۱۴۰۳/۰۶/۳۱

۱۳:۱۷

مهدی آقازاده، کارشناس اقتصاد بین‌الملل

۹ اقدام برای «تسهیل تجارت» اقتصاد ایران

نقش تسهیل تجارت در شکل‌دهی به پویایی اقتصاد ایران درمیان چالش‌های ناشی از تحریم‌ها و کمبود‌های زیرساختی، حیاتی بوده و در این یادداشت در مورد ابعاد گوناگون تسهیل تجارت در ایران نکاتی یادآور شده است.
کد خبر: ۲۹۹۶

اقتصاد معاصر-مهدی آقازاده، کارشناس اقتصاد بین‌الملل: اقدامات «تسهیل تجارت» جزو مولفه‌های حیاتی در تقویت و پویایی تجارت یک کشور، به‌ ویژه برای اقتصاد‌های در‌حال‌ توسعه مانند ایران است. این اقدامات شامل طیف وسیعی از فعالیت‌های طراحی‌شده برای ساده‌سازی رویه‌های گمرکی، بهبود شرایط لجستیک و ایجاد چارچوب‌های نظارتی بوده که کارآمدی در تجارت را ارتقا می‌دهد. در ایران که اقتصاد به دلیل وجود تحریم‌ها، بی‌ثباتی سیاستی و کمبود‌های زیرساختی با چالش‌های متعددی روبه‌رو است، درک نقش تسهیل تجارت در افزایش تعداد محصولات، شرکای تجاری و حجم تجارت در هر واحد محصول حیاتی است.

 

این یادداشت بررسی می‌کند که چگونه کارآیی گمرک، لجستیک و چارچوب‌های نظارتی بر پویایی تجارت ایران و در سطحی گسترده‌تر بر اقتصاد این کشور تاثیر می‌گذارد. 

 

وضعیت کنونی اقتصاد ایران

اتکای اقتصاد کشور به صادرات نفت شاید مهم‌ترین ویژگی این بخش از کشور باشد که موجب می‌شود، بخش قابل‌ توجهی از درآمد‌های دولت و همچنین درآمد‌های ارزی به این مولفه وابسته باشند. در این شرایط، تحریم‌های بین‌المللی توانمندی ایران برای مشارکت در تجارت جهانی را به‌ شدت محدود کرده و موجبات انقباض اقتصادی و تورم را فراهم کرده است.

 

بر اساس گزارش بانک جهانی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایران طی سالیان گذشته، به طور قابل‌ توجهی نوسان داشته و برآورد‌های اخیر حاکی از روند کند بهبود شرایط پس از تحریم‌ها است. چشم‌انداز اقتصادی به دلیل عدم‌ثبات، نرخ پایین سرمایه‌گذاری، نرخ بالای بیکاری و کاهش ارزش پول ملی پیچیده تلقی می‌شود.

 

در این محیط چالش‌برانگیز، افزایش اقدامات «تسهیل تجارت» برای تنوع‌بخشی به اقتصاد و کاهش وابستگی به صادرات تک‌محصولی و خام، بسیار مهم و تعیین‌کننده است. با بهبود و پویایی تجارت از طریق کارآیی گمرکی، لجستیک و چارچوب‌های نظارتی بهتر، ایران به طور بالقوه می‌تواند انعطاف‌پذیری اقتصاد را بهبود بخشیده، روابط تجاری خود را گسترش دهد و موجب افزایش پویایی‌های تجارت شود.

 

معرفی اقدامات تسهیل تجارت 

اقدامات تسهیل تجارت مشخصا می‌تواند موارد زیر را شامل شود:

 

الف) کارآیی گمرکی 

کارآیی گمرکی به اثربخشی و سرعت پردازش کالا‌های ورودی یا خروجی از یک کشور توسط مقامات گمرکی آن کشور اشاره دارد. رویه‌های گمرکی کارآمد، تاخیر در مرز‌ها و هزینه‌های مبادله را کاهش و قابلیت پیش‌بینی را برای بازرگانان افزایش می‌دهد. کارآیی گمرکی، به خصوص می‌تواند از طریق پیوستن به توافقنامه‌های گمرکی و تجاری افزایش یابد. این نکته کلیدی باید مورد توجه مسؤولین امر قرار گیرد. کارآیی گمرکی، به‌ ویژه شامل سه اثر و نتیجه است:

 

کاهش زمان ترخیص کالا: رویه‌های گمرکی ساده می‌تواند زمان لازم برای ترخیص کالا از مرز‌ها را به‌ میزان قابل‌ توجهی کاهش دهد. در ایران که به صورت تاریخی فرآیند‌های طولانی گمرکی چالش‌هایی را برای تجار به‌ وجود آورده، بهبود کارایی می‌تواند منجر به افزایش حجم تجارت شود.

 

صرفه‌جویی در هزینه: عملیات گمرکی کارآمد، هزینه‌های مربوط به دموراژ (هزینه‌های نگهداری کالا در بنادر) و هزینه‌های ذخیره‌سازی را کاهش می‌دهد. این امر، به‌ ویژه برای صادرکنندگان ایرانی که به دلیل تحریم‌ها با فشار‌های مالی بیشتری مواجه هستند، اهمیت دارد.

 

سازگاری پیشرفته: بهبود کارآیی گمرک اغلب با انطباق بهتر با استاندارد‌های بین‌المللی مرتبط است. این می‌تواند به محصولات ایرانی کمک کند تا به بازار‌های جدیدی که نیازمند استاندارد‌های کیفیت و ایمنی سختگیرانه‌تری هستند، دسترسی پیدا کنند. 

 

ب) لجستیک 

لجستیک شامل برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل جابه‌جایی کالا از مبدا تا مقصد است. در ایران، چالش‌های لجستیکی مانند زیرساخت‌های ناکافی و شبکه‌های حمل‌ونقل ضعیف مانع تجارت شده است. در این زمینه سه اقدام زیر می‌توان در تسهیل تجارت موثر باشد:

 

توسعه زیرساخت: سرمایه گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل -مانند جاده‌ها، راه‌آهن و بنادر- برای تسهیل تجارت ضروری است. به عنوان مثال، بهبود اتصال جاده‌ای بین شهر‌های بزرگ می‌تواند شبکه‌های توزیع داخلی را تقویت کند و هزینه‌های صادرکنندگان را کاهش دهد.

 

کارایی زنجیره تامین: مدیریت لجستیک موثر، تحویل به‌ موقع کالا را تضمین می‌کند. در صنایعی مانند کشاورزی یا کالا‌های فاسدشدنی، «لجستیک به‌ موقع» می‌تواند تفاوت بین سود و زیان باشد.

 

اتصال منطقه‌ای: موقعیت جغرافیایی ایران دسترسی استراتژیک به بازار‌های کلیدی در آسیای مرکزی، خاورمیانه و فراتر از آن را فراهم می‌کند. ارتقا قابلیت‌های لجستیکی می‌تواند ایران را به عنوان یک قطب منطقه‌ای برای تجارت معرفی کند.

 

ج) چارچوب‌های نظارتی

چارچوب‌های نظارتی به قوانین و مقررات حاکم بر شیوه‌های تجاری در یک کشور اشاره دارد. یک محیط نظارتی شفاف اعتماد را درمیان معامله‌گران تقویت کرده و سرمایه‌گذاری را تشویق می‌کند. در این زمینه نکات زیر در تسهیل تجارت موثر است:

 

رویه‌های ساده شده: کاهش تشریفات اداری و بروکراتیک از طریق مقررات ساده‌شده می‌تواند فرآیند‌های معاملاتی را تسهیل کند. برای کسب‌وکار‌های ایرانی که در محیط‌های پیچیده نظارتی حرکت می‌کنند، این امر بسیار مهم است.

 

قرارداد‌های تجاری: ایجاد قرارداد‌های تجاری دوجانبه یا چندجانبه می‌تواند دسترسی به بازار محصولات ایرانی را افزایش دهد و درعین‌حال از رعایت استاندارد‌های بین‌المللی اطمینان حاصل کند.

 

حمایت از SME‌ها: چارچوب‌های نظارتی که از شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) حمایت می‌کنند، می‌توانند مشارکت آنها را در تجارت بین‌المللی افزایش دهند. با توجه به اینکه شرکت‌های کوچک و متوسط، بخش قابل‌ توجهی از اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهند، تقویت رشد آنها برای توسعه کلی اقتصادی حیاتی است.

 

مؤلفه‌های «تسهیل تجارت» در اقتصاد ایران

 

معرفی دو مفهوم مهم در تسهیل تجاری

مفهوم اول، حاشیه تجاری گسترده (The Extensive Margin of Trade) است. این مفهوم به تعداد محصولات گوناگون صادرشده یا واردشده توسط یک کشور یا تعداد شرکای تجاری درگیر در این معاملات اشاره دارد.

 

گفتنی است که افزایش حاشیه‌های گسترده در ایران با روش‌های زیر ممکن و میسر خواهند شد:

 

تنوع محصولات: با بهبود کارآیی گمرک و چارچوب‌های نظارتی، صادرکنندگان ایرانی می‌توانند بازار‌های جدیدی را برای محصولات غیرنفتی مانند کالا‌های کشاورزی، صنایع دستی و محصولات صنعتی کشف کنند.

 

دسترسی به بازار: رویه‌های گمرکی ساده می‌توانند دسترسی به شرکای تجاری جدید را در مناطقی مانند آسیای جنوب‌شرقی یا آفریقا که محصولات ایرانی ممکن است فرصت‌های جدیدی پیدا کنند، تسهیل کند.

 

مشارکت در زنجیره‌های ارزش جهانی (GVC): قابلیت‌های لجستیکی پیشرفته، شرکت‌های ایرانی را قادر می‌سازد تا با اجازه دادن به آنها برای صادرات کالا‌های واسطه‌ای یا قطعات موردنیاز سایر کشورها، به طور موثرتری در GVC‌ها مشارکت کنند.

 

مفهوم دوم، حاشیه فشرده تجارت (The Intensive Margin of Trade) است. این مفهوم به حجم یا ارزش محصولات موجود مبادله شده بین کشور‌ها اشاره دارد و به سه روش زیر میسر است:

 

افزایش حجم در هر محصول: بهبود کارایی گمرک به صادرکنندگان، امکان می‌دهد که مقادیر بیشتری از محصولات موجود را بدون متحمل شدن تاخیر یا هزینه‌های بیش از حد ارسال کنند.

 

بهبود کیفیت: چارچوب‌های نظارتی که پای‌بندی به استاندارد‌های کیفیت بین‌المللی را تشویق می‌کند، می‌تواند رقابت‌پذیری محصولات ایرانی را در بازار‌های جهانی افزایش دهد.

 

استراتژی‌های قیمت‌گذاری: با مدیریت لجستیک بهتر و کاهش هزینه‌ها، صادرکنندگان ایرانی نیز ممکن است استراتژی‌های قیمت‌گذاری رقابتی‌تری را اتخاذ کنند که می‌تواند منجر به افزایش حجم فروش شود. 

 

چالش‌های پیش روی تسهیل تجارت در ایران 

علی‌رغم مزایای بالقوه افزایش اقدامات تسهیل تجارت در ایران، چندین چالش باقی مانده است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

 

تنش سیاسی: تنش‌های سیاسی مداوم چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی می‌تواند مانع از سرمایه گذاری خارجی شده و روابط تجاری را پیچیده کند.

 

تحریم‌ها: تحریم‌های اقتصادی همچنان دسترسی به فناوری‌های حیاتی مورد نیاز برای بهبود عملیات گمرکی و زیرساخت‌های لجستیکی را محدودمی کند.

 

فساد: فساد در مقامات گمرکی می‌تواند تلاش‌ها برای بهبود کارایی و شفافیت را تضعیف کند.

 

کمبود‌های زیرساختی: سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی برای ارتقا زیرساخت‌های لجستیکی در سراسر کشور مورد نیاز است.

 

مؤلفه‌های «تسهیل تجارت» در اقتصاد ایران

 

توصیه‌های سیاستی 

برای استفاده موثر از اقدامات تسهیل تجارت برای افزایش حاشیه‌های گسترده و فشرده در اقتصاد ایران، چند توصیه سیاستی می‌‍تواند راهگشا باشد:

 

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها: دولت ایران باید سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل -جاده‌ها، راه‌آهن و بنادر- را برای تسهیل عملیات لجستیکی روان‌تر در اولویت قرار دهد.

 

ساده‌سازی رویه‌های گمرکی: ساده‌سازی فرآیند‌های گمرکی از طریق دیجیتالی شدن، می‌تواند زمان ترخیص کالا را به‌ میزان قابل‌ توجهی کاهش دهد و انطباق با استاندارد‌های بین‌المللی را افزایش دهد.

 

تقویت چارچوب‌های نظارتی: ایجاد مقررات روشن برای حمایت از SME‌ها، مشارکت بیشتر در تجارت بین‌المللی را تشویق می‌کند.

 

ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای: تعامل با کشور‌های همسایه از طریق قرارداد‌های تجاری منطقه‌ای می‌تواند دسترسی به بازار محصولات ایرانی را افزایش دهد و درعین‌حال همکاری اقتصادی را تقویت کند. 

 

اقتصاد کشور

نقش اقدامات تسهیل تجارت در شکل‌دهی به پویایی اقتصاد ایران درمیان چالش‌های جاری ناشی از تحریم‌ها و کمبود‌های زیرساختی، نقشی حیاتی دارد. ایران با تمرکز بر بهبود کارایی گمرک، افزایش قابلیت‌های لجستیکی و ایجاد چارچوب‌های نظارتی قوی، می‌تواند حاشیه‌های گسترده و فشرده فعالیت‌های تجاری خود را به‌ میزان قابل‌ توجهی افزایش دهد.

 

از آنجا که بازار‌های جهانی، به طور فزاینده‌ای به هم مرتبط می‌شوند، برای ایران ضروری است که سیاست‌های تجاری خود را بر این اساس تطبیق دهد. ایجاد محیطی مساعد برای رشد که نه‌ تنها انعطاف‌پذیری اقتصادی آن را افزایش می‌دهد، بلکه آن را در زنجیره تامین منطقه‌ای نیز در موقعیت مطلوبی قرارمی دهد. از طریق سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک در اقدامات تسهیل تجارت، ایران نه‌ تنها این پتانسیل را دارد که اقتصاد خود را احیا کند، بلکه ممکن است که حتی بار دیگر به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار‌های بین‌المللی ظاهر شود.




ارسال نظرات

۴ امتیاز مالیاتی ویژه دولت به موجران
افزایش قیمت شیرخام هنوز ابلاغ نشده است
تورم سالیانه گروه غلات منفی نیم درصد شد
وزیر اقتصاد:رشد صنعت بیمه در گرو ارتقای شاخص‌های اقتصادی کشور است
واردات خودرو به بندر سیریک از امروز آغاز می‌شود
اخبار جدید درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان و واریز مابه التفاوت حقوق‌ها
۴ راهکار مهار تورم در بودجه‌ریزی
شاخص ذخیره گاز در ایران دو برابر میانگین جهانی
از عملکرد بازارهای مالی تا وضعیت تورم
مهاجرانی: «FATF» با هماهنگی مجمع تشخیص در حال پیگیری است
طرح تبدیل حواله ۱۴ محصول ایران خودرو اعلام شد+ جدول
کاهش ۱۶ درصدی واردات موبایل در نیمه نخست امسال
قیمت هر ۱۰۰۰ لیتر آب در قبض مشترکان۷۹۰ تومان
هزینه ساخت مسکن به ازای هر متر مربع ۱۸ میلیون تومان است
قیمت‌گذاری میوه و محصولات کشاورزی چگونه ساماندهی می‌شود؟
کمیسیون مشترک همکاری‌ اقتصادی ایران و عربستان برگزار می‌شود
رکود و بی‌برقی، دو لبه قیچی برای بریدن نفس صنعت
واکاوی پاداش‌های نجومی در قانون تجارت فعلی
فرصتی جدید برای گره‌گشایی از میدان مشترک گازی آرش
قیمت گوشی‌های سامسونگ، امروز ۳ مهر ۱۴۰۳
قیمت روز خودرو در بازار سه‌شنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۳
قاچاق ماهانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرز‌ها
«اصلاح فرمول مزد»|لزوم افزایش دستمزد کارگران ۲ بار در سال
چگونه همستر خود را نقد کنیم؟
وضعیت ترافیک و تردد در جاده‌های کشور امروز ۳ مهر ۱۴۰۳
هشدار هواشناسی/ رگبار پراکنده باران در ۴ استان
جایگزین نیسان آبی معرفی شد
کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت دام سبک در ماه‌های اخیر
اعلام جزییات حقوق بازنشستگان پس از متناسب‌سازی
فروشگاه های اینترنتی صلاحیت توزیع گوشت را ندارند
تشدید وزش باد در نواحی شمال و شمال غرب کشور
برای کاهش قیمت مسکن چه باید کرد؟
وزیر نفت: کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان بزودی برگزار می شود
فروش ۴۵۴۸ قطعه سکه در حراج مرکز مبادله
آمار صادرات محصولات فولادی در ۶ ماهه سال جاری
واردات ۵.۵ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه در ۶ ماهه ۱۴۰۳
تولید سالانه ۳۰۰ میلیون قوطی کنسرو ماهی در کشور
سطح مبارزه علیه سن گندم به ۳ میلیون و ۱۲۷ هزارهکتار رسید
هشدار نارنجی هواشناسی در پی افزایش امواج آب‌های جنوب کشور
توزیع توکن همستر انجام شد
پیشینه دو هزار ساله دشت مغان
خودکفایی در تولید قند و شکر نزدیک است
علی‌آبادی: همکاری‌های ایران و تاجیکستان در حوزه برق توسعه می‌یابد
اولین کارنامه تورمی دولت پزشکیان/ تورم کدام استان به زیر ۲۵ درصد رسید؟
توسعه روابط ایران و عراق با تکمیل پروژه ریلی شلمچه - بصره
انتقاد رئیس مجلس از انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصدی
تشکیل کمیته‌ای مشترک بین وزارت صمت و نیرو برای کاهش ناترازی برق
۴۲.۸ تن شمش طلا در ۶ ماهه امسال وارد کشور شد
جوجه ریزی شهریور به ۱۴۳ میلیون قطعه رسید
کدام کشور بیشترین تعداد ثروتمندان را دارد؟
افزایش ۶۱ درصدی ترانزیت جاده‌ای در نیمه نخست امسال
هزار کیلوگرم زعفران فردا در بورس عرضه می‌شود
رکود شدید بازار خودروی صفر در اتحادیه اروپا
رشد ۵.۳ درصدی شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی
واریز ۴۴ هزار میلیارد تومان سود به حساب ۳۲ میلیون سهامدار
متعهد به ساخت یک میلیون مسکن هستم
چرا ارزش معاملات خرد امروز از مرز ۵ همت عبور کرد؟
انتظار بهبود وضع بازار سرمایه در نیمه دوم سال
سهامداران، بی‌اعتنا به ریسک‌ها
رفع ناترازی انرژی در تمامی بخش‌ها در دستور کار قرار گرفته است
پیش از ورود به بودجه سال ۱۴۰۴ باید تکلیف کسری منابع و مصارف مشخص شود
واحد ۴۵ متری در مناطق مختلف تهران چند؟
خرید تضمینی گندم یک میلیون و ۶۳۴ هزار تن افزایش یافت
صدرو فاکتور خودرو مختل شد
بیت‌کوین ۶۳ هزار دلار شد!
معادن زغال سنگ به سمت مکانیزه شدن حرکت کنند
وقتی نبود نظارت، جان معدنچیان را می‌گیرد!
قوانین صادراتی باید تغییر کنند
بساط پدیده تندیس‌فروشی جمع‌آوری می‌شود
کاهش قیمت مسکن با اعمال محدودیت در معاملات وکالتی
محمد مخبر مشاور و دستیار رهبری شد
توزیع بیش از ۹ هزار تن کود در بین مزرعه‌داران
آخرین جزئیات تسهیلات مسکن مشخص شد/ عدد سازی مسکن بس است
ال ۹۰ ایرانی رسما معرفی شد+عکس
افشاگری وزارت اقتصاد از وضعیت بدهی دولت در دهه ۹۰
۳۲.۷ میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد
چرا باید به «هوش مصنوعی» توجه کرد؟
دولتی‌ها، برندگان سوخت ارزان هواپیما/ عدم‌النفع ۹۳ همتی از یارانه سوخت هوایی
سرمنشاهای اقتصادی انفجار معدن طبس/ حقوق کارگران معدن چقدر است؟
معاون وزیر صمت: اجازه ورود کالا به کشور صرفا با شناسه کالا
فروش فوق‌العاده سایپا برای ۳ گروه متقاضیان از چهارم مهر ماه+ جزئیات و لینک ثبت نام
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
معرفی ۶ معیار جدید امتیاز دهی همستر
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
ثبت نام خودرو‌های سایپا از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳+جزئیات و شرایط ثبت نام
منابع تولید برق ده اقتصاد بزرگ جهان
تقویت ارزش پول ملی؛ مسئله‌ای اساسی و بلندمدت
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
تاب‌آوری بالای بازار ارز در پیچ‌وتاب شوک‌های سیاسی
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
بنزین بانک‌ها روی آتش لاتاری خودرو
بهره‌وری تخصیص منابع با ارتقای نظام اعتبارسنجی
ضرورت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای در دولت چهاردهم
اعلام اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو+ لینک اسامی برندگان
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
مجتمع معدنی و صنعتی مس سونگون ورزقان
۶ ظرفیت همکاری اقتصادی ایران و عراق
اشاعه اقتصاد رفاقتی، توسعه نابرابری اجتماعی
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از پایان هفته
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران‌ خودرو منتظر پاسخ ثبت‌ احوال
۹ اقدام برای «تسهیل تجارت» اقتصاد ایران
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
افزایش صادرات گاز روسیه به چین و تغییر معادلات در بازار انرژی
چراغی که به تولید رواست به مسکن حرام است!
شیر کیلویی ۱۸ هزار تومان، لبنیات را ۲۵ تا ۳۰ درصد گران می‌کند
خشکسالی پاییزی در انتظار ایران
یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز
واریز مطالبات گندمکاران از مرز ۱۶۰ همت گذشت
توزیع توکن همستر انجام شد
تحولات تجاری جهان در آینه موقعیت ژئواکونومیک ایران
جزئیات تازه از رسوب خودرو‌ها در گمرک منطقه ویژه بم
بریکس و نظم نوین اقتصاد جهانی
شاخص فضای کسب و کار در دولت سیزدهم بدتر شد/ «محدودیت اینترنت» عامل اصلی
بورس، دوباره جان می‌گیرد؟
قیمت خودرو های وارداتی امروز ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۳ توصیه رهبر انقلاب به دولت چهاردهم
عقب‌نشینی باکو از کریدور زنگزور؟
فرصت‌سوزی ۱.۲ میلیارد دلاری
برنامه پاک‌نژاد شبیه اوجی است؟
کوچ تسهیلات مسکن به سمت ساخت و ساز
خروج سرمایه از چین تا کجا ادامه می‌یابد؟
فرصت‌ها و چالش‌های الحاق پاکستان به کریدور شمال-جنوب
عوامل ناترازی بنزین چیست؟
پاشنه‌آشیل بازار توافقی ارز چیست؟
۸ پیش‌شرط‌ برای شروع «جراحی اقتصادی»
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان تامین اجتماعی +جدول اولویت ها
۴ مسیر غیرقیمتی مدیریت مصرف بنزین
اعلام نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران خودرو امروز ۲۵ شهریور
عوارض خروج از کشور گران شد
کودتا علیه سازمان جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا
تاثیر تصمیم جدید فدرال رزرو بر نرخ بیت‌کوین
قیمت جدید محصولات سایپا 28 شهریور
فنر بورس در زمان صعود رها خواهد شد
ساخت‌و‌ساز در فاز رکودی
ایست مقام پولی به دور باطل افزایش نرخ‌های بهره
چرا طلای جهانی رکورد زد؟
رشد تولید ۴ محصول زراعی ایران در سال زراعی جدید
گزارش

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

رکود و بی‌برقی، دو لبه قیچی برای بریدن نفس صنعت

بررسی دو گزارش شامخ اتاق بازرگانی و گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران مرکز پژوهش‌های مجلس، نشان می‌دهد بی‌برقی و رکود در پنج ماهه اول امسال، صنایع کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

گزارش «اقتصاد معاصر» از ابعاد جدید حادثه معدن طبس؛

وقتی نبود نظارت، جان معدنچیان را می‌گیرد!

بزرگترین حادثه معدنی ایران در آخرین شب تابستان در معدن زغال سنگ طبس رخ داد و خروج محبوسین در حال انجام است. با این حال مهم‌ترین سوال این تلقی می‌شود که علت انفجار مرگبار در این معدن چه بوده است؟

مرکز آمار گزارش داد؛

کاهش تمام شاخص‌های تورم در شهریور

گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد، هر سه شاخص ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه تورم در شهریورماه نسبت به مرداد کاهش داشته‌اند.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

افشاگری وزارت اقتصاد از وضعیت بدهی دولت در دهه ۹۰

وزارت اقتصاد با انتشار گزارشی، ابعاد جدیدی از بحران بدهی سال‌های پایانی دهه ۹۰ را افشا کرد.

یادداشت و تحلیل

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

۴ راهکار مهار تورم در بودجه‌ریزی

دولت باید مساله تورم را جدی بگیرد و حل آن را همچون بودجه‌ریزی در راس برنامه‌های خود قرار دهد، از همین‌رو سازگاری سیاست‌های مالی دولت با سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی یک ضرورت گریزناپذیر می‌شود. با توجه به نزدیک بودن به ایام تدوین بودجه، ۴ پیشنهاد از جمله اصلاحات تدریجیِ قیمت‌ها به سیاست‌گذار توصیه می‌ شود.

امیرحسین موسوی، پژوهشگر اقتصادی

بارقه‌های کم‌رمق شدن رشد اقتصادی

بانک مرکزی در گزارش اخیر خود از رشد اقتصادی ۳.۲ درصدی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ خبر داد اما با وجود این رشد مثبت، کاهش سرعت آن علامت هشداری را برای تداوم روند آن به صدا درآورده است.

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار و کارگری

ساختار نظام پرداخت حقوق و دستمزد باید اصلاح شود

راهبرد اشتباه دولت برای تعیین دستمزد، خود عامل خیلی از مشکلاتی بوده که امروز ما در بازار کار کشور شاهد آن هستیم، به طوری که کاهش بهره‌وری نیروی کار و کاهش بهره‌وری سرمایه که عوارض این نوع اقدامات بوده، باعث دوری کشور از روند توسعه شده است.

محمدباقر شیرمهنجی، کارشناس اقتصادی

هوش مصنوعی، ماشین اداره‌ آینده دنیا

کاربرد هوش مصنوعی در ابعاد مختلف زندگی بشر از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ، محیط‌ زیست و... هر روز پررنگ‌تر از قبل می‌شود و کاربرد این فناوری در سطح سیاست‌گذاری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

گفت وگو

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

تولیدکننده و مصرف‌کننده خودرو ناراضی هستند

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وضعیت خودروسازی به گونه‌ای است که هم تولیدکننده گلایه دارد و هم مصرف‌کننده ناراضی است و باید این رویه اصلاح شود.

مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

قوانین صادراتی باید تغییر کنند

مدیر کل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای حل مشکلات و چالش‌های پیشروی صادرکنندگان قوانین صادراتی باید مورد بازبینی قرار گیرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

بازار طلا و سکه التهابی ندارد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: از هفته گذشته تاکنون یک التهاب خاصی را در بازار جهانی شاهد بودیم، به طوری که انس جهانی طلا قیمتی بالای ۲،۶۰۰ دلار را تجربه کرد. با این حال اما بازار‌ داخلی خیلی التهاب نداشته و شرایط مناسبی را طی می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»:

تک نرخی کردن ارز یک شبه امکان پذیر نیست

یک فعال اقتصادی با انتقاد از چند نرخی بودن نظام ارزی کشور، گفت: دولت جدید نمی‌تواند قیمت ارز را با استفاده از شوک درمانی تک نرخی کند. این امر باید به صورت مرحله‌ای و نه به شکل یک شبه انجام شود.