۱۴۰۳/۰۵/۱۷

۱۲:۴۲

«اقتصاد معاصر» درباره ۳ کریدور بالقوه در اطراف ایران گزارش می‌دهد

نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا

سه کریدور شمال-جنوب، آیمک و جاده توسعه و تاثیر آن بر روند تجارت جهانی عاملی بر افزایش ژئواکونومیکی منطقه غرب آسیا و در نتیجه نفوذ کشور‌های فرامنطقه‌ای و البته باعث اختلاف بین کشور‌های منطقه شده است.
کد خبر: ۱۶۷

اقتصاد معاصر؛ در دهه‌های اخیر، معمولا غرب آسیا به دلیل منابع انرژی و نقش آن در بازار نفت از اهمیت راهبردی برخودار بود. اما اخیرا، نقش و جایگاه جغرافیایی این منطقه در اتصال آسیا به اروپا از طریق کریدور‌های ترانزیتی دوباره باعث افزایش این اهمیت شده است. البته، گا‌ها تضاد منافع کشور‌ها در بهره گیری از این کریدور‌ها باعث ایجاد اختلافات جدی میان کشور‌ها منطقه و حتی فرامنطقه‌ای شده است که در ادامه مطلب به سه کریدور مهم و راهبردی شمال-جنوب، آیمک و جاده توسعه اشاره می‌شود.

 

ظهور مجدد کریدور شمال-جنوب
شاید مهمترین کریدور فعلی در غرب آسیا کریدور شمال-جنوب باشد که پس از اعمال تحریم‌هایی اقتصادی بر ایران و روسیه اهمیت آن افزایش یافته است. این کریدور هند، خاورمیانه، آسیای مرکزی و قفقاز را از طریق روسیه با کشور‌های اروپایی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) متصل می‌کند. براساس برآورد‌ها هزینه و زمان حمل بار بین مناطق فوق الذکر به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و در نتیجه به افزایش قابل توجه تجارت بین المللی در اوراسیا کمک کند.

 

نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا


پروژه کریدور شمال-جنوب از اواخر دهه ۱۹۹۰ مطرح، اما به دلایل زیرساختی و ژئوپلیتیکی عملا متوقف شد. این کریدور از سه شاخه غربی شامل اتصال روسیه و ایران از طریق آذربایجان، ترانس خزر شامل اتصال روسیه و ایران از طریق دریای خزر و شاخه شرقی که شامل اتصال روسیه و آسیای میانه به هند از طریق شرق دریای خزر و ایران است. در این میان، شاخه غربی به دلیل کوتاهی مسیر مناسب‌ترین مسیر است که به دلیل اختلافات ایران و آذربایجان و نیز عدم تکمیل راه آهن رشت- آستارا هنوز فعال نیست. البته، ایران در حال حاضر به طور فعال کالا‌های خود را از طریق آذربایجان به روسیه ارسال می‌کند.


با این حال، کریدور شمال-جنوب هنوز تا راه‌اندازی کامل فاصله دارد. به عنوان مثال، هند و بسیاری از کشور‌های خاورمیانه هنوز بیشتر ارتباطات خود با اروپا را با استفاده از یک مسیر دریایی طولانی و با عبور از کانال سوئز، انجام می‌دهند.


مزیت اصلی کریدور شمال-جنوب این است که بیشتر انتقال محموله از طریق مسیر زمینی انجام می‌شود که سریع‌تر، ارزان‌تر و ایمن‌تر از دریا است. با این حال، برای حمل و نقل کارآمد حجم بالای کالا از طریق زمین، استفاده از راه آهن راحت‌تر است که تاکنون زیرساخت‌های ریلی مناسبی وجود نداشته و بخش بزرگی از محموله‌ها از طریق جاده از ایران به آذربایجان منتقل می‌شود. از همین روی، کریدور شمال-جنوب هنوز جزو مهمترین مسیر‌های اوراسیا به حساب نیامده است. اما، در سال‌های اخیر کار بر روی سیستم یکپارچه راه آهن در سراسر کریدور به میزان قابل توجهی افزایش یافته و سایت‌های جدید آن در حال ایجاد و راه اندازی هستند.

 

این کریدور برای اتصال به آسیای میانه نیز از اهمیت راهبردی برخوردار است. دورترین نقطه کریدور شمال-جنوب، بندر بمبئی هند، یکی از پرجمعیت‌ترین شهر‌های جهان است. این بندر یک مرکز اقتصادی مهم نه تنها در هند، بلکه در کل آسیا است که در ساحل دریای عرب قرار دارد و یکی از بنادر اصلی منطقه در تقاطع بسیاری از مسیر‌های بین المللی است.

 

باید توجه داشت که این کریدور ظرفیت توسعه به تمام کشور‌های غربی آسیا را نیز دارد. برای نمونه، اخیرا یک محموله آزمایشی به مقصد عربستان از این مسیر ارسال شده است.

 

 

آیمک
کریدور تجاری مهم دیگری که در خاورمیانه شکل می‌گیرد، کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) است. این کریدور که در جریان اجلاس سال گذشته سران گروه ۲۰ در دهلی نو معرفی شد، بازیگرانی مانند ایالات متحده، امارات، عربستان و اتحادیه اروپا را شامل می‌شود.

 

براساس ادعای کارشناسان غربی، این پروژه مزایایی مانند کاهش هزینه و زمان، ایجاد شغل و افزایش ظرفیت مسیر ترانزیتی را درپی خواهد داشت. علاوه بر این، IMEC دارای زیرساخت‌های مهم کابل، خط لوله و انتقال هیدروژن سبز بین آسیای جنوبی و اروپا خواهد بود.

 

در حال حاضر، برخی از جنبه‌های پروژه IMEC آغاز شده است. به عنوان مثال، پروژه کابل فیبر نوری که در فوریه ۲۰۲۳ توسط اسراییل رونمایی شد، در راستای اتصال هند به اروپا از طریق عربستان و اسرائیل فعال خواهد بود.

 

به باور کارشناسان کریدور «آیمک» رقیبی برای طرح کمربند و جاده چین (BRI) بوده که در چارچوب پروژه «مشارکت برای زیرساخت و سرمایه‌گذاری جهانی (PGII)» و تعهد رهبران گروه ۷ در سال ۲۰۲۲ مبنی بر اعطای ۶۰۰ میلیارد دلاری برای مقابله با BRI راه اندازی می‌شود.

 

نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا


با این حال، دیدگاه‌ها نسبت به این کریدور در خاورمیانه متفاوت است. عربستان و امارات، از این پروژه به دنبال توسعه اقتصادی و زیرساختی هستند تا مقابله با چین. این کشور‌های خلیج فارس اهداف مشخصی برای توسعه اقتصاد خود دارند. هدف عربستان با استراتژی تنوع اقتصادی چشم‌انداز ۲۰۳۰ همسو است، در مقابل امارات این امر را فرصتی برای تقویت جایگاه جهانی خود و جذب سرمایه گذاری محسوب می‌کند. هر دو کشور به کریدور جدید به عنوان فرصتی برای ارتقای جایگاه جهانی خود نگاه می‌کنند.

 

هند نیز احساسات مشابهی دارد و رویکرد دهلی بیشتر به دلیل وابستگی آن به نفت خلیج فارس و رشد قابل توجه تجارت دوجانبه با کشور‌های این منطقه و اتحادیه اروپا است. البته هر دو (کشور‌های خلیج فارس و هند) با روسیه در مورد کریدور شمال-جنوب همکاری می‌کنند و تجارت سطح بالای این کشور‌ها و روسیه نشان می‌دهد که کشور‌های حوزه خلیج فارس به دنبال متنوع سازی سیاست خارجی خود هستند.

 

با این حال، ابتکار IMEC با چالش‌های مهمی مواجه است. برای نمونه، توسعه نیافتگی راه آهن در یونان و اردن و ساخت و ساز در بیابان‌های وسیع عربستان را نمی‌توان نادیده گرفت. علاوه بر این، IMEC یک مسیر کلاسیک چندوجهی است و این کریدور‌ها معمولاً با شانس کمتری برای موفقیت روبرو هستند. هماهنگی چندین بازیگر با دیدگاه‌های ژئوپلیتیکی متفاوت اغلب اجرای کریدور‌های عظیم را پیچیده می‌کند. برای تبدیل شدن به یک پروژه موفق، آیمک باید بر این چالش‌ها غلبه کند. همچنین جنگ در غزه چشم‌انداز اجرای IMEC را زیر سوال برده و در واقع، جنگ غزه یک مانع مهم است.

 

بلندپروازی راهبردی عراق
سومین ابتکار مهم در غرب آسیا، جاده توسعه است که ترکیه را از طریق عراق به خلیج فارس متصل می‌کند. این پروژه که در دهه ۱۹۸۰ ایجاد شد، اکنون از سوی عراق و به ویژه ترکیه مطرح می‌شود. در ۲۲ آوریل ۲۰۲۴، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پس از ۱۳ سال به عراق سفر کرد و توافقنامه یک پروژه بزرگ ۱۷ میلیارد دلاری را به همراه عراق، قطر و امارات امضاء کرد.

 

ترکیه مشتاق‌ترین کشور برای راه اندازی این کریدور است، زیرا از کریدور آیمک توسط قدرت‌های غربی، کشور‌های خلیج فارس و هند حذف شده است. از همین روی، پس از اعلام IMEC، ترکیه نارضایتی خود را از حذف این کشور ابراز و یک مسیر ترانزیتی به طول ۷۴۰ مایل از طریق عراق را پیشنهاد کرد. البته مسیر توسعه با اهداف بلندپروازانه آنکارا برای تبدیل شدن به هاب تجاری و ترانزیتی غرب به شرق و شمال به جنوب همسویی دارد.

این پروژه برای عراق نیز مهم و راهی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به نفت است که حدود ۹۳ درصد درآمد از بخش نفت تامین می‌شود. این مسیر به عنوان فرصتی برای ایجاد یک اقتصاد جدید و متمرکز بر انرژی سبز و زیرساخت‌های جدید مانند جاده‌ها، راه‌آهن و سکونتگاه‌ها در مناطق بیابانی در نظر گرفته می‌شود.

 

نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا

 

جاده توسعه یک جاه طلبی دیرینه عراق است که اولین بار در دهه ۱۹۸۰ با نام کانال خشک رونمایی ش و به دلیل شرایط نامساعد ژئوپلیتیکی، اجرای آن چندین بار به تعویق افتاد. اکنون، با حمایت قوی ترکیه، ظهور IMEC و بی‌ثباتی در دریای سرخ، جاده توسعه می‌تواند نقش مهمی به عنوان یک مسیر تجاری مناسب بین اروپا و آسیا ایفا کند. همچنین، این پروژه بازتاب دهنده بلندپروازی ژئوپلیتیکی عراق برای ارتقای جایگاه خود به عنوان یک بازیگر مهم منطقه‌ای است.

 

با این حال، چندین مسئله عمده مانع جاده توسعه است. مهمترین عامل وضعیت ناپایدار در مرز عراق و ترکیه است که گروه پ‌ک‌ک بار‌ها زیرساخت‌های مرزی را مورد حمله قرار داده است. ایران نیز به نوعی با این پروژه همسو نیست و اهداف خود را برای تبدیل شدن به یک مرکز تجاری و ترانزیتی بزرگ از طریق کریدور شمال-جنوب پیگیری می‌کند. همچنین، موفقیت این پروژه به وضعیت تنگه هرمز بستگی دارد که اگر بسته شود، تجارت بین قاره‌ای از طریق جاده توسعه متوقف می‌شود.

 

همانطور که ملاحظه می‌شود منطقه غرب آسیا به دلیل عبور کریدور‌های ترانزیتی تاثیرگذار در اقتصاد جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است که حتی دلیل اختلاف و مناقشه راهبردی برخی کشور‌ها در تضاد منافع این کریدورهاست. سه ابتکار مورد بحث در بالا پروژه‌های بلندپروازانه‌ای هستند که هرچند با چالش‌های متعددی ژئوپلیتیکی و مالی روبرو هستند، اما نشان می‌دهد که مبارزه بر سر اتصال در سراسر اوراسیا وارد مرحله جدیدی شده است. از همین روی، روسیه، ایالات متحده، ایران و کشور‌های عربی خلیج فارس تلاش‌های خود را برای تغییر شکل مسیر‌های تجاری با سرمایه‌گذاری گسترده در جاده‌ها و زیرساخت‌های راه آهن افزایش داده‌اند. تغییر مسیر‌ها از دریا به خشکی همچنین می‌تواند منعکس‌کننده بی‌ثباتی فزاینده در دریای سرخ یا منطقه هند و اقیانوس آرام باشد.





ارسال نظرات

تامین اجتماعی از بیمه کارگران سر باز زد؟
دومین شهرک مولد شیلاتی راه‌اندازی می‌شود
یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد
مشکلات رفع تعهدات ارزی واردکنندگان با ایجاد تبصره حل شود
نتیجه بیست و یکمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی اعلام شد
انتصاب مدیرعامل‌های شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، نفت مناطق مرکزی و شرکت نفت و گاز
نیازی به خرید حمایتی تخم‌مرغ در بازار نداریم
کاهش معاملات مسکن زمینه‌ساز تشدید در بازار شد
خرید تضمینی گندم ۱۷ درصد افزایش یافت
چرخش بازار سهام به نفع خریدار از میانه هفته کاری که گذشت ثبت شد
حراج سکه مرکز مبادله دوم مهر ماه برگزار می‌شود
توزیع روزانه مرغ تهران به ۱۵۰۰ تن رسید
اسقاط ۱۴۰ هزار خودروی فرسوده در ۶ ماه
قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
تبادلات مالی قاره آفریقا به ۱۵۰۰ میلیارد دلار رسید
۹۰ میلیارد تومان کالا‌های اموال تملیکی در حراج‌های برخط به فروش رفت
تورم عمده‌فروشی در هند کاهش یافت
پس از لبنیات، رب گوجه‌فرنگی هم گران شد
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
فرصت‌های زیادی در حوزه کشاورزی تانزانیا معرفی شده است
سند راهبردی صنعت شیرینی و شکلات ایران رونمایی شد
آیا با ۳ میلیارد تومان می‌توان در تهران خانه خرید؟
به‌روزرسانی سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان اتوبوسی تا ۲ ماه آینده
سرنوشت نامعلوم برنامه افزایش سرمایه بانک‌ها
ترافیک در محور چالوس و هراز سنگین است
قطعا با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفیم
سیگنال مهم گروسی به بازار ارز/ کف قیمتی دلار باز هم شکسته می‌شود؟
بورس در حال احیا شدن است
قالیباف: اجازه نمی‌دهیم هیچ تصمیمی خارج از مدار برنامه هفتم توسعه گرفته شود
بازار کریپتو سبز پوش شد
عارف: راهبرد دولت چهاردهم، کاهش تورم و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی است
مطالبه ۲۹ همت مالیات از محل کشف فرار مالیاتی
وزارت صمت برای کاهش ارزبری موبایل چه کرد؟
جذابیت سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ایران
۵۴ درصد از مسکن‌های روستایی مقاوم سازی شده است
به روزرسانی سامانه پایش تردد ناوگان اتوبوسی تا دو ماه آینده
افزایش محسوس دمای هوا از ابتدای مهر؛ تشدید بارش‌ها در ۱۲ استان
قیمت مسکن طی یک سال اخیر ۱۷ درصد رشد داشته است
قیمت انواع خودرو‌های داخلی امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
فرصت بخشودگی بدهی‌های مالیاتی به اتمام رسید
«مکانیزاسیون» نقش قابل توجهی در تامین امنیت غذایی دارد
بار ترافیکی در آزادراه تهران-کرج تا پایان سال کاهش می‌یابد
از کند شدن رشد اقتصادی تا ناتوانی مردم در خرید مسکن
همچنان ۲ شرکت سود سهام عدالت را واریز نکردند
افزایش ظرفیت تولید نیروگاهی و رفع محدودیت‌های شبکه از اولویت‌های گذر از پیک برق ۱۴۰۴
ثبت قراردادهای خرید و فروش مسکن در سامانه خودنویس تکمیل شد
تب خرید ملک ایرانی‌ها در ترکیه افتاد
همتی:تغییر پاسخگویی به مطالبات جامعه است
قیمت تلویزیون‌های محبوب در بازار شهریور ۱۴۰۳
بوی برجام به بازار فردوسی رسید
درخواست بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی
تشدید بارش‌ها تا هفته آینده در نوار غربی کشور
آمار جالب از تعداد خانواده‌هایی که خودروی شخصی دارند
واردات خودروهای کارکرده لغو می شود؟
توسعه سالانه ۲۰ هزارهکتار باغ زیتون در برنامه هفتم
اولین نقض قانون بانک مرکزی در دولت چهاردهم!
بازار خودرو مشتری ندارد
بررسی مجدد لوایح مرتبط باFATF در مجمع تشخیص محدودیتی ندارد
آقای وزیر؛ حواستان هست برای چه کسانی حکم می‌زنید؟
الزام صدور صورتحساب الکترونیکی از اول مهرماه
اعلام ۴ بازیگر قدرت در سهام فولادی‌ بورس
تاثیر ناترازی انرژی در تولید خودرو
کاهش حداقلی قیمت خودرو‌های داخلی
بخشودگی جرائم مالیاتی به پرونده‌های هیئت‌های حل اختلاف هم رسید
یک واحد ۶۰ متری نوساز در محله‌های مختلف تهران چند؟
وزیر اقتصاد: دولت برای رفع ناترازی‌ها برنامه دارد
رشد صادرات میلگرد و گندله سنگ‌آهن در کنار اُفت فروش سایر محصولات زنجیره فولاد
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
پشت پرده نفوذ در مرکز ارسال پیام پیجرها
سقوط پول اسرائیل پس از انفجار پیجرها در لبنان
یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز
قیمت جدید محصولات سایپا 28 شهریور
پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
ایستگاه تزریق گاز مارون عملیاتی شد
ثبت بیش‌از یک میلیون قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
رد پای سیاست مالی ضدتورمی دولت سیزدهم در رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۳
کشاورزان استفاده از بذر مرغوب و بوجاری را در دستور کار قرار دهند
اعزام بیش از ۸۱ هزار زائر عمره از ۱۵ فرودگاه
کاهش ۱۴ واحد درصدی سوددهی فولاد امیرکبیر کاشان
صدور بیش از ۵ هزار شناسه یکتا در درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار
تزریق ۲۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بورس امروز
استفاده از متانول برای تولید بنزین
امکان عرضه برق نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس‌ از طریق بورس فراهم شد
احداث ۵۷ میلیارد مترمکعب مخزن سد برای ذخیره سیلاب ها و روان‌آب‌ها
بلاتکلیفی ۵۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش خودرو
مپنا اوراق اجاره منتشر می‌کند
هشدار نارنجی هواشناسی به ۹ استان +ورود سامانه بارشی جدید از جمعه
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
اصلی‌ترین منبع انرژی جهان در سال ۲۰۲۳ چه بود؟
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
تقویت ارزش پول ملی؛ مسئله‌ای اساسی و بلندمدت
منابع تولید برق ده اقتصاد بزرگ جهان
تاب‌آوری بالای بازار ارز در پیچ‌وتاب شوک‌های سیاسی
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
ثبت نام خودرو‌های سایپا از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳+جزئیات و شرایط ثبت نام
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
ضرورت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای در دولت چهاردهم
بهره‌وری تخصیص منابع با ارتقای نظام اعتبارسنجی
جزئیات واریز وجه برای برندگان ایران خودرو+ مهلت و جدول قیمت
اعلام اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو+ لینک اسامی برندگان
خوداتکایی و ارزش سالانه یک میلیارد یورو، آورده زنجیره تولید بذر در کشور 
همه چیز درباره ارز اربعین
بنزین بانک‌ها روی آتش لاتاری خودرو
۶ ظرفیت همکاری اقتصادی ایران و عراق
مجتمع معدنی و صنعتی مس سونگون ورزقان
اشاعه اقتصاد رفاقتی، توسعه نابرابری اجتماعی
 زنگ خطر بیکاری در آمریکا به صدا درآمد 
نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران‌ خودرو منتظر پاسخ ثبت‌ احوال
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از پایان هفته
افزایش صادرات گاز روسیه به چین و تغییر معادلات در بازار انرژی
واریز مطالبات گندمکاران از مرز ۱۶۰ همت گذشت
اوکراین در یک قدمی ورشکستگی/ اوراق قرضه یورویی بلای جان زلنسکی شد
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
رشد تولید گندم همزمان با رشد ۱۷ درصدی خرید تضمینی
تحولات تجاری جهان در آینه موقعیت ژئواکونومیک ایران
ریزش آوار بورس بر سر سرمایه گذاران
برنامه پاک‌نژاد شبیه اوجی است؟
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
بریکس و نظم نوین اقتصاد جهانی
اعلام شرایط فروش بلیت پروازهای اربعین
جزئیات تازه از رسوب خودرو‌ها در گمرک منطقه ویژه بم
شاخص فضای کسب و کار در دولت سیزدهم بدتر شد/ «محدودیت اینترنت» عامل اصلی
خروج سرمایه از چین تا کجا ادامه می‌یابد؟
۹۹ درصد بذر مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می‌شود
خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان
۸ پیش‌شرط‌ برای شروع «جراحی اقتصادی»
۱۳ توصیه رهبر انقلاب به دولت چهاردهم
افت تولید و فروش بنگاه‌ها/ قطعی برق و کمبود نقدینگی متهمان اصلی
عوامل ناترازی بنزین چیست؟
عقب‌نشینی باکو از کریدور زنگزور؟
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
کودتا علیه سازمان جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا
فرصت‌سوزی ۱.۲ میلیارد دلاری
تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور
کوچ تسهیلات مسکن به سمت ساخت و ساز
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان تامین اجتماعی +جدول اولویت ها
کدام لوازم خانگی بیشترین مصرف برق را دارند؟
تغییر جهت شاخص کل بورس در معاملات اخیر/ تحول بورس نیازمند تصمیمات کلان است
ساخت‌و‌ساز در فاز رکودی
تداوم کاهش نرخ اخزا/ اخزا وارد کانال ۲۹ درصد شد
تذکر به دولت درباره اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
شیر کیلویی ۱۸ هزار تومان، لبنیات را ۲۵ تا ۳۰ درصد گران می‌کند
انتقال پایتخت اقتصادی، عبور از بن‌بست توسعه
بورس، دوباره جان می‌گیرد؟
اعلام نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران خودرو امروز ۲۵ شهریور
شرایط فروش فوق‌العاده و اقساطی ۲ خودرو از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ +جدول قیمت
وضعیت جاده‌های کشور امروز ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
ایست مقام پولی به دور باطل افزایش نرخ‌های بهره
عوارض خروج از کشور گران شد
چگونه عوامل متعدد بازار کریپتو را تحت فشار قرار دادند؟
گزارش

بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند

برآوردها نشان می‌دهد شعار ساخت ۴ میلیون مسکن دولت سیزدهم با وجود اظهار نظرهای مسؤولان سابق شکست خورده است. به اعتقاد مهرداد بذرپاش بانک‌ها بیشترین ضربه را به نهضت ملی مسکن زدند. سوال اصلی اینجاست که بهانه همکاری نکردن بانک‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ آیا وقت آن نرسیده که یا تصمیم جدیدی اتخاذ شود؟

گزارش اخیر مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد؛

تب خرید ملک ایرانی‌ها در ترکیه افتاد

میزان خرید ملک توسط ایرانیان در ترکیه طی ۸ ماه سال ۲۰۲۴ به کمترین میزان ۶ سال اخیر رسیده است؛ تغییرات در قوانین مهاجرتی ترکیه، افزایش قیمت املاک و نوسانات اقتصادی در ایران و ترکیه نقش مهمی تداوم روند کاهشی خرید ملک توسط ایرانیان در کشور داشته است.

چرا اجازه تسهیلات ۳ میلیارد دلاری به شرکت ملی داده شد؟

اولین نقض قانون بانک مرکزی در دولت چهاردهم!

تصویب تسهیلات ۳ میلیارد دلاری بانک مرکزی به شرکت ملی نفت، جهت افزایش ظرفیت ۲۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام در حالی در شورای اقتصاد به تصویب رسیده که این مصوبه مغایر با بند الف ماده ۶۳ قانون بانک مرکزی است.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز

طبق محاسبات انجام شده، دولت سالانه ۴۷۰ همت برای تامین گاز پایدار به مشترکان پرداخت می‌کند که بخش نیروگاه و صنعت بیشترین مصرف‌کننده آن هستند.

یادداشت و تحلیل

رضا احسانی، پژوهشگر اقتصادی

تبارشناسی منازعات دوگانه «لیبرال-کمونیست»

این یکی، آن دیگری را «کمونیست» خطاب می‌کند و دیگری این یکی را «نئولیبرال»! اما واقعیت این است که هر دو با هم کم‌وبیش همسو هستند و هوشمندی سیاست‌گذار می‌تواند نقاط درست و غلط هر یک را سرند کند.

مهدی حاجی‌وند، کارشناس بازار سرمایه

رشد ناپایدار بورس در میان مشکلات نقدینگی

رشد ناپایدار امروز شاخص بورس و نماگر‌های اصلی بازار پس از چند روز روند منفی، در حالی اتفاق افتاده است که مشکلات اصلی بازار سرمایه ریشه در کمبود نقدینگی دارد.

احسان قمری، کارشناس اقتصادی

پاشنه‌آشیل بازار توافقی ارز چیست؟

بازار توافقی ارز در راستای تاکید هر چه بیشتر بانک مرکزی بر سیاست‌های تثبیتی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران تشکیل و صادرکنندگان خرد، ضمن خروج از سامانه نیما، قادر خواهند بود تا ارز خود را در این بازار، عرضه نمایند.

صابر آذر، کارشناس ارشد بازار سرمایه

وام عشقی و گمشده مسؤولیت اجتماعی

وام عشقی مجید عشقی، پرده‌ای بر افتاده از یک نمایش طنز بود که از قضا هزینه مالی و معنوی گزافی در منافع عمومی جامعه و به طور خاص، سهامداران و ذی‌نفعان بازار سرمایه داشت.

گفت وگو

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» مطرح کرد:

بورس در حال احیا شدن است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر متغیر‌های بنیادی بازار تغییر نکند و ریسک سنگینی نیز بر بازار تحمیل نشود انتظار می‌رود بورس در ۶ ماه دوم سال حداقل در جایگاه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار گیرد و قله‌های جدیدی را قبل از سال ۱۴۰۴ به ثبت برساند.

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»:

«مکانیزاسیون» نقش قابل توجهی در تامین امنیت غذایی دارد

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی بیان کرد: دیدگاه ما برای اراضی کوچک‌مقیاس از جنس «کشاورزی معیشتی» است که در صورت ورود ادوات مکانیزه به آن، کشاورزان این بخش می‌توانند نقش قابل توجهی در امنیت غذایی کشور ایفا کنند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند

سخنگوی کمیسیون اجتماعی گفت: با توجه به ایراد شورای نگهبان به تعطیلی شنبه، تصمیم کمیسیون تعطیلی پنجشنبه شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

انس جهانی ۵ دلار افزایش یافت

رئیس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد: در اولین روز باز شدن بازار جهانی، شاهد افزایش ۵ دلاری انس طلا بودیم.