۲۷/آبان/۱۴۰۴ | ۱۹:۵۶
دولت نحوه دریافت تخفیف پلکانی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را ابلاغ کرد طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۴ + جدول قیمت بنزین سوپر در بورس مشخص شد برندگان مرحله ششم پیش‌فروش مشخص شدند قیمت دلار و ارز امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ جزئیات جدید درباره سهمیه ارزی واردات خودرو اعلام شد وضعیت مدیرعاملی باشگاه استقلال به کجا رسید؟ تولید موتور‌های جدید سایپا از سال ۱۴۰۵ زمان عرضه اولیه داترا + مبلغ نقدینگی استیضاح ۴ وزیر پزشکیان در مجلس کلید خورد بازسازی ۵۶۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری کشور افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات لبنی توقیف ۱۵۰۶ پرونده اوراق بهادار در یک ماه تقویت همکاری‌های دوجانبه ایران و امارات در حوزه هوانوردی مصرف گازوئیل روزانه ۴ میلیون لیتر کاهش یافت نقش کلیدی ایران در کریدور جدید جاده ابریشم قیمت انواع تلویزیون امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ انحلال دانشگاه پیام نور صحت دارد؟ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ شرایط وام ۱۰۰ میلیونی بانک ملت بدون ضامن ۱۴۰۴ مدل پرداخت حقوق کارمندان تغییر می‌کند + جزییات پیشتازی کچاد در معاملات شمش فولادی / نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۷ آبان۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ بازگشت چهره‌ای آشنا به پرسپولیس تفاهم‌نامه توسعه مهارت‌های دیجیتال منعقد شد جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ کیوی ایران بازارهای هند و اوراسیا را فتح کرد قهوه برای سلامتی خوب است یا بد؟ عقد آریایی از کجا آمده است؟ آخرین وضعیت پرونده پژمان جمشیدی تداوم رویکرد تحولی در نظام مالیاتی کشور / هدف ما تسهیل تکالیف و حرکت به سمت نظام هوشمند مالیاتی است ورود دیوان محاسبات به پرونده تاخیر در تامین و توزیع واکسن تب برفکی جزئیات جدید از حادثه بندر شهید رجایی 96 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور برنگشته است آزادسازی قیمت آرد و اجرای «طرح نان نو» راه نجات صنعت نان خبر خوب به پرسپولیس و اوسمار رسید بازپرداخت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک‌ها در بودجه ۱۴۰۵ وضعیت بورس امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ هشدار بارش برف و باران در ۱۷ استان ابلاغ حذف عوارض آب مجازی از ۵ محصول آب‌بر کشاورزی طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ + جدول قیمت روز گوشی ۲۶ آبان ۱۴۰۴ یک سال مهلت به خودروسازان؛ پایان بهانه‌جویی برای موتورهای پرمصرف رایزنی برای اتصال ریلی چین به اروپا با قطار برقی سرخس–چشمه ثریا جزئیات نهمین عرضه اولیه امسال مشخص شد ۸ کالای جدید به فهرست ترخیص ۹۰ درصدی اضافه شد آغاز پیش‌فروش رسمی سکه با قیمت‌گذاری حراجی+ جزییات قیمت جهانی نفت امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ نرخ بنزین سهمیه‌ای تغییر نمی‌کند ثبت نام بهمن موتور با قیمت قطعی و تحویل فوری امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ میانگین هزینه ساخت هر مترمسکن در تهران به ۳۰ میلیون رسید رشد ۲۰ درصدی حمل بارهای بین‌المللی راه آهن قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۶ آبان۱۴۰۴ قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ اولین عملیات بارورسازی ابرها در ارومیه انجام شد ۱۰ میلیون گواهی الکترونیکی تا پایان امسال صادر می شود مدیریت مصرف تنها راه برون رفت از وضعیت قرمز آب گزارش تخلفات عاملین فروش در بازارگاه به کمیسیون کشاورزی رسیده است بدهی ارزی دولت به واردکنندگان برنج ۱۲ ماهه شد شرط واریز یارانه آبان‌ماه اعلام شد سامانه بارشی جدید امروز فعال شد قیمت روز گوشی ۲۵ آبان ۱۴۰۴ یارانه نقدی می‌ماند یا کالابرگ می‌آید؟ رشد ۶.۸ درصدی مصرف بنزین زمان حراج اصلی پیش‌فروش سکه + جزییات سهمیه سوخت صنایع ۲۰ درصد افزایش یافت نتایج قرعه‌کشی سایپا امروز ۲۵ آبان ۱۴۰۴ + لینک اسامی برندگان سایپا دستورالعمل اجرایی مدیریت مگس بنه زعفران ابلاغ شد توضیحات جوپار درباره توقف قطار تهران–بندرعباس؛ بهای بلیت مسترد می‌شود بسته جدید اصلاحات گمرکی در راه است توضیحات گمرک در خصوص تغییرات تعرفه‌ای خودروهای سواری و سنگین وارداتی جزئیات تحویل واحد‌های ویلایی شهرک دولتی پردیس یزد با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی تغییر پورت گمرکی از «گمرک فرودگاه امام» به «منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی» بنزین سوپر از امروز در بورس انرژی عرضه می‌شود اوج تقاضای مصرف برق به ۴۸ هزار و ۹۳ مگاوات رسید ممنوعیت پروژه‌های جدید در بودجه ۱۴۰۵ محور‌های اصلی لایحه بودجه ۱۴۰۵ اعلام شد معامله ۲.۱ تن شمش نقره و ۶۱۰ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته بخشنامه بودجه ۱۴۰۵ با یک ماه تاخیر ابلاغ شد+ متن توکن‌سازی تامین مالی بخش مسکن کشور را متحول می‌کند قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۵ آبان۱۴۰۴ نقش صندوق ضمانت سپرده‌ها در مدیریت دارایی بانک آینده افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان با طرح جدید دولت خداحافظی بازار با خودرو‌های زیر ۵۰۰ میلیون تومان + قیمت اقدام‌های دولت چهاردهم در جمع‌آوری گازهای مشعل کم‌نظیر است قیمت روز گوشی ۲۴ آبان ۱۴۰۴ فرابورس ایران هفده‌ساله شد بانک مرکزی پس از آینده، سراغ موسسه ملل رفت میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می شود بررسی همسان‌سازی نرخ حق‌العمل بنزین و نفت‌گاز ثبات ۷ هفته‌ای نرخ سود بین‌بانکی در سطح ۲۴ درصد پشتبانی امور دام توزیع‌کننده انحصاری نهاده دام شد آغاز واریز وجه پیش‌فروش جدید سکه از امروز صنایع نیروگاه خورشیدی بزنند، برقشان قطع نشود عدالت در توزیع یارانه‌ها بازنگری می‌شود وزیر نیرو: انتقال آب خلیج‌فارس به تهران صرفه اقتصادی ندارد فیش حقوقی بازنشستگان مشمول آیتم رفاهیات خواهد شد برنج پاکستانی با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ بسته حمایت از خودروسازان و زنجیره تامین خودرو تصویب شد قیمت جهانی نفت امروز ۲۴ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴ رفاهیات بازنشستگان شامل کسور نمی‌شود سوخت LPG به سبد سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده می‌شود گام جدید دولت برای ساماندهی حقوق کارمندان در دوران بازنشستگی وزارت اقتصاد: برای جبران عقب‌ماندگی تأمین مالی، ابزارهای جدید فعال شد پیش‌بینی بورس در هفته آینده / بازار سرمایه سبز می‌شود؟ هشدار وزیر جهادکشاورزی درباره بحران آب و ضرورت افزایش بهره‌وری زنگ خطر برای تجارت رسمی؛ واردات مسافری موبایل ۱۶۵ درصد رشد کرد ترخیص خودرو در گمرک از سر گرفته شد طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد حاجی‌پور: توسعه پایدار راه‌حل مقابله با ناترازی‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی است تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تابستان ۱۴۰۴ الزام خدمات پس از فروش برای یک گروه از واردکنندگان خودرو حذف شد دولت ابداً به اتباع خارجی یارانه نمی‌دهد پزشکیان: مجلس کمک کند هزینه‌های بیخود و اضافی بودجه حذف شود قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴ + جدول نماد بانک آینده در بورس رسما متوقف شد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید توضیحات سایپا درباره افزایش قیمت‌ها/ افزایش قیمت ۱۶۲ میلیونی خانواده کوییک صحت ندارد گزارش وزارت صمت پیرامون اجرای برنامه هفتم واقع‌گرایانه نبود جزئیات تشکیل بورس بین‌الملل در ایران اعلام شد آیین‌نامه جدید مقابله با پولشویی در هیئت دولت تصویب شد تغییر جدید در لیست یارانه‌بگیران در آبان‌ماه سهم ۱۴.۵ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال کشور مهاجرانی: اعتقادی به اینترنت طبقاتی نداریم/ احتمال سه نرخی شدن بنزین آغاز ثبت‌نام آزمون اخذ پروانه کارگزاران گمرکی سال ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۲۱ آبان ۱۴۰۴ آغاز حراج سکه امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴+ جزییات صادرات سالانه شیلات به ۷۰۰ میلیون دلار رسید پاسخ به ۳۲ سوال پرتکرار درباره بانک ناسالم آینده که نهایتا وارد فرآیند گزیر یا فیصله شد سقف واردات دانه‌های روغنی و کنجاله افزایش یافت بازار حبوبات به ثبات رسید پیام‌های نظارتی فرابورس درباره ارزش ذاتی شرکت‌ها متوقف می‌شود واریز مستمری آبان مددجویان بهزیستی و کمیته امداد+ مبلغ دولت باید انحصار زمین را بشکند؛ حذف ماده ۵۰ برنامه هفتم خط قرمز مجلس است میوه‌های ایرانی گرفتار نسخه ناقص سامانه مجوزها کلید کاهش قیمت برنج در دست سازمان برنامه قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ اعلام شرایط فروش لاماری ایما با قیمت علی الحساب ویژه آبان ۱۴۰۴ الزام تحویل برنج وارداتی به شرکت بازرگانی دولتی؛ درج قیمت بر کیسه‌ برنج الزامی شد صیدی: صنعت مالی باید به بخش واقعی اقتصاد ورود کند قیمت روز گوشی ۲۰ آبان ۱۴۰۴ توافق پنج‌گانه ایران و کویت برای توسعه روابط تجاری معاون وزیر صمت: مجوز ۹ شهرک صنفی و خدماتی صادر شد آب تخصیصی بخش کشاورزی به ۴۶ میلیارد مترمکعب رسیده است اختلال در سامانه گمرکی هزار تن سیب و موز را در معرض فساد قرار داد تحقق حکم شبانه‌روزی شدن گمرکات کشور با اجرای طرح آمایش گمرکی بنزین سوپر در بورس کشف قیمت می شود اعلام زمان حراج سکه+ جزییات رسمیت ورود طلا به‌عنوان آورده سرمایه‌گذاری خارجی معامله نخستین محموله شمش طلای سرمایه‌گذار خارجی در بورس کالا پورمحمدی: اتمام پروژه های عمرانی موجود ۱۰۱ سال زمان نیاز دارد فرزین: کفایت سرمایه نظام بانکی در پایان برنامه به ۸ درصد می رسد کچاد صدرنشین عرضه شمش فولادی / نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۰ آبان۱۴۰۴ ضرورت انسجام ملی و پرهیز از رفتارهای مخرب اقتصادی در شرایط حساس کشور زمان حراج بعدی سکه اعلام شد قیمت روز گوشی ۱۹ آبان ۱۴۰۴ افزایش ۱۰ درصدی تناژ کالا‌های اساسی وارداتی تا پایان مهرماه مصوبه جدید دولت: ثبت شمش طلا به‌عنوان سرمایه خارجی در کشور قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۹ آبان۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۸ آبان ۱۴۰۴ تعدیل این کارمندان ممنوع شد تکذیب برداشت ۴۰ همت از منابع بانک سابق آینده شب قبل از گزیر سهم ۴ درصدی دولت از مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ۱۴۰۴ شرایط معافیت‌ مالیاتی اوراق گواهی سپرده کالایی اعلام شد مهاجرانی:دولت هیچ تصمیمی برای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو اتخاذ نکرده است اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی رئیس و معاونین به کمیسیون بودجه مجلس می‌روند وزیر اقتصاد به کمیسیون صنایع می‌رود هشدار درباره تداوم فساد در تخصیص ارز ترجیحی الزام استفاده از کارتخوان برای مؤدیان مشمول معافیت ازصورت حساب الکترونیک+ جدول سخنگوی شورای نگهبان: حذف ۴ صفر از پول ملی تأیید شد میدری: امسال ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت بازنشسته کشور اضافه شده است بابایی: باید مدت زمان بازپرداخت وام اشتغال به ۸۴ ماه بازگردد معاون رئیس‌ جمهور: آزمون استخدامی نیمه دوم امسال برگزار می‌شود/ تعیین تکلیف نیروهای شرکتی میدری: هیچ کارگری نباید به‌دلیل مشکلات مالی کارفرما از بیمه محروم شود ابهامات صدور مجوز برای کسب وکار‌های رمز ارز پایه کاهش قدرت خرید عامل اصلی رکود و افزایش بیکاری است دریافت نسخه IOS همراه بانک ایران زمین بدون محدودیت پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۴:۳۵ ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

وزیر صمت و شورای رقابت، شرکای انحصار یا مدافع ملت؟

گرانی دوباره خودروهای داخلی در حالی شبانه اتفاق افتاد که مردم همچنان با چالش‌هایی نظیر بازار انحصاری، کیفیت پایین خودروها، سیاست‌های غیرشفاف عرضه خودرو و گرانی بی‌حد و اندازه در قیاس با نرخ‌های جهانی، مواجه‌ هستند، در این شرایط تصمیمات یک‌سویه شورای رقابت و وزیر صمت هم نه تنها به بهبود وضعیت بازار کمک نکرد، بلکه فشار مضاعف بر دوش مردم گذاشت.
وزیر صمت و شورای رقابت، شرکای انحصار یا مدافع ملت؟
کد خبر:۸۴۱۵

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ شامگاه یک‌شنبه ۲۷ آبان، بار دیگر شاهد افزایش قابل توجه قیمت خودروهای داخلی بودیم؛ افزایش قیمتی که به‌ طور متوسط ۳۵ درصد اعمال شد.

گرانی دوباره خودروهای داخلی در حالی از سوی شورای رقابت و وزارت صمت کلید خورد که نرخ ارز در ماه‌ها و حتی یکی دوسال اخیر نوسان سختی نداشته است و حتی این روزها میل به کاهش دارد.

از سوی دیگر تأمین ارز خودروساز در مرکز مبادله ارز و طلا به اندازه کافی انجام می‌شود به طوری که بانک مرکزی روزانه گزارش عرضه ارز مرکز مبادله را منتشر می‌کند و روزهایی میزان عرضه خیلی بیشتر از تقاضا است یعنی تأمین ارز خودروساز داخلی (که مدعی داخلی‌سازی اما به ارز وابسته است) به اندازه کافی انجام می‌شود.

پیش از این مقرر بود شورای رقابت هر ۳ ماه یکبار قیمت خودروهای داخلی را بررسی کند و با واکاوی همه جوانب، نرخ‌ها را کاهش یا افزیش دهد،اما شورای رقابت که طبق وعده‌ها موظف به بررسی تغییرات قیمت خودرو بود، در ایفای این نقش مهم خود یک‌طرفه عمل کرد و قیمت‌ خودروهای داخلی چند وقتی است بدون هیچ توجیهی، افزایش می‌یابد.

از همین‌ رو مردم هنوز به این پاسخ نرسیده‌اند که «آیا سیاست‌های فعلی، توانایی کنترل بازار و حمایت از مصرف‌کننده را خواهند داشت؟» 

 

شورای رقابت و صمت مدافع مردم یا شریک انحصار؟

 

وزارت صمت و شورای رقابت حامی مردم‌اند یا نماینده خودروسازان؟ 

تصمیم شورای رقابت و وزارت صمت برای افزایش شبانه ۳۵ درصدی قیمت خودروهای داخلی، فقط فشار مالی بیشتری بر دوش مصرف‌کننده واقعی می‌گذارد اما در نبود توجه به مردم، این دو متولی هم به جای شفافیت و پاسخ‌گویی، ادعای زیان‌ده بودن خودروساز با این نرخ‌های نجومی می‌کنند.

سعید عظیمی، تحلیل‌گر اقتصادی در این باره به اقتصاد معاصر می‌گوید: در شرایطی که کیفیت خودروها بسیار پایین، خدمات پس از فروش ضعیف و سطح ایمنی ناکافی است، افزایش قیمت توجیه ندارد، در همین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، بهترین برندهای خودرو خارجی را با قیمت‌های ۵۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان عرضه می‌کنند و رقابت شدید است اما در کشور ما به دلیل بازار انحصاری و نبود نظارت، خودروساز هر جور مایل باشد خون مصرف‌کننده را می‌مکد.

به گفته وی، فساد گسترده در زنجیره تامین قطعات خودروسازان داخل آشکار است، همین فساد در زنجیره تأمین قطعه، خود از عوامل گرانی خودرو است، این مدل افزایش قیمت چه توجیهی دارد؟ از سوی دیگر ما تعرفه‌های سنگین بر واردات خودرو اعمال کرده‌ایم که موجب شده است بازار خودرو کشور کاملا انحصاری و غیرقابل رقابت باشد، این بازار فقط مطلوب انحصارگران داخلی، سبدگردان خودروسازان و خودروساز برای عرضه خودروهای بی‌کیفیت و گران است.

این تحلیل‌گر اقتصادی با طرح این سوال که آیا وزارت صمت و شورای رقابت به وظیفه خود در دفاع از حقوق مردم عمل کرده‌اند یا صرفا ابزار دست خودروسازان شده‌اند؟ می‌گوید: پیش از این شورای رقابت محلی برای بررسی دقیق قیمت‌ها در بازارهای انحصاری بود، اما چند وقتی است که در زمین خودروساز بازی می‌کند و فقط به افزایش قیمت‌ها رای می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه مردم از دولت در زمینه بازار اشفته و فاسد خودروسازی، انتظار شفافیت دارند، اضافه کرد: هزینه‌های تولید باید روشن شود، خودروساز باید فشار بر مصرف‌کنندگان را پایان دهد، اینچنین تصمیمات شبانه برای گرانی، فقط اعتماد عمومی را خدشه‌دار و شکاف میان تولیدکننده و مصرف‌کننده را عمیق‌تر می‌کند. 

انحصار در بازار خودرو و تضعیف حق مصرف‌کننده

بررسی دقیق‌تر سیاست‌های پیشنهادی در بودجه ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که اقدامات دولت در افزایش واردات خودرو، نه‌ تنها کمکی به شکستن انحصار نکرده است بلکه می‌تواند با تداوم سیاست‌های ناکارآمد گذشته، این انحصار را تقویت کند؛ افزایش تعرفه واردات خودرو به ۸۰ درصد اگرچه می‌تواند منبع درآمدی خوبی برای دولت باشد اما پیامد آن، تشدید انحصار بازار خودرو خواهد بود و در عمل، این تعرفه‌ها به نفع خودروسازان داخلی تمام می‌شود، زیرا رقیب خارجی در بازار خودروساز داخل قدرت حضور ندارد. در این میان، مصرف‌کنندگان نیز مجبور هستند تا میان خودروهای داخلی با کیفیت پایین و قیمت‌های بالا و خودروهای وارداتی با هزینه‌های سنگین، یکی را انتخاب کنند. 

سهمیه‌بندی واردات خودرو توسط شورای اقتصاد نیز، به‌ جای ایجاد تنوع در بازار به تقویت انحصار واردکنندگان منجر شده است. تجربه دو سال گذشته نشان داده که این رویکرد، فقط به سود تعداد محدودی از شرکت‌ها بوده، در حالی که بازار نیازمند تنوع و رقابت گسترده است، سهمیه‌بندی عملا این هدف را تضعیف می‌کند. 

پیشنهاد کمیسیون تلفیق بابت کاهش تعرفه واردت خودرو

البته پس از گرانی اخیر خودرو، نمایندگان مجلس اعلام کردند که با این مجوز دولت به خودروساز برای گران کردن محصولات، ما هم در مجلس در راستای حمایت از مصرف‌کننده موضوع کاهش تعرفه واردات از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد را پیگیری می‌کنیم، در این باره زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق می‌گوید: با توجه به خبر افزایش قیمت خودروهای داخلی، کمیسیون پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودروهای نو از ۸۰ به ۶۰ را مورد بررسی قرار داد، به دلیل اینکه این موضوع یک بار در صحن کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته بود، ایراد آیین نامه‌ای داشت و انشالله این موضوع در صحن مجلس مورد پیگیری قرار خواهد گرفت تا مورد تصویب قرار گیرد.

وزیر صمت به خاطر مجوز گرانی خودرو به مجلس خوانده شد

در این‌باره باید وزارت صمت و شورای رقابت به مردم، نمایندگان مردم در مجلس و حتی رئیس‌ جمهور بابت گرانی دوباره خودرو پاسخگو باشند، رئیس‌جمهوری که چند وقت پیش خود در صفحه شخصی‌اش از گرانی بی حد و اندازه خودروهای داخلی گلایه مند بود و در قیاس با خودروهای خارجی، به قیمت خودروسازان داخل نقد داشت.
وزیر صمت و شورای رقابت، شرکای انحصار یا مدافع ملت؟

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع هم در این‌باره گفته است که از وزیر صمت درباره افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی سوال خواهیم کرد.

بازگشت رویه ناشفاف قرعه‌کشی؛ بازار خودرو در دست سبدگردان‌ها 

یکی دیگر از مسائلی که مردم را برای تأمین خودرو مورد نیاز خود با چالش مواجه کرده است، حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو است، در دولت سیزدهم این سامانه با هدف ایجاد شفافیت و عدالت در فرآیند فروش خودرو راه‌اندازی شد. این سامانه که با وعده کاهش واسطه‌گری و تسهیل ثبت‌نام متقاضیان معرفی شد، توانست دسترسی عموم مردم به تولیدات خودروسازها را افزایش دهد و نظارت بر فرآیند فروش را بهبود بخشد، با این حال، برخی اهداف مورد انتظار از این سامانه به صورت کامل محقق نشد. 

اما در دولت چهاردهم، این سامانه جای خود را به سیستم غیرشفاف قرعه‌کشی داد؛ روشی که پیش از این، ناکارآمدی آن ثابت شده بود. بازگشت به قرعه‌کشی، بار دیگر تقاضای کاذب در بازار خودرو ایجاد کرد و نبود شفافیت در این فرآیند، فرصت را برای فعالیت بیشتر دلالان و سفته‌بازان فراهم کرد. این تغییر، تسلط واسطه‌ها و سبدگردان‌ها را بر بازار افزایش داد و مصرف‌کنندگان واقعی را از دسترسی به خودرو محروم کرد. 

بازار خودرو در ایران اکنون با چالش‌هایی چون عدم شفافیت، سودجویی واسطه‌ها و قیمت‌های نجومی مواجه است؛ چالش‌هایی که مدیریت آن‌ها نیازمند تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تر و پایدارتر خواهد بود.

شکست انحصار خودروساز و مهار نرخ‌ها رویکردهی کارآمدتر را می‌طلبد 

بازار خودرو طی سال‌های اخیر بارها تحت تاثیر تصمیمات غیرکارشناسی و ناگهانی دچار شوک شده است. افزایش تعرفه‌ها، اصرار بر استفاده از سازوکار بورس و سهمیه‌بندی واردات، فقط بخشی از سیاست‌هایی بوده که بدون تحلیل جامع از وضعیت بازار اعمال شده‌اند. این سیاست‌ها نه‌ تنها رقابت را افزایش نداده، بلکه به نوعی فضای بازار را برای انحصارگران داخلی امن‌تر کرده است. 

برای شکستن انحصار و کنترل قیمت‌ها، به رویکردهای شفاف‌تر و کارآمدتری نیاز است. دولت و شورای رقابت، باید به جای وضع تعرفه‌های سنگین و سهمیه‌بندی محدود، سیاست‌هایی را در پیش گیرند که ضمن تسهیل واردات، فضای رقابتی در بازار ایجاد کنند. به عقیده کارشناسان کاهش تدریجی تعرفه‌ها می‌تواند دسترسی مصرف‌کنندگان به خودروهای خارجی را افزایش داده و خودروسازان داخلی را به بهبود کیفیت و کاهش قیمت ترغیب کند.

به جای سهمیه‌بندی محدود، رقابت آزاد برای واردات باید در دستور کار قرار گیرد تا همه شرکت‌ها شانس حضور در بازار را داشته باشند.