۱۱/آذر/۱۴۰۴ | ۱۹:۲۶
هشدار درباره خطرهای مواد آرایشی چشم و سرمه‌های غیراستاندارد افزایش قیمت برنج در آبان ۱۴۰۴ ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی تولید برق تجدیدپذیر ایران در تابستان ۱۴۰۶ بانک مرکزی: به آمار معاملات مسکن دسترسی نداریم صادرات نفت کنسرسیوم خط لوله خزر از سر گرفته شد قطع ۷ هزار انشعاب غیرمجاز در آبفای منطقه ۲ تهران داور دربی مشخص شد بانک‌ها چقدر وام ازدواج دادند؟ ناترازی گاز در زمستان از مرز ۳۰۰ میلیون مترمکعب عبور می‌کند چرا سکه از دلار جلو زد؟ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ ۷ توصیه بنزینی به دولت و سیاستمداران نابودی ۲ ایرلاین دولتی در سایه مجوزفروشی؛ فروپاشی اقتصادی هما و آسمان نزدیک است طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ + جدول توسعه صادرات ایران به کوبا در کوتاه مدت هم دست‌یافتنی است ۴ غایب قطعی و ۲ غایب احتمالی استقلال برای بازی با پرسپولیس شوک به استقلال در آستانه دربی قیمت روز گوشی ۱۱ آذر ۱۴۰۴ فراهم شدن امکان توقیف فوری اموال مرتبط با پولشویی وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴ ابطال ۵۳۰ هزار کارت سوخت غیرمجاز اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی ویژه آذر ۱۴۰۴ +مشمولان و نحوه استعلام ثبت‌نام سهام عدالت آغاز شد + نحوه ثبت‌نام جاماندگان و نوزادان قیمت دلار و ارز امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴ واردات کالاهای اساسی بدون انتقال ارز آزاد شد میزان مصرف مازوت در ۱۳ نیروگاه مازوت سوز متغیر است هشدار اتابک به خودروسازان مونتاژی رشد ۱۰۰ درصدی استرداد مالیات بر ارزش افزوده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شد؟ ورود کشتی‌های بزرگ گندم به کشور نحوه پرداخت طلب پالایشگاه های بورسی و دولتی تصویب شد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه افزایش چشمگیر سهم مالیات ابرازی مؤدیان حقیقی به ۸۰ درصد عرضه اولیه پتروشیمی تابان طی فردا به بازنشستگان قیمت جهانی نفت امروز ۱۱ آدر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴/بارش باران در ۱۹ استان مهلت افتتاح حساب وکالتی برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی امروز تمام می شود جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دو شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دو شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ شوک به استقلال قبل از دربی شارژ حساب سرپرستان خانوار دارای مادر باردار و فرزند شیرخوار زیر ۲ سال+ مبلغ و جزییات قیمت خرید تضمینی جو و ذرت ۲۳ هزار تومان تعیین شد قیمت روز گوشی ۱۰ آذر ۱۴۰۴ نخستین قطار ایرانی عازم ازبکستان شد اعلام ارقام تازه برنج متناسب با تغییرات اقلیمی شارژ ۴۰ همتی حساب قطعه‌سازان کشور سبحانیان: با راه‌اندازی کارپوشه اقتصادی ایرانیان، بانک اطلاعاتی کشور تشکیل می‌شود وزیر نیرو: ایران تبدیل به کارگاه بزرگ توسعه تجدیدپذیرها شده است خبر مهم برای واردکنندگان خودرو درخواست ثبت‌سفارش برای واردات ۷۵ هزار خودرو ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند تردد خودرو‌های هیبریدی در طرح زوج و فرد ممنوع نیست تنها ۳۲ درصد مخازن سدهای کشور پر است پرداخت ۱۴۱ همت وام به سازندگان نهضت ملی مسکن جزییات تغییر جدید حقوق بازنشستگان اعلام شد ورود رسمی LPG به سبد سوخت کلید خورد ۲۶ هزار تاکسی برقی و دوگانه سوز در مسیر جایگزینی با خودروهای فرسوده وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان در راه است+ شیوه جدید محاسبه حقوق بازنشستگان قیمت جهانی نفت امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ثبت‌ نام فروش فوری ایران خودرو امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ | شرایط + لینک ثبت نام ایران خودرو قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا امروز ۹ آذر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط درآمد افزایش نرخ بنزین به کالابرگ اختصاص پیدا می‌کند انسداد ۱۰ روزه محور چالوس کارت سوخت خودروهای وارداتی و یا به نام مالک قبلی نیاز به تعویض ندارد کاهش نسبی قیمت تلفن همراه پس از ترخیص کالاهای دپو شده قیمت گوشت قرمز در میادین و مراکز عمده فروشی تغییر محسوسی نداشته است واریز ۶۷۳ میلیارد تومان سود به حساب ۲۶۶ هزار سهام‌دار فشارافزایی پارس جنوبی در محاق ثبت نام ایران خودرو ویژه آذر ۱۴۰۴+ شرایط ثبت نام خودرو و لینک ثبت نام فروش فوری ایران خودرو قیمت روز گوشی ۹ آذر ۱۴۰۴ افتتاح ۴۴۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی و آغاز عملیات اجرایی ۱۷۷ مگاوات جدید میدری: دولت باید مسیر فعالیت تعاونی‌ها را ساده و شفاف کند حراج شمش طلا مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود آخرین اخبار از بیمه تکمیلی بازنشستگان/هر ماه چقدر از حقوق بازنشستگان کسر شود؟! قیمت‌های جدید لبنیات به ستاد تنظیم بازار ارسال می شود تکذیب ادعایی با عنوان «کارت سفید سوخت» صالحی: بیمه تکمیلی برای بازنشستگان کارگری غیرقابل تحمل شد توافق گمرک ایران با اوراسیا برای تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی شروط اجرای کامل مصوبه تبدیل پلاک مناطق آزاد به پلاک ملی اعلام شد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۹ آذر ۱۴۰۴ تجارت خارجی ایران از ۷۶.۵ میلیارد دلار عبور کرد ۱۰۰ درصد جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده شد صادرات تخته نرد آزاد شد اعلام نحوه فعالیت بانک‌ها در استان تهران قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۹ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۹ آذر ۱۴۰۴ جاده چالوس برای ۱۰ روز بسته شد/ مسافران بخوانند جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده شد معافیت مالیاتی کالاهای اساسی و خدمات منتخب همچنان برقرار است رکورد تاریخی؛ درآمدهای مالیاتی ۵.۵ برابر نفت شد تاکید رئیس‌جمهور بر تلاش برای تغییر جدی سوخت خودروهای عمومی و خصوصی روند تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو متوقف نمی‌شود شعب کشیک بانک‌ها فردا و پس‌فردا فعال هستند صندوق‌های کریپتویی در راه بورس تهران وام اشتغال مددجویان هرچه سریع‌تر پرداخت شود بانک مرکزی آمار ارز ترجیحی را منتشر کرد کاهش ۰.۲ درصدی تورم مسکن در آبان ۴۰۴ شروع ثبت سفارش شکر از امروز+ جزییات نحوه ارزش‌گذاری گوشی‌های تلفن همراه در گمرک اعلام شد استمرار معافیت عرضه کالاها و خدمات مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده فروش بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی افزایش ۲۰ درصدی صید ماهی در دریای خزر ۱۰ همت در برابر ۱۱ میلیون موتور فرسوده؛ بودجه‌ای که از پس بحران برنمی‌آید وضعیت بورس امروز ۸ آذر ۱۴۰۴ وزرای اقتصاد و نیرو در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند ثبات کم‌سابقه نرخ سود بین‌بانکی در کانال ۲۴ درصد معامله ۱.۶ تن شمش نقره و ۵۳۹ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته قیمت روز گوشی ۸ آذر ۱۴۰۴ هشدار اتاق اصناف درباره پیامدهای بیمه اجباری دیجیتال نرخ‌های جدید توزین کالاهای گمرکی و پلمب هوشمند اعلام شد شرایط جدید معافیت مجوز بهینه‌سازی مصارف ارزی اعلام شد معرفی ۲ رقم جدید برنج در کشور با عملکرد بالا و مصرف آب کمتر تفحص از ۶ بانک دولتی و خصوصی در دستور کار مجلس هشداری برای ترمیم فوری مزد کارگران ممنوعیت صادرات با کارت‌های بازرگانی فاقد رتبه‌بندی از فردا جداسازی یارانه‌ها ملزم به ثبت در سامانه سیمین شد پل آزادراه شمالی کرج شاهکار مهندسی ایرانی است قیمت جدید سیمان امروز ۸ آذرماه ۱۴۰۴ سامان دهی صنف تلفن همراه بعد از یک دهه دوگانگی قیمت هر شانه تخم مرغ چند؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۸ آذر ۱۴۰۴ شناسایی ۱۹۰۰ پزشک فرار مالیاتی طی یک سال گذشته خدمات مربوط به جداسازی یارانه‌ها، غیرحضوری شد تاکید مجلس و دولت برای حمایت یارانه‌ای از دهک‌های پایین درآمدی ۳۰ درصد نیروی کار رسمی متولد دهه ۷۰ به بعد هستند چرا گوجه‌فرنگی گران شد؟ مشکل رجیستری ۱۲ هزار آیفون حل شد قیمت روز گوشی ۶ آذر ۱۴۰۴ شرط ویزای کار ایران برای افغان‌ها؛ ویزاها بر چه اساسی صادر خواهد شد؟ میدری: طرح محله‌محوری فرصتی تاریخی برای جهش مشارکت های مردمی است نایب رییس اتاق بازرگانی: زمینه هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد بانک‌های مرکزی و احتیاط در برابر هوش مصنوعی شکلات ایران کام کدام کشورها را شیرین می‌کند؟ وعده وزیر اقتصاد روی میز؛ دستورالعمل واحد ترخیص کالا هنوز ابلاغ نشده است روند مبادلات ایران و روسیه روبه افزایش است پزشکیان: اردبیل می تواند در عرصه اقتصاد ملی و منطقه ای نقش محوری ایفا کند مدارس تولید و مهارت برکت؛ طرحی برای پیوند آموزش با اشتغال در مناطق محروم نرخ تورم سالانه در آبان ماه ۴۰.۴ درصد شد شوک بزرگ به جیب بازنشستگان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴ بانک مرکزی: حد مجاز نسبت خالص دارایی‌های ثابت بانکی، حداکثر ۳۰ درصد است بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد قیمت روز گوشی ۵ آذر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا ویژه آذر ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت‌نام تصمیم جدید دامپزشکی:دام‌های سبک نیز در مقابل تب برفکی واکسینه می‌شوند تشریح سازوکار وصول مالیات ۸ درصدی علی الحساب از اول دی ماه بیمه مرکزی: برای اجرای دقیق قانون «بیمه شخص ثالث» آمادگی کامل داریم ماجرای بیمه تکمیلی بازنشستگان به کجا رسید؟ جزئیات ۶ بخشنامه مالیاتی با عمر کمتر از ۱۱ روز قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۴ آذر ۱۴۰۴ امیدواری به خاموشی کامل آتش‌سوزی الیت معامله ۲۹۱ کیلوگرم شمش نقره در بورس کالا گزارش فروش ۹ دارایی دولتی به ارزش ۳۱ همت توسط سازمان خصوصی سازی آتش هیرکانی به طول کامل مهار شد + جزئیات پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول تعویض رایگان قطعه بخاری خودرو‌های ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود انتقاد خودروسازان از "سختگیری استاندارد برای خودروهای تولید داخل" محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است زنجیره توزیع در صنعت خودرو شفاف نیست؛ سهم بالای مونتاژکاران در ارزبری موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از سامانه‌های فیلترشکن جلسات کمیته مزد ۱۴۰۵ در آذرماه آغاز می‌شود نحوه فعالیت بانک ها در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۵۳ درصد سهام آلومینای ایران واگذار می‌شود سازمان مالیاتی اخذ مالیات از تراکنش کارتخوان‌ها را رد کرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ زمین برای ساخت مسکن هست اما اراده اجرا در وزارت راه دیده نمی‌شود لزوم پرهیز از درج اعداد غیرواقعی و غیرقابل تحقق در لایحه بودجه ۱۴۰۵ احیای بورس از مسیر تعامل جهانی صیدی: اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بازگشته است بنزین سوپر کشف قیمت شد وضعیت بورس امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۲ آذر ۱۴۰۴ جزییات لایحه افزایش حقوق بازنشستگان منتشر شد ۴۰ درصد ارزش معاملات خرد در اختیار ۴ صنعت روزی که بازار سرمایه صاحب قانون شد پزشکیان قانون حذف چهار صفر از پول ملی را ابلاغ کرد سخنگوی دولت: عرضه بنزین سوپر وارداتی از فردا آغاز می شود استیضاح وزیر راه در ۱۶ محور تقدیم هیات رئیسه مجلس شد رئیس سازمان برنامه و بودجه برای ارائه گزارش به کمیسیون بودجه می‌رود پایان زیست نفتی و فرصت بازآفرینی نقش ایران در نظم جدید جهانی/ نظام تصمیم گیری باید از بی‌تصمیمی خارج شود طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۴:۳۵ ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

وزیر صمت و شورای رقابت، شرکای انحصار یا مدافع ملت؟

گرانی دوباره خودروهای داخلی در حالی شبانه اتفاق افتاد که مردم همچنان با چالش‌هایی نظیر بازار انحصاری، کیفیت پایین خودروها، سیاست‌های غیرشفاف عرضه خودرو و گرانی بی‌حد و اندازه در قیاس با نرخ‌های جهانی، مواجه‌ هستند، در این شرایط تصمیمات یک‌سویه شورای رقابت و وزیر صمت هم نه تنها به بهبود وضعیت بازار کمک نکرد، بلکه فشار مضاعف بر دوش مردم گذاشت.
وزیر صمت و شورای رقابت، شرکای انحصار یا مدافع ملت؟
کد خبر:۸۴۱۵

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ شامگاه یک‌شنبه ۲۷ آبان، بار دیگر شاهد افزایش قابل توجه قیمت خودروهای داخلی بودیم؛ افزایش قیمتی که به‌ طور متوسط ۳۵ درصد اعمال شد.

گرانی دوباره خودروهای داخلی در حالی از سوی شورای رقابت و وزارت صمت کلید خورد که نرخ ارز در ماه‌ها و حتی یکی دوسال اخیر نوسان سختی نداشته است و حتی این روزها میل به کاهش دارد.

از سوی دیگر تأمین ارز خودروساز در مرکز مبادله ارز و طلا به اندازه کافی انجام می‌شود به طوری که بانک مرکزی روزانه گزارش عرضه ارز مرکز مبادله را منتشر می‌کند و روزهایی میزان عرضه خیلی بیشتر از تقاضا است یعنی تأمین ارز خودروساز داخلی (که مدعی داخلی‌سازی اما به ارز وابسته است) به اندازه کافی انجام می‌شود.

پیش از این مقرر بود شورای رقابت هر ۳ ماه یکبار قیمت خودروهای داخلی را بررسی کند و با واکاوی همه جوانب، نرخ‌ها را کاهش یا افزیش دهد،اما شورای رقابت که طبق وعده‌ها موظف به بررسی تغییرات قیمت خودرو بود، در ایفای این نقش مهم خود یک‌طرفه عمل کرد و قیمت‌ خودروهای داخلی چند وقتی است بدون هیچ توجیهی، افزایش می‌یابد.

از همین‌ رو مردم هنوز به این پاسخ نرسیده‌اند که «آیا سیاست‌های فعلی، توانایی کنترل بازار و حمایت از مصرف‌کننده را خواهند داشت؟» 

 

شورای رقابت و صمت مدافع مردم یا شریک انحصار؟

 

وزارت صمت و شورای رقابت حامی مردم‌اند یا نماینده خودروسازان؟ 

تصمیم شورای رقابت و وزارت صمت برای افزایش شبانه ۳۵ درصدی قیمت خودروهای داخلی، فقط فشار مالی بیشتری بر دوش مصرف‌کننده واقعی می‌گذارد اما در نبود توجه به مردم، این دو متولی هم به جای شفافیت و پاسخ‌گویی، ادعای زیان‌ده بودن خودروساز با این نرخ‌های نجومی می‌کنند.

سعید عظیمی، تحلیل‌گر اقتصادی در این باره به اقتصاد معاصر می‌گوید: در شرایطی که کیفیت خودروها بسیار پایین، خدمات پس از فروش ضعیف و سطح ایمنی ناکافی است، افزایش قیمت توجیه ندارد، در همین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، بهترین برندهای خودرو خارجی را با قیمت‌های ۵۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان عرضه می‌کنند و رقابت شدید است اما در کشور ما به دلیل بازار انحصاری و نبود نظارت، خودروساز هر جور مایل باشد خون مصرف‌کننده را می‌مکد.

به گفته وی، فساد گسترده در زنجیره تامین قطعات خودروسازان داخل آشکار است، همین فساد در زنجیره تأمین قطعه، خود از عوامل گرانی خودرو است، این مدل افزایش قیمت چه توجیهی دارد؟ از سوی دیگر ما تعرفه‌های سنگین بر واردات خودرو اعمال کرده‌ایم که موجب شده است بازار خودرو کشور کاملا انحصاری و غیرقابل رقابت باشد، این بازار فقط مطلوب انحصارگران داخلی، سبدگردان خودروسازان و خودروساز برای عرضه خودروهای بی‌کیفیت و گران است.

این تحلیل‌گر اقتصادی با طرح این سوال که آیا وزارت صمت و شورای رقابت به وظیفه خود در دفاع از حقوق مردم عمل کرده‌اند یا صرفا ابزار دست خودروسازان شده‌اند؟ می‌گوید: پیش از این شورای رقابت محلی برای بررسی دقیق قیمت‌ها در بازارهای انحصاری بود، اما چند وقتی است که در زمین خودروساز بازی می‌کند و فقط به افزایش قیمت‌ها رای می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه مردم از دولت در زمینه بازار اشفته و فاسد خودروسازی، انتظار شفافیت دارند، اضافه کرد: هزینه‌های تولید باید روشن شود، خودروساز باید فشار بر مصرف‌کنندگان را پایان دهد، اینچنین تصمیمات شبانه برای گرانی، فقط اعتماد عمومی را خدشه‌دار و شکاف میان تولیدکننده و مصرف‌کننده را عمیق‌تر می‌کند. 

انحصار در بازار خودرو و تضعیف حق مصرف‌کننده

بررسی دقیق‌تر سیاست‌های پیشنهادی در بودجه ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که اقدامات دولت در افزایش واردات خودرو، نه‌ تنها کمکی به شکستن انحصار نکرده است بلکه می‌تواند با تداوم سیاست‌های ناکارآمد گذشته، این انحصار را تقویت کند؛ افزایش تعرفه واردات خودرو به ۸۰ درصد اگرچه می‌تواند منبع درآمدی خوبی برای دولت باشد اما پیامد آن، تشدید انحصار بازار خودرو خواهد بود و در عمل، این تعرفه‌ها به نفع خودروسازان داخلی تمام می‌شود، زیرا رقیب خارجی در بازار خودروساز داخل قدرت حضور ندارد. در این میان، مصرف‌کنندگان نیز مجبور هستند تا میان خودروهای داخلی با کیفیت پایین و قیمت‌های بالا و خودروهای وارداتی با هزینه‌های سنگین، یکی را انتخاب کنند. 

سهمیه‌بندی واردات خودرو توسط شورای اقتصاد نیز، به‌ جای ایجاد تنوع در بازار به تقویت انحصار واردکنندگان منجر شده است. تجربه دو سال گذشته نشان داده که این رویکرد، فقط به سود تعداد محدودی از شرکت‌ها بوده، در حالی که بازار نیازمند تنوع و رقابت گسترده است، سهمیه‌بندی عملا این هدف را تضعیف می‌کند. 

پیشنهاد کمیسیون تلفیق بابت کاهش تعرفه واردت خودرو

البته پس از گرانی اخیر خودرو، نمایندگان مجلس اعلام کردند که با این مجوز دولت به خودروساز برای گران کردن محصولات، ما هم در مجلس در راستای حمایت از مصرف‌کننده موضوع کاهش تعرفه واردات از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد را پیگیری می‌کنیم، در این باره زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق می‌گوید: با توجه به خبر افزایش قیمت خودروهای داخلی، کمیسیون پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودروهای نو از ۸۰ به ۶۰ را مورد بررسی قرار داد، به دلیل اینکه این موضوع یک بار در صحن کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته بود، ایراد آیین نامه‌ای داشت و انشالله این موضوع در صحن مجلس مورد پیگیری قرار خواهد گرفت تا مورد تصویب قرار گیرد.

وزیر صمت به خاطر مجوز گرانی خودرو به مجلس خوانده شد

در این‌باره باید وزارت صمت و شورای رقابت به مردم، نمایندگان مردم در مجلس و حتی رئیس‌ جمهور بابت گرانی دوباره خودرو پاسخگو باشند، رئیس‌جمهوری که چند وقت پیش خود در صفحه شخصی‌اش از گرانی بی حد و اندازه خودروهای داخلی گلایه مند بود و در قیاس با خودروهای خارجی، به قیمت خودروسازان داخل نقد داشت.
وزیر صمت و شورای رقابت، شرکای انحصار یا مدافع ملت؟

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع هم در این‌باره گفته است که از وزیر صمت درباره افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی سوال خواهیم کرد.

بازگشت رویه ناشفاف قرعه‌کشی؛ بازار خودرو در دست سبدگردان‌ها 

یکی دیگر از مسائلی که مردم را برای تأمین خودرو مورد نیاز خود با چالش مواجه کرده است، حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو است، در دولت سیزدهم این سامانه با هدف ایجاد شفافیت و عدالت در فرآیند فروش خودرو راه‌اندازی شد. این سامانه که با وعده کاهش واسطه‌گری و تسهیل ثبت‌نام متقاضیان معرفی شد، توانست دسترسی عموم مردم به تولیدات خودروسازها را افزایش دهد و نظارت بر فرآیند فروش را بهبود بخشد، با این حال، برخی اهداف مورد انتظار از این سامانه به صورت کامل محقق نشد. 

اما در دولت چهاردهم، این سامانه جای خود را به سیستم غیرشفاف قرعه‌کشی داد؛ روشی که پیش از این، ناکارآمدی آن ثابت شده بود. بازگشت به قرعه‌کشی، بار دیگر تقاضای کاذب در بازار خودرو ایجاد کرد و نبود شفافیت در این فرآیند، فرصت را برای فعالیت بیشتر دلالان و سفته‌بازان فراهم کرد. این تغییر، تسلط واسطه‌ها و سبدگردان‌ها را بر بازار افزایش داد و مصرف‌کنندگان واقعی را از دسترسی به خودرو محروم کرد. 

بازار خودرو در ایران اکنون با چالش‌هایی چون عدم شفافیت، سودجویی واسطه‌ها و قیمت‌های نجومی مواجه است؛ چالش‌هایی که مدیریت آن‌ها نیازمند تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تر و پایدارتر خواهد بود.

شکست انحصار خودروساز و مهار نرخ‌ها رویکردهی کارآمدتر را می‌طلبد 

بازار خودرو طی سال‌های اخیر بارها تحت تاثیر تصمیمات غیرکارشناسی و ناگهانی دچار شوک شده است. افزایش تعرفه‌ها، اصرار بر استفاده از سازوکار بورس و سهمیه‌بندی واردات، فقط بخشی از سیاست‌هایی بوده که بدون تحلیل جامع از وضعیت بازار اعمال شده‌اند. این سیاست‌ها نه‌ تنها رقابت را افزایش نداده، بلکه به نوعی فضای بازار را برای انحصارگران داخلی امن‌تر کرده است. 

برای شکستن انحصار و کنترل قیمت‌ها، به رویکردهای شفاف‌تر و کارآمدتری نیاز است. دولت و شورای رقابت، باید به جای وضع تعرفه‌های سنگین و سهمیه‌بندی محدود، سیاست‌هایی را در پیش گیرند که ضمن تسهیل واردات، فضای رقابتی در بازار ایجاد کنند. به عقیده کارشناسان کاهش تدریجی تعرفه‌ها می‌تواند دسترسی مصرف‌کنندگان به خودروهای خارجی را افزایش داده و خودروسازان داخلی را به بهبود کیفیت و کاهش قیمت ترغیب کند.

به جای سهمیه‌بندی محدود، رقابت آزاد برای واردات باید در دستور کار قرار گیرد تا همه شرکت‌ها شانس حضور در بازار را داشته باشند.