور باطل افزایش نرخ‌های بهره
چرا طلای جهانی رکورد زد؟
رشد تولید ۴ محصول زراعی ایران در سال زراعی جدید
گزارش

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

رکود و بی‌برقی، دو لبه قیچی برای بریدن نفس صنعت

بررسی دو گزارش شامخ اتاق بازرگانی و گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران مرکز پژوهش‌های مجلس، نشان می‌دهد بی‌برقی و رکود در پنج ماهه اول امسال، صنایع کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

گزارش «اقتصاد معاصر» از ابعاد جدید حادثه معدن طبس؛

وقتی نبود نظارت، جان معدنچیان را می‌گیرد!

بزرگترین حادثه معدنی ایران در آخرین شب تابستان در معدن زغال سنگ طبس رخ داد و خروج محبوسین در حال انجام است. با این حال مهم‌ترین سوال این تلقی می‌شود که علت انفجار مرگبار در این معدن چه بوده است؟

مرکز آمار گزارش داد؛

کاهش تمام شاخص‌های تورم در شهریور

گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد، هر سه شاخص ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه تورم در شهریورماه نسبت به مرداد کاهش داشته‌اند.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

افشاگری وزارت اقتصاد از وضعیت بدهی دولت در دهه ۹۰

وزارت اقتصاد با انتشار گزارشی، ابعاد جدیدی از بحران بدهی سال‌های پایانی دهه ۹۰ را افشا کرد.

یادداشت و تحلیل

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

۴ راهکار مهار تورم در بودجه‌ریزی

دولت باید مساله تورم را جدی بگیرد و حل آن را همچون بودجه‌ریزی در راس برنامه‌های خود قرار دهد، از همین‌رو سازگاری سیاست‌های مالی دولت با سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی یک ضرورت گریزناپذیر می‌شود. با توجه به نزدیک بودن به ایام تدوین بودجه، ۴ پیشنهاد از جمله اصلاحات تدریجیِ قیمت‌ها به سیاست‌گذار توصیه می‌ شود.

امیرحسین موسوی، پژوهشگر اقتصادی

بارقه‌های کم‌رمق شدن رشد اقتصادی

بانک مرکزی در گزارش اخیر خود از رشد اقتصادی ۳.۲ درصدی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ خبر داد اما با وجود این رشد مثبت، کاهش سرعت آن علامت هشداری را برای تداوم روند آن به صدا درآورده است.

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار و کارگری

ساختار نظام پرداخت حقوق و دستمزد باید اصلاح شود

راهبرد اشتباه دولت برای تعیین دستمزد، خود عامل خیلی از مشکلاتی بوده که امروز ما در بازار کار کشور شاهد آن هستیم، به طوری که کاهش بهره‌وری نیروی کار و کاهش بهره‌وری سرمایه که عوارض این نوع اقدامات بوده، باعث دوری کشور از روند توسعه شده است.

محمدباقر شیرمهنجی، کارشناس اقتصادی

هوش مصنوعی، ماشین اداره‌ آینده دنیا

کاربرد هوش مصنوعی در ابعاد مختلف زندگی بشر از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ، محیط‌ زیست و... هر روز پررنگ‌تر از قبل می‌شود و کاربرد این فناوری در سطح سیاست‌گذاری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

گفت وگو

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

تولیدکننده و مصرف‌کننده خودرو ناراضی هستند

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وضعیت خودروسازی به گونه‌ای است که هم تولیدکننده گلایه دارد و هم مصرف‌کننده ناراضی است و باید این رویه اصلاح شود.

مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

قوانین صادراتی باید تغییر کنند

مدیر کل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای حل مشکلات و چالش‌های پیشروی صادرکنندگان قوانین صادراتی باید مورد بازبینی قرار گیرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

بازار طلا و سکه التهابی ندارد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: از هفته گذشته تاکنون یک التهاب خاصی را در بازار جهانی شاهد بودیم، به طوری که انس جهانی طلا قیمتی بالای ۲،۶۰۰ دلار را تجربه کرد. با این حال اما بازار‌ داخلی خیلی التهاب نداشته و شرایط مناسبی را طی می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»:

تک نرخی کردن ارز یک شبه امکان پذیر نیست

یک فعال اقتصادی با انتقاد از چند نرخی بودن نظام ارزی کشور، گفت: دولت جدید نمی‌تواند قیمت ارز را با استفاده از شوک درمانی تک نرخی کند. این امر باید به صورت مرحله‌ای و نه به شکل یک شبه انجام شود.