۱۴۰۳/۰۷/۰۴

۱۴:۳۳

«اقتصاد معاصر» بررسی می‌کند؛

مزایای قطار ترکیه-افغانستان برای تهران

راه‌اندازی قطار ترکیه-ایران-افغانستان می‌تواند نقش راهبردی ایران در ترانزیت منطقه را افزایش داده و به عنوان رقیب جدی برای کریدور میانی و راهگذر لاجورد باشد.
کد خبر: ۳۴۵۲

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در ماه‌های اخیر قطار ترکیه- ایران-افغانستان با حاشیه‌های بسیاری همراه بوده و اکنون به نظر می‌رسد که برخی از این اختلافات برطرف شده است، به طوری که در اوایل هفته جاری دومین قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه از ایستگاه روزنک در ولایت هرات حرکت کرد. این قطار حامل ۵۵۰ تن ماده معدنی بوده و به ایستگاه بیلیجیک در ترکیه خواهد رسید.

 
راه‌اندازی این قطار نشان می‌دهد که برخلاف تلاش ایالات متحده و شرکای آن برای حذف ایران از مسیر‌های ترانزیتی، هنوز جمهوری اسلامی به عنوان امن‌ترین و کم‌هزینه‌ترین کریدور‌ها محسوب شده و کشور‌های همسایه دست آخر به سمت تهران سوق خواهند یافت. در این میان، تکمیل راه آهن خواف-هراف نقش مهمی در اتصال اروپا به افغانستان و فراتر از آن دارد. در دسامبر ۲۰۲۰، ایران و افغانستان اولین خط راه‌آهن برون مرزی بین دو کشور را افتتاح کردند. کار روی خط راه‌آهن ۲۲۵ کیلومتری که خواف، شرق ایران را به هرات در غرب افغانستان متصل می‌کند در سال ۲۰۰۷ آغاز شد. 

 

اهمیت راه‌آهن خواف-هرات 

در حال حاضر، محموله‌های افغانستان از طریق شبکه جاده‌ای ایران به بندر چابهار و سایر شهر‌های ایران از طریق جاده حمل می‌شود. راه‌آهن خواف-هرات حجم این تجارت را افزایش می‌دهد و براساس برآوردها، این راه‌آهن، سالانه ۶ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را حمل می‌کند. همچنین، کالا‌های افغانی به بنادر خلیج فارس، خلیج عمان و دریای خزر و بنادر زمینی در غرب و شمال غرب ایران منتقل می‌شوند تا به بازار‌های جهان دسترسی داشته باشند.

 
در واقع، راه‌آهن خواف-هرات نه تنها تجارت افغانستان با ایران یا اقتصاد افغانستان را تقویت می‌کند، بلکه برای ایران و کشور‌های فراتر از آن، از جمله تاجیکستان، قرقیزستان، چین و هند، ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد؛ به ویژه تاجیکستان و قرقیزستان می‌توانند منتظر دستاورد‌های بیشتر خط راه‌آهن از طریق افغانستان و ایران باشند، زیرا آنها می‌توانند از طریق ارتباط با افغانستان به مسیر‌های تجارت دریایی مانند بندر چابهار ایران و همچنین اروپا دسترسی پیدا کنند. این راه‌آهن وابستگی آنها به ترکمنستان و ازبکستان و همچنین روسیه را کاهش خواهد داد.

 
همچنین تهران مشتاق ایجاد مشاغل بیشتر و کاهش فقر در غرب افغانستان است تا از ورود مهاجران افغان به ایران جلوگیری کند. گفتنی است که پروژه‌های ارتباطی مانند خط‌آهن خواف-هرات و چابهار-زاهدان-مشهد توسعه اقتصادی در استان‌های شرقی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و کرمان را بهبود می‌بخشد. 

 

رقیب جدی کریدور میانی 

همانطور که اشاره شد، در سال‌های اخیر غرب با محوریت ایالات متحده به دنبال دور زدن ایران است تا علاوه بر کاهش اهمیت ژئواکونومیکی ایران، درآمد‌های ترانزیتی کشور را کاهش دهد. با این حال اتصال ریلی ترکیه به افغانستان از طریق ایران، نشان‌دهنده شکست این پروژه بوده و جایگاه ترانزیتی ایران به سهولت قابل حذف شدنی نیست.

 
یکی از پیامد‌های این اتصال ریلی، معرفی جایگزینی برای کریدور میانی بوده که پس از حمله روسیه به اوکراین اهمیت یافته و همچنین حجم بار انتقالی از طریق آن را افزایش داده است. این کریدور با نادیده گرفتن ایران، اتصال ریلی چین و کشور‌های آسیای مرکزی را به آذربایجان و گرجستان و در نهایت به ترکیه و اروپا متصل می‌کند. 


در تاریخ ۵ ژوئیه، نخستین کامیون‌های چینی ارسال‌شده از مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر (کریدور میانی) توسط کشتیرانی دریای خزر آذربایجان به باکو تحویل داده شد. کامیون‌هایی که وارد آذربایجان می‌شوند، از طریق گرجستان و ترکیه به کشور‌های اروپایی منتقل خواهند شد. پیش از این و در ماه می، چین سه کامیون به وزن ۸۰ تن را به صورت آزمایشی از بندر کوریک قزاقستان به طریق کریدور میانی به اروپا فرستاد.

 
مقامات آذری با تاکید بر اهمیت همکاری چین و آذربایجان در ابتکار یک کمربند و جاده (BRI) به ویژه در بخش کریدور میانی، بر موقعیت استراتژیک آذربایجان به عنوان حلقه کلیدی بین چین و اتحادیه اروپا تاکید دارند. این امر در تقویت رابطه پکن و باکو تاثیرگذار بوده و باعث انعقاد توافقنامه مشارکت راهبردی بین دو کشور شده است.

 
با این وجود، چین همواره به دنبال متنوع‌سازی مسیر‌های ترانزیتی خود بوده و سعی کرده که وابستگی خود به یک مسیر خاص را کاهش دهد. این امر در مورد کریدور میانی نیز صادق است، یعنی با وجود حمایت پکن از این کریدور اما در پی یافتن مسیر‌های جایگزین نیز بوده و باید توجه داشت که کریدور میانی به دلیل حمل دریایی آن از طریق خزر، نسبتا گرانتر است که مجددا می‌تواند بر تصمیم آینده پکن تاثیرگذار باشد. 


در این راستا، چین از مسیر‌های جایگزین مانند راهگذر چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه نیز حمایت می‌کند اما اکنون با راه‌اندازی قطار ترکیه–افغانستان از طریق ایران، چین می‌تواند روی این مسیر نیز حساب ویژه باز کند. باید توجه داشت که این خط ریلی می‌تواند با گسترش به چین، تاجیکستان و قرقیزستان تحول مهمی در ترانزیت آسیای مرکزی نیز ایجاد کند. در سال‌های اخیر نیز کشور‌های محصور در خشکی منطقه همواره تمایل خود به پیوستن به بندر چابهار را اعلام کرده‌اند. 

 

کم‌رنگ شدن مسیر لاجورد 

ترکیه از دیرباز به دنبال اتصال به افغانستان و بنادر جنوبی پاکستان بوده و در این راستا مسیر لاجورد را با دور زدن ایران طراحی کرد. این مسیر پس از اتصال قفقاز به ترکمنستان، ترکیه را به افغانستان متصل می‌کند. کریدور لاجورد در سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را آغاز و شمال استان فاریاب افغانستان را به ترکمن‌باشی ترکمنستان متصل می‌کرد. سپس از طریق دریای خزر به آذربایجان و با راه‌آهن به گرجستان و ترکیه می‌رسد. بدون تردید، این اتصال مهم است، زیرا نقش افغانستان را در حمل‌ونقل به خاورمیانه و آسیا و همچنین موقعیت آن را در جاده ابریشم جدید تقویت می‌کند.

 
اما افتتاح خط ریلی خواف-هرات به این معنی بود که جدای از ارتباط بهتر بین دو کشور، افغانستان نیز از این فرصت برای تردد قطار به ترکیه از طریق ایران برخوردار خواهد شد. مقامات راه‌آهن سه کشور در ماه‌های گذشته با برگزاری نشست‌های مختلف، حمل‌ونقل ریلی بین ترکیه و افغانستان را ارزیابی کرده‌اند. 


ترکیه که همواره سیاست عملگرایانه داشته، بدون تردید مسیر امن، کوتاه و ارزان ایران را به دور زدن آن ترجیح می‌دهد. علاوه بر این، این خط دارای فرصت‌های توسعه به سمت پاکستان و هند بوده و قدرت‌یابی این دو کشور، مزایای اقتصادی و امنیتی قابل توجهی را برای کشور‌های این کریدور خواهد داشت. این امر همچنین می‌تواند به بهبود روابط بین اسلام آباد و دهلی کمک کند. 


در مجموع، راه‌اندازی راه‌آهن ترکیه-ایران-افغانستان پتانسیل بالایی برای ایجاد تحول در ترانزیت منطقه و فرامنطقه دارد. انتظار می‌رود که این مسیر باعث تقویت یکپارچگی منطقه‌ای و ایجاد فرصت‌های تجاری جدید شود و در بحبوحه جنگ اوکراین و احیای کریدور میانی اهمیت بیشتری پیدا کند. این مسیر به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده و به این ترتیب خود را به عنوان یک مسیر ترانزیتی جایگزین بین اروپا و چین معرفی می‌کند.




ارسال نظرات

رسوب ۱۰۰ هزارتن برنج خارجی در گمرکات کشور
«قیمت‌گذاری دستوری» بازار مسکن را کنترل نمی‌کند
وضعیت ترافیک و تردد در جاده های کشور امروز ۹ مهر ماه ۱۴۰۳
هشدار بارندگی برای ۱۸ استان
مردم امیدوار به رفع فیلترینگ باشند؟
چرا سود سهام عدالت پرداخت نمی شود؟
انباشت ۴۰ هزار خودروی فرسوده در مراکز اسقاط
کندی روند حدنگاری زمین‌های کشاورزی در روستا‌ها
کاهش التهاب خودرو یک روز پس از تنش
طرح ویژه مجلس برای تغییر دستمزد کارگران
واردات ۱۱ میلیارد خودرو به ایران در ۱۲ سال گذشته
بررسی لایحه اجازه افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول در کمیسیون اقتصادی
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
تولید ماهانه شیرخشک نوزاد به بیش از ۶.۵ میلیون قوطی رسید
افزایش دمای هوای شهر‌های شمالی از ۹ مهر ماه
اعلام زمان پنجاه و پنجمین حراج شمش طلای مرکز مبادله
کلیات طرح جهش تولید در شهرک های کشاورزی تصویب شد
کم‌کاری مدیریتی در حادثه تلخ معدن طبس مشهود است
تامین منابع مالی پروژه‌های مسکن‌سازی با رونق پیش فروش مسکن
مبادلات تجاری ایران و ترکیه به 3.6 میلیارد دلار رسید
استفاده از فناوری‌های نوین برای ایمنی معادن
۱۳۵۲ میلیارد تومان ضرر روی دست خریداران صندوق‌های طلا
مدت زمان صدور کارت سوخت کوتاه می شود؟
سیگنال مثبت تورم شهریور به بانک مرکزی
رئیس کل بانک مرکزی راهی استانبول شد
تعویق انتخابات هیئت‌مدیره نظام مهندسی به نفع یک جریان خاص
آثار بلندمدت عدم تناسب دستمزد‌ها بر سرمایه‌های انسانی
کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 
قیمت سکه و طلا در بازار کاهشی شد
ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مولدسازی در راه‌آهن
از هر ۴ مشترک خانگی، یکی پرمصرف است
بانک مرکزی چرا در بازار ارز توافقی مداخله کرد؟
چگونه می‌توان بر ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی برق غلبه کرد؟
بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم
دلار ریخته و مشتری گریخته
تخلف وزارت کار در افزایش ندادن حقوق کارگران معدن
۱۷ ناشر ۲.۴۰۰ میلیارد تومان سود از طریق سجام پرداختند
رشد ۴۳ درصدی سهام شناور شرکت‌های بورس تهران در ۶ سال اخیر
توضیحات رئیس مجمع واردات درباره رسوب ۱۰۰ هزار تن برنج در گمرک
جزئیات بدهی میلیاردی «عظیم زاده» به بانک پارسیان
محدود شدن دامنه نوسان چه اثری بر معاملات بازار بورس داشت؟
ورود ۸ همت نقدینگی به کارگزاری‌ها در هفته نخست مهر ماه
تصویب گواهی کاهش انتشار آلایندگی در کمیته فقهی سازمان بورس
اعلام شرایط جدید پیش فروش وانت پراید ۱۵۱ + جدول
دستور عارف برای پرداخت مطالبات چایکاران
فروش ۹۶ کیلو طلا در حراج امروز+قیمت
۱۲۰۰ پروژه زیربنایی و روبنایی در بافت‌های فرسوده در دست ساخت است
پالس مثبت بسته محرک ۸۰۰ میلیارد یوانی چین به اقتصاد دنیا
دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد منصوب شد
۸ راهکار کلیدی برای نجات صنعت برق کشور از ناترازی
مدیریت رفتارهای هیجانی اقتصادی قیمت ارز را کاهش داد
خرید گندم از ۱۲ میلیون تن عبور کرد
بروز نشانه‌های تخلیه هیجان و آغاز تعادل در بورس
قیمت طلا، سکه، دلار و ارز امروز ۸ مهر ۱۴۰۳
قیمت گوشی موبایل امروز یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول
قیمت روز تلویزیون‌های ال جی در بازار ۸ مهر ۱۴۰۳
نسبت سود واردات کدام کالاها بیشتر است؟ + جدول
۶ توصیه برای ایجاد ثبات ارزی در شرایط تحریمی
رشد درآمدهای نفتی کشور باوجود اتفاقات اخیر منطقه
رشد تجارت خارجی با احیای شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی
بیت‌کوین از روند صعودی خود باز ماند؟
پیشنهاد توزیع سبدکالا ۵ میلیونی بین کارگران
دریافت ۵ برابر هزینه تامین برق از مشترکان بسیار پرمصرف
آدرس غلط بانک‌ها؛ وام نهضت ملی مسکن در بن‌بست؟
میزان افرایش قیمت لبنیات مشخص شد
وزارت جهاد مکلف به تامین سالانه ۳۰ درصد بذر کشاورزان است
دلار بعد از کاهش هیجان اتفاقات لبنان به ثبات قبلی بازمی‌گردد
کاهش ۲۷ درصدی ورودی سدها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته
اقداماتی که به خودکفایی گندم منجر شد/چالش‌های تولید گندم چیست؟
تمامی کارت‌های سوخت به مالکان تحویل داده خواهد شد
آغاز حراج شمش طلا از ساعت۱۲ امروز/حراج سکه فردا برگزار می‌شود
خبر مهم وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران + مشمولان
تغییرات قیمت برخی از کالا‌های های اساسی در یک ماه+ جدول
قوه قضائیه به پرونده تخلف گسترده ایران‌خودرو ورود می‌کند
وزیر جهاد کشاورزی: ۲۰ درصد از مطالبات گندم کاران باقیمانده است
قیمت ۱۰۰۰ توکن همستر به تومان چقدر شد؟ آیا همستر رشد می کند؟
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
ثبت نام ایران خودرو ویژه مادران از امروز ۳ مهر
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
عربستان هدف نفت ۱۰۰ دلاری را کنار می‌گذارد
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
همه چیز درباره سامانه ثبت نام وام ازدواج ve.cbi.ir + مشاهده وضعیت ثبت نام
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
اعلام روش ثبت‌نام در سامانه جدید وام قرض‌الحسنه ازدواج
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
شاهسون‌ها در «دشت مغان» چه کردند؟
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
کارگران هم مشمول لایحه کاهش ساعت کاری می‌شوند
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
ورشکستگی صندوق بازنشستگی کشور در بحران ناترازی
ثبت نام خودرو‌های سایپا از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳+جزئیات و شرایط ثبت نام
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
جزئیات واریز وجه برای برندگان ایران خودرو+ مهلت و جدول قیمت
تحقق خودکفایی با تولید ۱۵ میلیون تن گندم
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
آیا نفت به قیمت جهانی به پالایشگاه‌ها فروخته می‌شود؟
توزیع توکن همستر انجام شد
بهره‌وری تخصیص منابع با ارتقای نظام اعتبارسنجی
وزیر نفت: برای حضور در بازار نفت و گاز تاجیکستان آماده‌ایم
الزام ۱۷ بانک به افزایش سرمایه ۵۱۸ همتی برای فرار از ورشکستگی
ضرورت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای در دولت چهاردهم
اعلام اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو+ لینک اسامی برندگان
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از پایان هفته
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
۹ اقدام برای «تسهیل تجارت» اقتصاد ایران
۶ ظرفیت همکاری اقتصادی ایران و عراق
پایداری تولید نفت صادراتی در مناطق نفت‌خیز جنوب
ضرورت تسریع در ساخت کریدور هند-ایران-ارمنستان
نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران‌ خودرو منتظر پاسخ ثبت‌ احوال
اشاعه اقتصاد رفاقتی، توسعه نابرابری اجتماعی
پیش بینی جدید اوپک از تقاضای نفت در ۲۰۵۰
ظرفیت بارگیری نفتکش‌ها در بندر صادراتی ماهشهر افزایش می‌یابد
چراغی که به تولید رواست به مسکن حرام است!
رشد درآمدهای نفتی کشور باوجود اتفاقات اخیر منطقه
تحولات تجاری جهان در آینه موقعیت ژئواکونومیک ایران
شیر کیلویی ۱۸ هزار تومان، لبنیات را ۲۵ تا ۳۰ درصد گران می‌کند
تراز سوخت خودرو، قاچاق و هزینه‌های آن
یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز
افزایش صادرات گاز روسیه به چین و تغییر معادلات در بازار انرژی
واریز مطالبات گندمکاران از مرز ۱۶۰ همت گذشت
تذکر به دولت درباره اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
فرصت‌سوزی ۱.۲ میلیارد دلاری
جزئیات تازه از رسوب خودرو‌ها در گمرک منطقه ویژه بم
گزارش

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

سیگنال مثبت تورم شهریور به بانک مرکزی

تورم ماهانه در ادامه روند نزولی خود، در شهریور امسال به ۱.۷ درصد رسید که در صورت تکرار این رقم در ۶ ماه باقی‌مانده سال، تورم سالانه و نقطه به نقطه به کانال ۲۰ درصدیِ مد نظر بانک مرکزی خواهد رسید.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

قیمت‌های مسکن در منطقه یک تهران همچنان نجومی

با آن‌که مطابق آمار رسمی بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تهران به ۱۷۹ میلیون تومان رسیده است اما در این منطقه برخی واحد‌های مسکونی با قیمت‌های نجومی بالاتر از این عدد در سکو‌های اینترنتی آگهی شده‌ است.

خبرنگار «اقتصاد معاصر» از بازار ارز گزارش می‌دهد

دلار ریخته و مشتری گریخته

بازار ارز غیررسمی مدتهاست مشتری درست و حسابی ندارد و یکی از آخرین انتخاب‌های مردم برای حفظ ارزش دارایی است، امروز دیگر خبری از صف‌های دلار مثل سال‌های 97 و 98 نیست، به گفته کارشناسان، ذخایر ارزی کشور به قدری مناسب است که تکانه‌های اقتصادی و سیاسی بر این بازار اثری ندارد و مردم هم در یکی دو سال اخیر کمتر سراغ این بازار آمده‌اند اما باید محلی مناسب برای...

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

بروز نشانه‌های تخلیه هیجان و آغاز تعادل در بورس

بهبود آمار‌ها در بورس در دو مولفه جمع‌شدن صف فروش نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز و همچنین افزایش حجم و ارزش معاملات در روز جاری، نشان از عزم بازار سرمایه برای تخلیه هیجانات و رسیدن به تعادل در کوتاه‌مدت دارد.

یادداشت و تحلیل

حسن حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

آثار بلندمدت عدم تناسب دستمزد‌ها بر سرمایه‌های انسانی

شکل‌گیری سرمایه انسانی، فرآیندی بلندمدت و پرزحمت است و پیچیدگی‌های آن نسبت به سرمایه‌گذاری فیزیکی بسیار بیشتر است.

سهیل فضلی، پژوهشگر روابط بین‌الملل:

کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 

کریدور شمال-جنوب با توجه به جذابیت‌ها، ویژگی‌ها و دستاورد‌های متعددی که خواهد داشت، می‌تواند برگ برنده‌ای برای کشورمان در برابر کریدور شرق-غرب باشد.

حجت بین‌آبادی، پژوهشگر حوزه بودجه و بانکی

بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم

رعایت چهار اصل ارتقای سرمایه اجتماعی با تاکید بر ارتباط صادقانه با مردم، قاعده‌گرایی و ایفای بدون‌ نقصان تعهدات، انجام اصلاحات مستمر با نگاه بلندمدت و حمایت از محرومان و توانمندسازی جامعه، به‌ عنوان اصول کلی حاکم بر لایحه بودجه در بخشنامه بودجه ۱۴۰۴ ذکر شده‌ است. 

حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصادی

۶ توصیه برای ایجاد ثبات ارزی در شرایط تحریمی

در دولت زمزمه‌هایی برای حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به بهانه «یکسان‌سازی نرخ ارز» به گوش می‌رسد، در حالی که در شرایط تحریم اقتصادی، ابزاری برای اجرای این سیاست وجود ندارد و تعدیل نرخ‌های سیاستی ارز با نرخ غیر رسمی نتیجه‌ای جز افتادن در تسلسل کاهش مستمر ارزش پول ملی در پی نخواهد داشت.

گفت وگو

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «اقتصاد معاصر» پاسخ داد:

بانک مرکزی چرا در بازار ارز توافقی مداخله کرد؟

سید علی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی با تشریح مداخله بانک مرکزی در بازار ارز توافقی، افزایش صادرات نفتی را یکی از مزیت‌های این بازار معرفی کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

اتفاقات منطقه هیچ خللی در فروش نفت و ذخایر کالای اساسی ایجاد نمی‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه از نظر تأمین کالای اساسی، فروش نفت، تأمین نیازهای ارزی و غیره هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد، گفت: با توجه به ذخایر کافی ارزی کشور، اتفاقات منطقه هیچ اختلالی در ثبات بازار ایجاد نمی‌کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» تشریح کرد:

۳ گام لازم برای ارتقای کیفیت خودرو داخلی؛ از بازار رقابتی تا ورود فناوری

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه تحقیق و تفحص از خودروساز داخلی لازم است اما قرار نیست با تحقیق و تفحص وضعیت بازار خودرو و یا کیفیت آن بهتر شود، گفت: با ایجاد بازار رقابتی، کاهش تعرفه‌ واردات خودرو و ورود تکنولوژی، صنعت خودروسازی کشور به سمت ارتقای کیفیت و منطقی‌شدن قیمت‌ها گام برمی‌دارد و رضایت مردم در این صنعت افزایش می ‌یابد.

رییس بخش ذرت موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال در گفت‌وگوی تفصیلی با «اقتصاد معاصر» بررسی کرد:

ظرفیت‌ها و چالش‌های تولید «ذرت» در کشور

علی ماهرخ، رییس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال در گفت‌وگوی تفصیلی با «اقتصاد معاصر» تحلیلی کلان از شرایط ذرت دانه‌ای و ذرت علوفه‌ای کشور ارائه داد.