۱۴۰۳/۰۷/۰۵

۱۰:۵۴

«اقتصاد معاصر» بررسی می‌کند؛

ضرورت تسریع در ساخت کریدور هند-ایران-ارمنستان

سه کشور هند، ایران و ارمنستان به دلیل رویکرد‌های راهبردی می‌توانند با ایجاد کریدور هند-ایران- ارمنستان، از مزایای آن استفاده و یک طرح مقابلی در برابر کریدور ادعایی زنگزور ارائه دهند.
کد خبر: ۳۵۲۷

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ ارمنستان کریدور خلیج فارس-دریای سیاه را برای اتصال بازرگانان هندی به روسیه و اروپا پیشنهاد کرده است. کریدور پیشنهادی که به موازات کریدور شمال-جنوب (INSTC) خواهد بود، هدف اتصال بمبئی به بندرعباس در ایران و سپس به ارمنستان و در نهایت به اروپا و روسیه را دنبال می‌کند. این کریدور در واقع، آذربایجانی را دور می‌زند که ارتباط نزدیک با ترکیه و پاکستان دارد. در این راستا، دولت ارمنستان که طی سال‌های اخیر روابط خود با هند را به دلیل صادرات دفاعی از این کشور افزایش داده بود، به دنبال سرمایه‌گذاری بر این پروژه مشترک است.

 
از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، تجارت هند با روسیه از طریق INSTC و اتصال بمبئی از طریق ایران به دریای خزر و روسیه، چندین برابر افزایش یافته است. در این میان، آذربایجان یک عنصر کلیدی کریدور شمال-جنوب محسوب می‌شود اما در تکمیل پیوند زیرساختی کند عمل کرده است. ارمنستان از لحاظ تاریخی روابط سیاسی و تجاری قوی با ایران دارد.

 
بنیامین پوغوسیان، کارشناس ارمنی، گفته است: «از آنجایی که جنگ سرد جدید، روابط اقتصادی و سیاسی روسیه و غرب را مختل می‌کند، هرگونه ترانزیت کالایی در مقیاس بزرگ از مرز روسیه و اروپا برای شرکت‌های بین‌المللی لجستیک و بیمه بسیار خطرناک به نظر می‌رسد.» 


در عین حال، نیاز هند به مسیر‌های تجاری متنوع برای رسیدن به اروپا با دور زدن کانال سوئز است. به موازات بحث پیرامون INSTC، ایران در سال ۲۰۱۶ یک پروژه کریدور ترانزیتی بین‌المللی جدید به نام «خلیج فارس-دریای سیاه» را مطرح کرد که ایران را از طریق قفقاز جنوبی با اروپا وصل می‌کند. هرچند مذاکرات این پروژه به دلیل همه‌گیری کووید متوقف شد اما همه شرکت‌کنندگان بالقوه این پروژه شامل ایران، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، بلغارستان و یونان علاقه خود برای مشارکت در آن را ابراز کردند. 

کریدور خلیج فارس-دریای سیاه به خوبی با برنامه‌های هند مطابقت دارد، زیرا هند به دنبال مسیر‌های اضافی برای رسیدن به اروپا، دور زدن کانال سوئز و اجتناب از تاثیر منفی رویارویی روسیه و غرب است. همچنین این کریدور، ایران را از طریق ارمنستان یا آذربایجان به گرجستان متصل می‌کند که با توجه به روابط نزدیک با ارمنستان، این کشور گزینه بهتری به نظر می‌رسد. با توجه به تجربه گسترده شرکت‌های هندی در مشارکت در پروژه‌های زیرساختی بزرگ در خارج از کشور و علاقه هند به راه‌اندازی مسیر کریدور حمل‌ونقل هند-اروپا از طریق ایران و گرجستان، اکنون ارمنستان به دنبال مذاکره با هند برای مشارکت و تامین منابع مالی آن است. 

 

افزایش اهمیت کریدور پیشنهادی 

پس از کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونسیتی، گروه انصارالله یمن تصمیم گرفت در راستای اعتراض به این امر، کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونسیتی و برخی از حامیان آن را هدف قرار دهد. این امر باعث شد تا حمل‌ونقل کالا از این آبراه با چالش‌هایی مواجه شود و در این میان، هند یکی از کشور‌های متضرر از این مساله بود. هر چند، هزینه‌های حمل‌ونقل بزرگترین جز در قیمت نهایی بیشتر کالا‌های صادراتی نیست اما عبور کشتی‌ها از اطراف دماغه «امید نیک» در این امر تاثیرگذار است. 


در این راستا، اخیرا دولت ارمنستان پیشنهاد ایجاد یک مسیر جایگزین برای تجارت کالا را داده است. تقریبا ۱۴ درصد تجارت دریایی جهان از طریق تنگه باب‌المندب انجام می‌شود و به دنبال این تنش‌ها، قیمت جهانی گاز، نفت و همچنین هزینه‌های بیمه و حمل‌ونقل افزایش یافت. تعداد کشتی‌های ورودی و خروجی از دریای سرخ به سرعت کاهش یافته و تغییر مسیر کشتی‌ها به معنی افزایش ۲۰ روزه در زمان حمل‌ونقل کالا بین مراکز تولید آسیایی و مصرف‌کنندگان اروپایی است. این امر همچنین در کاهش داده‌های حجم تجارت آلمان و اتحادیه اروپا (EU) مشهود است، زیرا کالا‌های حمل‌شده هنوز روی دریا هستند و طبق برنامه قبلی در بنادر تخلیه نشده‌اند. به طور خاص، تولیدکننده خودرو‌های الکتریکی تسلا در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد که تولید خود در کارخانه Grünheide در ایالت براندنبورگ آلمان را به دلیل کمبود قطعات به مدت دو هفته متوقف می‌کند. از همین‌رو، تداوم طولانی مدت این تنش‌ها به دلیل کشتار مردم بی‌دفاع غزه زنجیره تامین جهانی را مختل می‌کند. 

همچنین، براساس برآورد انجمن کشتی‌داران آلمان (VDR) این وضعیت منجر به زمان تحویل طولانی‌تر، انتشار دی‌اکسیدکربن بیشتر و هزینه‌های بالاتر برای شرکت‌های حمل‌ونقل می‌شود. برای نمونه، شرکت کشتیرانی هاپاگ لوید (Hapag-Lloyd) تخمین می‌زند که این تغییر مسیر، زمان سفر دریایی را تا هفت روز (برای محموله‌ها از شرق دور به ساحل شرقی ایالات متحده) یا ۱۲ روز (به مقصد‌های شمال اروپا) افزایش می‌دهد. 


شرکت دانمارکی مرسک، بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان، بر تشدید ترافیک مسیر کشتی‌ها تاکید دارد. علاوه بر این، هزینه هر عبور را تقریبا ۵۰ درصد، زمان آن را تقریبا ۱۰-۱۲ روز برای مسیر یک طرفه (تقریبا سه هفته رفت و برگشت) و تا ۷۰۰۰ کیلومتر سفر افزایش می‌دهد.

 
هند به دلیل بحران دریای سرخ مشکلات تجاری بسیار دارد. براساس برآورد‌ها هزینه‌های حمل‌ونقل می‌تواند ۴۰ تا ۶۰ درصد و حق بیمه ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد. یک اندیشکده رسمی وزارت امور خارجه هند هشدار داده است که در صورت‌ عدم از سرگیری برای ترانزیت محموله‌های عادی، صادرات هند در سال آینده احتمالا ۳۰ میلیارد دلار (۶.۷ درصد) کاهش یابد.

 
در این زمینه هند پیشنهاد جالبی از سوی ارمنستان دریافت کرد. در خلال کنفرانس بین‌المللی علوم سیاسی که در دهلی‌نو برگزار شد، دولت ارمنستان پیشنهاد ایجاد یک مسیر جایگزین برای تجارت کالا را به هند داد. نارک مکرتچیان، وزیر کار و تامین اجتماعی ارمنستان در این باره گفت: «دولت ارمنستان مصمم به مشارکت در پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای و جهانی مانند توسعه کریدور شمال-جنوب (INSTC)، کریدور خلیج فارس- دریای سیاه و پروژه مشترک بندر چابهار بین هند و ایران است.»

 
این ایده‌ها و ابتکارات ارتباط نزدیکی با توسعه تجارت، روابط امنیتی و سیاسی هند با ارمنستان، افزایش تعاملات و اتخاذ موضع مشترک در مورد بسیاری از موضوعات مهم دارد. در مجموع، می‌توان گفت که این ابتکار از پتانسیل بالایی برخوردار است، زیرا هند به مسیر‌های جایگزین برای تجارت و تعامل با ارمنستان نیاز دارد و ایران نیز می‌تواند از طریق مسیر‌های لجستیکی نقش مهمی در تثبیت وضعیت داشته باشد. 

 

تاثیر پرونده زنگزور 

در روز‌های اخیر بحث ایجاد کریدور زنگزور و برخی مواضع، باعث تشدید‌ تنش‌ها در منطقه شده است. این کریدور ادعایی باعث انسداد مرز‌های ایران با ارمنستان می‌شود و در واقع کریدور هند-ایران-ارمنستان را نیز تقریبا متوقف می‌کند. باید توجه داشت که اهمیت مرز‌های ایران و ارمنستان برای هند نیز بالا بوده و در واقع موجب تقویت نفوذ دهلی در قفقاز می‌شود، بنابراین هرگونه اختلال در آن می‌تواند قدرت هند را تحت تاثیر قرار دهد.

 
آذربایجان و ترکیه روابط راهبردی با پاکستان دارند که به عنوان رقیب و حتی دشمن شماره یک دهلی محسوب می‌شود. برگزاری چندین رزمایش بین سه کشور و قرارداد صادرات LNG از جمهوری آذربایجان به پاکستان تنها بخشی از این همکاری است. در این راستا، هند باید با همه توان از نقش ارمنستان در منطقه حمایت و مانع از نابودی مرز‌های تاریخی آن با ایران شود.

 
ایران نیز بار‌ها مخالفت خود با تغییر مرز‌ها در قفقاز را اعلام کرده و در واقع در خط مقدم دفاع از تمامیت ارضی کشور‌های منطقه دارد. تهران دلایل مختلف ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی بسیاری برای مخالفت با کریدور ادعایی زنگزور دارد که یکی از آنها نیزعدم دسترسی آن به دریای سیاه از طریق ارمنستان است.

ارمنستان به عنوان بازنده بزرگ کریدور زنگزور تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا مرز‌های ایران حفظ و برای تقویت اقتصاد خود به آب‌های جنوبی ایران دست یابد. باید توجه داشت که اقتصاد این کشور به دلیل بسته بودن مرزها با ترکیه و آذربایجان و روابط نوسانی با گرجستان، به شدت زیر فشار است که در این میان همکاری با ایران و هند در قالب این کریدور می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 
در مجموع، به نظر می‌رسد که تحولات سیاسی منطقه باعث شده تا هر سه کشور هند، ایران و ارمنستان برای تقویت کریدور مورد بحث توافق داشته باشند و به نوعی رفع موانع آن را از نان شب نیز بر خود مهم بدانند. بنابراین لازم است توسعه بندر چابهار و تکمیل بخش زیرساختی ارمنستان در اولویت باشد تا هر سه کشور از مزایای راهبردی این کریدور بهره ببرند و از سوی دیگر، توطئه شوم در مورد کریدور زنگزور را برهم زنند.




ارسال نظرات

مردم امیدوار به رفع فیلترینگ باشند؟
چرا سود سهام عدالت پرداخت نمی شود؟
انباشت ۴۰ هزار خودروی فرسوده در مراکز اسقاط
کندی روند حدنگاری زمین‌های کشاورزی در روستا‌ها
کاهش التهاب خودرو یک روز پس از تنش
طرح ویژه مجلس برای تغییر دستمزد کارگران
واردات ۱۱ میلیارد خودرو به ایران در ۱۲ سال گذشته
بررسی لایحه اجازه افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول در کمیسیون اقتصادی
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
تولید ماهانه شیرخشک نوزاد به بیش از ۶.۵ میلیون قوطی رسید
افزایش دمای هوای شهر‌های شمالی از ۹ مهر ماه
اعلام زمان پنجاه و پنجمین حراج شمش طلای مرکز مبادله
کلیات طرح جهش تولید در شهرک های کشاورزی تصویب شد
کم‌کاری مدیریتی در حادثه تلخ معدن طبس مشهود است
تامین منابع مالی پروژه‌های مسکن‌سازی با رونق پیش فروش مسکن
مبادلات تجاری ایران و ترکیه به 3.6 میلیارد دلار رسید
استفاده از فناوری‌های نوین برای ایمنی معادن
۱۳۵۲ میلیارد تومان ضرر روی دست خریداران صندوق‌های طلا
مدت زمان صدور کارت سوخت کوتاه می شود؟
سیگنال مثبت تورم شهریور به بانک مرکزی
رئیس کل بانک مرکزی راهی استانبول شد
تعویق انتخابات هیئت‌مدیره نظام مهندسی به نفع یک جریان خاص
آثار بلندمدت عدم تناسب دستمزد‌ها بر سرمایه‌های انسانی
کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 
قیمت‌های مسکن در منطقه یک تهران همچنان نجومی
قیمت سکه و طلا در بازار کاهشی شد
ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مولدسازی در راه‌آهن
از هر ۴ مشترک خانگی، یکی پرمصرف است
بانک مرکزی چرا در بازار ارز توافقی مداخله کرد؟
چگونه می‌توان بر ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی برق غلبه کرد؟
بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم
دلار ریخته و مشتری گریخته
تخلف وزارت کار در افزایش ندادن حقوق کارگران معدن
۱۷ ناشر ۲.۴۰۰ میلیارد تومان سود از طریق سجام پرداختند
رشد ۴۳ درصدی سهام شناور شرکت‌های بورس تهران در ۶ سال اخیر
توضیحات رئیس مجمع واردات درباره رسوب ۱۰۰ هزار تن برنج در گمرک
جزئیات بدهی میلیاردی «عظیم زاده» به بانک پارسیان
محدود شدن دامنه نوسان چه اثری بر معاملات بازار بورس داشت؟
ورود ۸ همت نقدینگی به کارگزاری‌ها در هفته نخست مهر ماه
تصویب گواهی کاهش انتشار آلایندگی در کمیته فقهی سازمان بورس
اعلام شرایط جدید پیش فروش وانت پراید ۱۵۱ + جدول
دستور عارف برای پرداخت مطالبات چایکاران
فروش ۹۶ کیلو طلا در حراج امروز+قیمت
قیمت رهن و اجاره آپارتمان در ستارخان امروز ۸ مهر ۱۴۰۳
نیاز سالانه واردات برنج چقدر است؟
۱۲۰۰ پروژه زیربنایی و روبنایی در بافت‌های فرسوده در دست ساخت است
پالس مثبت بسته محرک ۸۰۰ میلیارد یوانی چین به اقتصاد دنیا
دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد منصوب شد
۸ راهکار کلیدی برای نجات صنعت برق کشور از ناترازی
مدیریت رفتارهای هیجانی اقتصادی قیمت ارز را کاهش داد
خرید گندم از ۱۲ میلیون تن عبور کرد
بروز نشانه‌های تخلیه هیجان و آغاز تعادل در بورس
قیمت طلا، سکه، دلار و ارز امروز ۸ مهر ۱۴۰۳
قیمت گوشی موبایل امروز یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول
قیمت روز تلویزیون‌های ال جی در بازار ۸ مهر ۱۴۰۳
چه خبر از بازار مسکن این روزهای منطقه ۱۶
نسبت سود واردات کدام کالاها بیشتر است؟ + جدول
۶ توصیه برای ایجاد ثبات ارزی در شرایط تحریمی
رشد درآمدهای نفتی کشور باوجود اتفاقات اخیر منطقه
رشد تجارت خارجی با احیای شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی
بیت‌کوین از روند صعودی خود باز ماند؟
آخرین وضعیت واردات برنج + جزئیات
پیشنهاد توزیع سبدکالا ۵ میلیونی بین کارگران
متروکه شدن کالای وارداتی ۲۰ روز بعد از اخطار به صاحب کالا
دریافت ۵ برابر هزینه تامین برق از مشترکان بسیار پرمصرف
آدرس غلط بانک‌ها؛ وام نهضت ملی مسکن در بن‌بست؟
میزان افرایش قیمت لبنیات مشخص شد
وزارت جهاد مکلف به تامین سالانه ۳۰ درصد بذر کشاورزان است
دلار بعد از کاهش هیجان اتفاقات لبنان به ثبات قبلی بازمی‌گردد
کاهش ۲۷ درصدی ورودی سدها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته
اقداماتی که به خودکفایی گندم منجر شد/چالش‌های تولید گندم چیست؟
تعیین سقف اجاره مسکن فراموش شده است
تمامی کارت‌های سوخت به مالکان تحویل داده خواهد شد
آغاز حراج شمش طلا از ساعت۱۲ امروز/حراج سکه فردا برگزار می‌شود
از وضعیت بورس تا واردات برنج
خبر مهم وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران + مشمولان
تغییرات قیمت برخی از کالا‌های های اساسی در یک ماه+ جدول
قیمت روز خودروهای داخلی و خارجی در بازار آزاد یکشنبه ۸ مهر ماه ۱۴۰۳
ایران چه میزان کالا به کشورهای اوراسیا صادر کرد؟
وظیفه شناسایی خانه‌ خالی برعهده کیست؟
قوه قضائیه به پرونده تخلف گسترده ایران‌خودرو ورود می‌کند
وزیر جهاد کشاورزی: ۲۰ درصد از مطالبات گندم کاران باقیمانده است
قیمت ۱۰۰۰ توکن همستر به تومان چقدر شد؟ آیا همستر رشد می کند؟
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
ثبت نام ایران خودرو ویژه مادران از امروز ۳ مهر
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
عربستان هدف نفت ۱۰۰ دلاری را کنار می‌گذارد
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
همه چیز درباره سامانه ثبت نام وام ازدواج ve.cbi.ir + مشاهده وضعیت ثبت نام
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
اعلام روش ثبت‌نام در سامانه جدید وام قرض‌الحسنه ازدواج
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
شاهسون‌ها در «دشت مغان» چه کردند؟
وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
کارگران هم مشمول لایحه کاهش ساعت کاری می‌شوند
ورشکستگی صندوق بازنشستگی کشور در بحران ناترازی
ثبت نام خودرو‌های سایپا از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳+جزئیات و شرایط ثبت نام
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
جزئیات واریز وجه برای برندگان ایران خودرو+ مهلت و جدول قیمت
تحقق خودکفایی با تولید ۱۵ میلیون تن گندم
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
توزیع توکن همستر انجام شد
بهره‌وری تخصیص منابع با ارتقای نظام اعتبارسنجی
آیا نفت به قیمت جهانی به پالایشگاه‌ها فروخته می‌شود؟
وزیر نفت: برای حضور در بازار نفت و گاز تاجیکستان آماده‌ایم
ضرورت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای در دولت چهاردهم
اعلام اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو+ لینک اسامی برندگان
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
الزام ۱۷ بانک به افزایش سرمایه ۵۱۸ همتی برای فرار از ورشکستگی
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از پایان هفته
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
۹ اقدام برای «تسهیل تجارت» اقتصاد ایران
۶ ظرفیت همکاری اقتصادی ایران و عراق
نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران‌ خودرو منتظر پاسخ ثبت‌ احوال
اشاعه اقتصاد رفاقتی، توسعه نابرابری اجتماعی
پایداری تولید نفت صادراتی در مناطق نفت‌خیز جنوب
ظرفیت بارگیری نفتکش‌ها در بندر صادراتی ماهشهر افزایش می‌یابد
ضرورت تسریع در ساخت کریدور هند-ایران-ارمنستان
چراغی که به تولید رواست به مسکن حرام است!
تحولات تجاری جهان در آینه موقعیت ژئواکونومیک ایران
شیر کیلویی ۱۸ هزار تومان، لبنیات را ۲۵ تا ۳۰ درصد گران می‌کند
یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز
افزایش صادرات گاز روسیه به چین و تغییر معادلات در بازار انرژی
تراز سوخت خودرو، قاچاق و هزینه‌های آن
تذکر به دولت درباره اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
واریز مطالبات گندمکاران از مرز ۱۶۰ همت گذشت
فرصت‌سوزی ۱.۲ میلیارد دلاری
جزئیات تازه از رسوب خودرو‌ها در گمرک منطقه ویژه بم
خرید تضمینی گندم یک میلیون و ۶۳۴ هزار تن افزایش یافت
گزارش

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

سیگنال مثبت تورم شهریور به بانک مرکزی

تورم ماهانه در ادامه روند نزولی خود، در شهریور امسال به ۱.۷ درصد رسید که در صورت تکرار این رقم در ۶ ماه باقی‌مانده سال، تورم سالانه و نقطه به نقطه به کانال ۲۰ درصدیِ مد نظر بانک مرکزی خواهد رسید.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

قیمت‌های مسکن در منطقه یک تهران همچنان نجومی

با آن‌که مطابق آمار رسمی بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تهران به ۱۷۹ میلیون تومان رسیده است اما در این منطقه برخی واحد‌های مسکونی با قیمت‌های نجومی بالاتر از این عدد در سکو‌های اینترنتی آگهی شده‌ است.

خبرنگار «اقتصاد معاصر» از بازار ارز گزارش می‌دهد

دلار ریخته و مشتری گریخته

بازار ارز غیررسمی مدتهاست مشتری درست و حسابی ندارد و یکی از آخرین انتخاب‌های مردم برای حفظ ارزش دارایی است، امروز دیگر خبری از صف‌های دلار مثل سال‌های 97 و 98 نیست، به گفته کارشناسان، ذخایر ارزی کشور به قدری مناسب است که تکانه‌های اقتصادی و سیاسی بر این بازار اثری ندارد و مردم هم در یکی دو سال اخیر کمتر سراغ این بازار آمده‌اند اما باید محلی مناسب برای...

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

بروز نشانه‌های تخلیه هیجان و آغاز تعادل در بورس

بهبود آمار‌ها در بورس در دو مولفه جمع‌شدن صف فروش نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز و همچنین افزایش حجم و ارزش معاملات در روز جاری، نشان از عزم بازار سرمایه برای تخلیه هیجانات و رسیدن به تعادل در کوتاه‌مدت دارد.

یادداشت و تحلیل

حسن حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

آثار بلندمدت عدم تناسب دستمزد‌ها بر سرمایه‌های انسانی

شکل‌گیری سرمایه انسانی، فرآیندی بلندمدت و پرزحمت است و پیچیدگی‌های آن نسبت به سرمایه‌گذاری فیزیکی بسیار بیشتر است.

سهیل فضلی، پژوهشگر روابط بین‌الملل:

کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 

کریدور شمال-جنوب با توجه به جذابیت‌ها، ویژگی‌ها و دستاورد‌های متعددی که خواهد داشت، می‌تواند برگ برنده‌ای برای کشورمان در برابر کریدور شرق-غرب باشد.

حجت بین‌آبادی، پژوهشگر حوزه بودجه و بانکی

بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم

رعایت چهار اصل ارتقای سرمایه اجتماعی با تاکید بر ارتباط صادقانه با مردم، قاعده‌گرایی و ایفای بدون‌ نقصان تعهدات، انجام اصلاحات مستمر با نگاه بلندمدت و حمایت از محرومان و توانمندسازی جامعه، به‌ عنوان اصول کلی حاکم بر لایحه بودجه در بخشنامه بودجه ۱۴۰۴ ذکر شده‌ است. 

حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصادی

۶ توصیه برای ایجاد ثبات ارزی در شرایط تحریمی

در دولت زمزمه‌هایی برای حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به بهانه «یکسان‌سازی نرخ ارز» به گوش می‌رسد، در حالی که در شرایط تحریم اقتصادی، ابزاری برای اجرای این سیاست وجود ندارد و تعدیل نرخ‌های سیاستی ارز با نرخ غیر رسمی نتیجه‌ای جز افتادن در تسلسل کاهش مستمر ارزش پول ملی در پی نخواهد داشت.

گفت وگو

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «اقتصاد معاصر» پاسخ داد:

بانک مرکزی چرا در بازار ارز توافقی مداخله کرد؟

سید علی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی با تشریح مداخله بانک مرکزی در بازار ارز توافقی، افزایش صادرات نفتی را یکی از مزیت‌های این بازار معرفی کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

اتفاقات منطقه هیچ خللی در فروش نفت و ذخایر کالای اساسی ایجاد نمی‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه از نظر تأمین کالای اساسی، فروش نفت، تأمین نیازهای ارزی و غیره هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد، گفت: با توجه به ذخایر کافی ارزی کشور، اتفاقات منطقه هیچ اختلالی در ثبات بازار ایجاد نمی‌کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» تشریح کرد:

۳ گام لازم برای ارتقای کیفیت خودرو داخلی؛ از بازار رقابتی تا ورود فناوری

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه تحقیق و تفحص از خودروساز داخلی لازم است اما قرار نیست با تحقیق و تفحص وضعیت بازار خودرو و یا کیفیت آن بهتر شود، گفت: با ایجاد بازار رقابتی، کاهش تعرفه‌ واردات خودرو و ورود تکنولوژی، صنعت خودروسازی کشور به سمت ارتقای کیفیت و منطقی‌شدن قیمت‌ها گام برمی‌دارد و رضایت مردم در این صنعت افزایش می ‌یابد.

رییس بخش ذرت موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال در گفت‌وگوی تفصیلی با «اقتصاد معاصر» بررسی کرد:

ظرفیت‌ها و چالش‌های تولید «ذرت» در کشور

علی ماهرخ، رییس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال در گفت‌وگوی تفصیلی با «اقتصاد معاصر» تحلیلی کلان از شرایط ذرت دانه‌ای و ذرت علوفه‌ای کشور ارائه داد.