۱۵/شهريور/۱۴۰۴ | ۱۵:۱۰
پیش‌فروش سکه با نرخ ۸۳میلیون؛ بانک مرکزی چه‌پیامی به بازار داد؟ خسارت ۸۰ درصدی گندم دیم؛ تمام مزارع بیمه بودند معامله یک تن شمش نقره و ۲۴۸ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا پاسخ تند ترامپ به جریمه ۳٫۵ میلیارد دلاری گوگل در اروپا قیمت روز گوشی ۱۵ شهریور۱۴۰۴ کاهش قیمت پایه شرکت‌های دولتی که به فروش نمی‌رسند، منتفی شد صادرات ۴.۱ میلیاردی دلار بخش معدن و صنایع معدنی ۴۵۰ میلیون کیلوات صرفه جویی برق در تهران سقف وام خرد ۴۰۰ میلیون تومان شد اخبار جدید درباره حذف یارانه نقدی دهک های پردرآمد+ جزییات و مشمولین آخرین قیمت دلار و سایر ارزها در بازار ارز تجاری عبور مصرف روزانه بنزین از مرز ۱۴۰ میلیون لیتری اولین شرایط فروش کشنده BD۵۶۰ و کامیون کمپرسی BD۴۶۰ اعلام شد برنامه عرضه‌های بورس انرژی در مبادلات پانزدهم شهریور زمان واریز مرحله چهارم کالابرگ الکترونیک+ جزییات و مشمولین ورود سازمان بازرسی به کوتاهی هایی که منجر به ناترازی انرژی شد جدول قیمت آپارتمان نقلی در جنوب تهران کاربران ایرانی ریسک معاملات تتر را جدی بگیرید نحوه واردات خودرو سواری توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور فروش شرکت‌های تولیدی بورسی افزایش یافت آغاز معاملات دو نماد جدید گواهی سپرده حامل‌های انرژی در بورس از امروز قیمت جهانی طلا امروز ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ قسط ۴۱.۵ میلیون تومانی وام ۲ میلیاردی مسکن درآمدهای وصولی گمرک ۴۴ درصد رشد کرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ چین مسیر جایگزین برای کانال سوئز می‌سازد کشاورزان ایرانی ۶ سال پیرتر شدند منابع ۲۷ هزار میلیاردی کالابرگ از کدام محل جور شد؟ اختلاف آمار مصرف آب شیب کاهش قیمت نفت تندتر شد وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد سکه ۲.۵ میلیون تومان ارزان شد ورود به پرونده گرانفروشان برنج وارداتی نماینده ایران در وین از گفت‌وگوهای مهم با آژانس خبر داد اختلال در اولویت بندی ارزی برخی کالاهای سلامت محور ۸ نکته درباره فرآیند واردات خودرو سواری توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور معیار جدید دهک‌بندی خانوار چیست؟ خودروهای دست دوم طرفدار پیدا کردند جزئیات واردات بنزین سوپر برنامه خاموشی‌ها برای پاییز ۱۴۰۴ مشخص شد قیمت کله پاچه نجومی شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۱۴ شهریور ۱۴۰۴ ثبت سفارش گوشت قرمز فردا آغاز می‌شود آغاز ترخیص خودروهای خارجی بلاتکلیف در گمرک خرمشهر اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد پژو ۲۰۷ جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد فشار ترامپ به رهبران اروپایی درباره خرید نفت روسیه ماجرای خبر «بی‌اطلاعی وزیر از پایان خاموشی‌ها» دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد پزشکیان: مشکل کمبود منابع نداریم، مشکل از مصرف بی‌رویه است کالابرگ مرحله چهارم به زودی واریز می‌شود تهران دوباره گرم می‌شود؟ قطعی برق و آب تا پاییز به حداقل می‌رسد وزیر اقتصاد: توافقات ارزشمندی در اجلاس شانگهای امضا شد نتایج حراج سکه مرکز مبادله ایران نگهداری خودرو گران‌تر از خرید از آب درآمد زمان عرضه بنزین سوپر با قیمت تمام شده نزدیک شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ رضا شکاری: هرگز به استقلال نخواهم رفت قیمت قطعی سکه‌های پیش‌فروش + موعد تحویل تسویه کلیه مطالبات کشاورزان قبل از مهر ایران چک جدید ۵۰۰ هزار ریالی وارد شبکه بانکی شد آغاز ثبت سفارش جدید برای واردات گوشت منجمد و گرم دلار زیرسایه رفتارهای هیجانی؛ ارز کالای لوکس و سفره مردم نباید یکسان باشد برقی‌سازی خط ریلی تهران - مشهد با سرمایه‌گذاری ایران و چین قیمت دلار در بازار ارز تجاری امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ فروش ۷۶۳ میلیارد تومان اموال منقولِ سازمان اموال تملیکی در استان تهران طرح کارت اعتباری برای وام ازدواج در راه است سازمان اموال تملیکی سوپرمارکت یا واردکننده کالا نیست بورس کالا امروز میزبان عرضه ۴۵۰ هزار تن انواع محصول معافیت مالیاتی به سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری در مناطق آزاد اعطا می شود تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط قیمت عمده میوه و سبزیجات امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴+ جدول ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته تسهیل کسب و کارهای اقتصاد رقومی عملکرد نهضت ملی مسکن مطلوب نیست قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۲ شهریور۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو شهریور ۱۴۰۴+ شرایط و لینک جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ اعتراض کمیسیون کشاورزی به تغییر ساختار وزارت جهاد کشاورزی تعاونی‌ها کلید تحقق عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی ۸ درصدی هستند بقایی: اروپا و آمریکا فاقد حسن‌نیت در مذاکرات برجام‌اند حقوق جدید کارمندان/ جزئیات کف و سقف فوق‌العاده اعلام شد ساعات کاری بانک‌ها شهریور ۱۴۰۴ قیمت واقعی گندم اعلام شد بانک مرکزی و دولت خود را برای مقابله با مکانیسم ماشه آماده کرده‌اند چرا متقاضیان مسکن ملی با ۱۵۰ میلیون تومان خانه‌دار نشدند؟ استفاده دستگاه‌های دولتی از خودروهای فرسوده ممنوع شد وزیر جهاد کشاورزی: تعاونی‌ها موتور محرکه توسعه پایدار روستایی و کشاورزی هستند رشد ۲۳ درصدی مجموع درآمد خودروسازان بورس در ۵ ماه نخست امسال کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی روح تعاون، سپر دفاعی اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها پیش بینی قیمت طلا و نقره که حتماً باید بدانید هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ قیمت روز گوشی ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ رئیس اتاق تعاون ایران: تعاون فلسفه‌ای برای رشد عادلانه و توسعه پایدار است قالیباف: مشکل ناترازی در انرژی را باید دولت و مجلس با کمک هم حل کنند تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۳ میلیون کالا و خدمت با صورت‌حساب الکترونیک فرزین: هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ ارز ۷۰ هزار تومانی نداریم برنامه‌ریزی برای تولید حداکثری گاز در زمستان مالیات ۷۰ درصد صاحبان مشاغل صفر شد شناسایی ۵۱۲ مؤدی مالیاتی مشکوک به پول‌شویی کاهش زمان ترخیص کالا به سه روز تمدید فراخوان مشوق صادراتی سال ١۴٠٣ وام ۵۰۰ میلیون تومانی برای جایگزینی خودروهای فرسوده کرایه‌ بین‌شهری رئیس کمیسیون عمران مجلس: ذخایر آبی کشور به مرز بحران رسیده است جزئیات گزارش مجلس درباره بررسی خاموشی‌ها در تابستان ۱۴۰۴ ۱۳۷۴ همت از معاملات بورس کالا به‌صورت اعتباری تسویه شد پایان پرونده لوازم خانگی بوش در بندر شهید رجایی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ وزیر نیرو: بزرگترین مشکل صنعت آب و برق، مسائل اقتصادی است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ تحویل پالایشگاه سیزدهم پارس جنوبی تا پیش از فصل سرد زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات کاهش ۶ درصدی مصرف نان کشور با خروج اتباع غیرمجاز کنترل بازار نخستین اولویت حمایت از کارگران است ۳ محور تمرکز پژوهشکده وزارت اقتصاد برای حل مسائل عمومی کشور پورحاجت: مسیر پرداخت وام ساخت مسکن به بیراهه رفته است پزشکیان در شانگهای پلاس: جهان به حکمرانی مبتنی بر عدالت نیاز دارد فضاسازی سوداگران برای ورود هیجانی مردم به بازار ارز پیش‌بینی وضعیت هوا طی آخر هفته تشکیل شورای عالی تشکل‌ها توسط دولت وجاهت قانونی ندارد هفت کیلومتر ترافیک در جاده کندوان آخرین مهلت واریز وجه برای حراج سکه برق مناطق مختلف استان تهران چه زمانی قطع می شود؟ عارف: اگر دشمن یک بار دیگر شیطنت کند، سیلی محکم‌تری می‌خورد حکم غیرقانونی بودن تعرفه‌ها در دولت ترامپ اثر نکرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ فرزین: تخصیص ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی ادامه دارد فراخوان تسلا برای هزاران خودروی برقی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان نرخ تورم کالاهای خوراکی اعلام شد زمان دقیق پرداخت معوقه فروردین بازنشستگان اعلام شد قیمت خودرو به شدت تغییر کرد منابع بانکی به سمت تولید سرازیر نمی‌شود اسلامی: ۲ بازرس آژانس با مجوز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ایران سفر کردند وزیر کشاورزی: کسری تولید مرغ به زودی جبران می‌شود یارانه ۳۰۰ هزار تومانی کارگران پر کشید راه‌اندازی قطار گردشگری تهران–همدان از ۱۳ شهریور پیش‌بینی وضعیت هوا طی پنج روز آینده آمادگی مجلس برای کمک به دولت جهت رفع ناترازی انرژی/ وضعیت مطلوب ذخیره سازی سوخت مایع پیش‌بینی عجیب پسر ترامپ از قیمت بیت‌کوین‌ سایه افزایش نرخ دلار بر بازار خودرو/ چشم و هم چشمی مونتاژکارها برای اقزایش قیمت! تک‌نرخی کردن ارز در دستور کار دولت برداشت کسری ۲۶۶ هزار میلیارد تومانی یارانه از خزانه و بانک مرکزی ایران در چارچوب منافع خود کنوانسیون CFT و پالرمو را بررسی می‌کند قانون مجلس امکان فروش اوراق صرفه‌جویی انرژی در پلتفرم های معاملاتی را فراهم کرده است ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد دسترسی مستقیم بازرگانان به سامانه ارز تجاری مرکز مبادله ایران فراهم شد کمیته تخصصی برای توافق قیمت گندم سه‌شنبه تشکیل می‌شود جدول قیمت جارو برقی شهریور ۱۴۰۴ معامله ۶۱۰ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا جدول اجاره مسکن با ۱۰۰ هزار تومان شهریور ۱۴۰۴ یک میلیون سهام‌دار جدید به سامانه سجام پیوستند تعیین و تکلیف ۵ هزار دستگاه خودرو در سازمان اموال تملیکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۹ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی بورس در میان مدت/ بازار سرمایه در بزنگاه مهم تاریخی تفاهم‌نامه ریلی ایران و روسیه برای تبادل الکترونیکی داده‌ها امضا شد ورود شاخص کل به ناحیه حمایتی؛ فرصتی برای فروش یا پاداش سهامداران صبور؟ سکه امامی در آستانه یک صد میلیون تومان مکانیسم ماشه تاثیری بر فروش نفت ایران ندارد بانک مرکزی و وزارت صمت موظف به اجرای آیین‌نامه جدید واردات خودرو شدند قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین گزارش بازار سرمایه امروز ۸ شهریور ۱۴۰۴/ بورس تهران در اولین روز هفته ریخت ضرورت احیای صنعت فولاد و اعتبار صادراتی ایران در دوران پساجنگ واریز سود سهام عدالت لنگ چند شرکت! اعلام جزئیات پیش‌فروش سکه طلای بانک مرکزی هند یک قدم دیگر از ترامپ دورتر شد ۹۰۰ هزار خارج‌نشین هنوز از فهرست یارانه‌بگیران حذف نشده‌اند تجارت جهانی گوشت گاو دستخوش تغییر خواهد شد؟ خودروسازان درگیر زیان انباشته ۲۸۰ همتی و سوبسید ۶۲۰ همتی تعیین خانواده‌های مشمول یارانه نقدی به استانداران سپرده می‌شود فروش اقساطی ایران‌خودرو آغاز شد پرداخت وام اشتغال قانون بودجه، گام کلیدی برای رونق تولید و کاهش فقر ترخیص ۱۰۰ درصدی و شبانه‌روزی کالای اساسی و دارو خبر مهم وزیر کار درباره حذف یارانه بگیران هزینه کشاورزان اروپایی بالا می رود؟ شیب تغییر قیمت خودرو تند شد ماسک «مایکروسافت» را کپی می‌کند هوش مصنوعی پیشرفته گوگل رایگان شد پرداخت حقوق و یارانه‌ها در شرایط جنگ بدون تأخیر انجام شد روند تامین مالی از طریق انتشار صکوک تثبیت شد تقویت دیپلماسی اقتصادی در منطقه به نفع ایران هندی‌ها تحریم روسیه را دور زدند رکورد معاملات شمش طلا در بورس کالا شکسته شد آغاز فروش ۱۴ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی شرط حساب وکالتی از ثبت نام ایران خودرو حذف شد مدنی زاده: استراتژی وزارت اقتصاد، توسعه صادرات است سازمان بورس: کلیه بورس‌ها در تمامی تعطیلات اعلامی از سوی دولت فعال است ۲ سند تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و پاکستان به امضا رسید گمرک مقررات جدید واردات خودرو را ابلاغ کرد آیفون عامل تغییر روند بازار موبایل؛ واردات مسافری ۱۸۵ درصد افزایش یافت افزایش صادرات ایران به ارمنستان در ۳ ماهه امسال قیمت نان‌ ۳۰ تا ۵۲ درصد افزایش یافت تراز تجاری مثبت ایران با پاکستان پشتیبانی فراموش شده در پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات سلاح نامرئی چین برای ضربه به آمریکا رونمایی شد طرح تعرفه ۱۰۰ درصدی ترامپ برای خریداران نفت روسیه تکمیل فرآیند انتقال دارایی‌ ها از کیف‌ پول‌ های نوبیتکس ارتقای شش پله ای میانه سرعت اینترنت همراه ایران؛ اینترنت ثابت بدون تغییر ماند حجم مبادلات بین ایران و ارمنستان به حدود ۱ میلیارد دلار رسید اختلال در دسترسی به برخی سایت‌ها با دامنه ir نرخ آبونمان تلفن ثابت تغییر کرد/ نرخ جدید اعلام شد وزیر ارتباطات:اینترنت به شرایط قبل بازگشت پایان مهلت استفاده از بسته اینترنت ۵۰ گیگابایتی ثابت از امروز مکالمات تلفن ثابت تا پایان تیر رایگان شد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۴:۱۱ ۱۴۰۳/۰۸/۱۵
احسان قمری، کارشناس اقتصادی

واردات خودرو برای اثربخشی بر بازار باید شفاف‌ شود

ضرورت دارد در کنار آسیب‌شناسی واردات خودرو در طول بیش از دو سال گذشته، ساختار جدیدی با هدف فراهم کردن شرایط دسترسی آحاد مردم به خودرو، اعم از تولید داخل یا وارداتی، اقداماتی در خصوص فراهم کردن شرایط رقابتی با هدف بهبود عملکرد خودروسازان داخلی انجام شود.
واردات خودرو برای اثربخشی بر بازار باید شفاف‌ شود
کد خبر:۷۰۵۵

اقتصاد معاصر-احسان قمری، کارشناس اقتصادی: براساس تبصره (۱) لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور و در اجرای قانون هوای پاک مصوب ۲۵/۴/۱۳۹۶، صادرکنندگان یا زیرمجموعه آنها مجاز هستند تا سقف دو میلیارد یورو از منابع ارزی حاصل از صادرات خود و همچنین با پرداخت کلیه عوارض و حقوق قانونی، نسبت به واردات خودرو سواری نو اقدام کنند. 

علاوه بر سقف مزبور، استفاده از سایر منابع ارزی به تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت واردات خودرو، مطابق ترتیبات قانونی مجاز خواهد بود. همچنین بر اساس این تبصره، حقوق ورودی خودروهای مذکور، صد درصد تعیین می‌شود. ضمن اینکه اشخاص مذکور مجاز هستند تا نسبت به واگذاری ارز مذکور به سایر واردکنندگان و همچنین بهره‌برداری از بازار سرمایه، جهت عرضه خودرو داخل کشور با رعایت مقررات بازار سرمایه اقدام کنند. 

نکته قابل ذکر  در بخش پایانی این تبصره تاکید بر رفع تعهد ارزی صادرکنندگان از طریق واردات خودرو است. با این حال برای اینکه بتوانیم دورنمایی از وضعیت واردات خودرو در آینده داشته باشیم، لازم بوده تا نگاهی به گذشته کرده و ساختار واردات خودرو از سال ۱۴۰۱را بررسی و آسیب‌شناسی کنیم. پس از طی این روند، اثرات اجرایی شدن تبصره (۱) لایحه بودجه ۱۴۰۴(در صورت تصویب شدن) را  تحلیل کنیم.

وضعیت موجود واردات خودرو 

واردات خودرو صفر در سال ۱۳۹۶، از دستور کار خارج شد. از آن سال تاکنون، موضوع واردات خودرو نو‌، یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات حوزه خودرو محسوب می‌شود. سرانجام بعد از کشمکش‌های فراوان در سال ۱۴۰۱، مجلس شورای اسلامی با واردات خودرو نو موافقت کرده و در خرداد سال ۱۴۰۱، قانون واردات خودرو (برای مدت ۵ سال) توسط رئیس مجلس، جهت اجرا به دولت ابلاغ شد. 
از زمان ابلاغ قانون واردات خودرو تاکنون بیش از ۲۲ ماه می‌گذرد و در این مدت، واردات خودرو نتوانسته تا آنگونه که شایسته  و مد نظر مسؤولان امر و سیاست‌گذاران بوده، کام مردم را شیرین کند‌. 

طراحان واردات خودرو انتظار داشتند با آزادسازی واردات خودرو، التهابات در بازار خودرو آرام شود و قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان خودرو نیز افزایش یابد. همچنین انتظار می‌رفت که خودروهای با کیفیت بالاتر در دسترس عموم مردم قرار گیرد و در نهایت، ضمن آنکه قیمت خودروهای خارجی از طریق قانونمند شدن واردات، کاهش می‌یابد، فضای رقابتی مناسبی ایجاد شده تا خودروسازان داخلی از شرایط بغرنج فعلی (زیان‌های انباشته فراوان، مدیریت زیان‌ده، هزینه‌های فراوان و عدم مشتری مداری) نجات یابند. 

با این حال به دلایل متعددی، هیچ‌کدام از اهداف طراحان و سیاست‌گذاران محقق نشده و تغییر مکرر مقررات و آیین‌نامه‌ها (که بعضا منجر به ایجاد فضای رانتی و سودجویانه می‌شود)، مشکلات ناشی از تخصیص ارز و از همه مهم‌تر حکمرانی و‌ مدیریت نه چندان مناسب امور واردات خودرو (معرفی امور واردات خودرو در قالب یک پروژه) و عملکرد آزمون و خطای مدیران و سیاست‌گذاران منجر به این شده که روند واردات خودروهای نو‌، چندان مناسب نبوده و تغییر وزرای مسؤول (سه وزیر و یک سرپرست) نتوانسته تا تاثیرگذار باشد و واردات خودرو را تسهیل و تسریع کند. 

بر اساس آمار و اطلاعات موجود، طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ (آخرین سالی که واردات خودرو در دهه ۹۰ انجام شد)، مجموعا ۳۸۷ هزار خودرو وارد کشور شده که میانگین ۴۸.۳۷۵ خودرو در هر سال را نشان می‌دهد. 

این در حالی بوده که بر اساس آمار اعلامی از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱، مجموعا ۴۱۱ خودرو، در سال ۱۴۰۲ مجموعا ۱۱.۲۳۶ خودرو و در شش ماهه نخست سال ‌جاری نیز ۲۲.۲۴۶ خودرو ترخیص و وارد کشور شده که البته مشخص نیست، چه تعداد از این خودروها در اختیار مصرف‌کنندگان نهایی قرار گرفته است. 

به هر حال بر اساس آمار فوق‌الذکر، کل واردات خودرو انجام شده (از مهر ۱۴۰۱تا مهر ۱۴۰۳)، برابر با ۳۸.۸۹۳ دستگاه بوده که میانگین سالانه ۱۹.۴۴۷ خودرو را نشان می‌دهد و بیانگر  واردات خودرو به میزان ۵۰ درصد میانگین دهه ۹۰ (۴۸.۳۷۵) است.

نکته تاسف‌بار در فرایند ثبت‌نام خودروهای وارداتی، ساختار اولویت‌بندی واگذاری خودرو بوده که فقط به نفع واردکنندگان و نظام بانکی است و حقوق مصرف‌کنندگان در آن به شدت نادیده گرفته می‌شود. به عنوان مثال در اولین دوره فرایند ثبت‌نام که در اسفند ۱۴۰۱ انجام شد، ۱۲۰ هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده و‌ نسبت به بلوکه کردن پانصد میلیون تومان در بانک‌های عامل (به عنوان شرط اصلی ورود به فرایند ثبت‌نام) اقدام کردند که در نهایت تنها ۳۳ هزار نفر (۲۸درصد) واجد صلاحیت جهت دریافت خودرو تشخیص داده شدند و با انصراف دو هزار نفر، در نهایت ۳۱ هزار نفر وارد فرایند شدند. 

تاسف‌آورتر آنکه تعداد خودروهای قابل عرضه در هر مرحله مشخص نبوده و ثبت‌نام و‌ دریافت وجوه بلوکه شده و اولویت‌بندی بر اساس تصمیمات مبهمی صورت می‌پذیرد که این مساله به هیچ عنوان در شان مردم نیست! 

از سوی دیگر با وجود اولویت‌بندی ۳۱ هزار نفر برای دریافت ۳۱ هزار دستگاه خودرو که مقرر بود تا پایان خرداد ۱۴۰۲ (یا اوایل تیرماه)، این فرایند پایان یابد، صرفا ۱۱۰۸ دستگاه خودرو از یک برند عرضه شد که بر اساس اطلاعات موجود، این تعداد تاکنون نیز تحویل نشده‌اند. 

۱۴ فراخوان برای انتخاب خودرو 

تاکنون ۱۴مرحله فراخوان برای انتخاب خودرو جهت ثبت‌نام ارائه شده و مشخص نیست که چه تعدادی از ۳۱ هزار نفر تاییدشده، توانسته‌اند خودروهای مد نظر خود را دریافت کنند. بی‌تردید عرضه قطره چکانی خودروهای وارداتی برخلاف دیدگاه‌های وزیر سابق صمت و مدیر سابق و فعلی پروژه واردات خودرو، دلیل اصلی عدم رضایت متقاضیان است. 

تعجب‌آور است که با وجود عدم تحویل خودروهای مرحله اول، متقاضیان نسبت به ثبت‌نام دو مرحله دیگر اقدام کردند که در آخرین مرحله، بیش از هفتاد هزار نفر نسبت به ثبت‌نام و بلوکه نمودن پانصد میلیون تومان دربانک‌های عامل اقدام کرده که مقرر است فقط ۶۰۰۰ خودرو‌ به این افراد تحویل شود. 

به هر حال چالش‌های موجود در حوزه واردات خودرو آنقدر متنوع و زیاد است که با مدیریت و سیاست‌گذاری فعلی و بنا به دلایل زیر، نمی توان چندان به آینده واردات خودرو امیدوار بود و‌ احتمالا واردات خودرو نخواهد توانست اهداف سیاست‌گذار را تامین نماید. 

نگاهی به چالش‌های موجود 

عدم وجود برنامه و نقشه راه یکی از چالش‌ها محسوب می‌شود. از اواخر سال ۱۴۰۱ که به واردات خودرو، به عنوان یک پروژه نگاه کردند، مشخص شد که قرار نیست تا اتفاق چندان مثبتی در حوزه خودرو بیفتد و نگرش سیاست‌گذار به این مقوله به صورت یک طرح و پروژه، بیانگر کوتاه‌مدت بودن و عدم تمایل مسؤولان امر به واردات خودرو به عنوان یک فعالیت اقتصادی دائمی است. 

شاهد مدعا، تغییرات چندباره آیین‌نامه واردات خودرو، تاخیر در تدوین و تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، تمرکز بر واردات غیراقتصادی خودروهای برقی (به جای خودروهای هیبریدی) و نگاه خاص به واردات خودرو جهت واگذاری امتیازات به گروه‌های خاص (که بیانگر نگاه به دهک‌ها و گروه‌های ویژه و اعمال تبعیض منجر به رانت و فساد بوده) و... است. 

همین نگاه باعث شده که پروژه واردات خودرو به فردی واگذار گردد که مسؤولیت بزرگترین سازمان سیاست‌گذاری تجاری کشور را به عهده داشت و با توجه به حجم بالای وظایف مجموعه مذکوردر حوزه سیاست‌گذاری و‌ حکمرانی صادرات و واردات و همچنین عدم اطلاع مدیر پروژه از سیاست‌گذاری‌های مربوط به واردات خودرو و همچنین تصمیمات غیرکارشناسی و خلق‌الساعه، چشم‌انداز مناسبی در خصوص واردات خودرو را مشاهده نمی‌کنیم. 

نکته تاسف‌بار اینکه بدون ارزیابی از اقدامات مدیر پروژه خودرو، مجددا وی به عنوان مدیر این پروژه انتخاب شد که این هم می‌تواند نشانه‌ای بر عدم‌ وجود برنامه در این خصوص باشد. 

عدم مشخص بودن وضعیت ارز تخصیصی 

از سال ۱۴۰۱ که واردات خودرو، شکل قانونی به خود گرفت و توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. مهم‌ترین چالش واردات خودرو (با توجه به شرایط خاص کشور از نظر محدودیت‌های ارزی به علت تحریم‌های ظالمانه و مشکلات مربوط به ورود ارز به کشور)، موضوع میزان ارز مورد نیاز، منبع ارز و چگونگی تخصیص ارز واردات خودرو بود که موجب کندی یا بعضا توقف واردات خودرو در برخی اوقات شد. 

همه ساله، یک میلیارد یورو از منابع ارزی جهت واردات خودروهای نو (با تشخیص بانک مرکزی) تخصیص داده می‌شود ( این مبلغ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، دو میلیارد یورو در نظر گرفته شده است)، ضمن آنکه سقف قیمت خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار، با اولویت خودروهای با ارزش زیر ده هزار دلار در نظر گرفته شده است (میانگین قیمت هر خودرو وارداتی ۱۵۰۰۰دلار ). در نتیجه لازم بوده که طی سال‌های ۱۴۰۱تا ۱۴۰۳، سالانه ۶۶ هزار دستگاه خودرو (مجموعا حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو) وارد کشور و تحویل مصرف‌کنندگان شود که تاکنون پنجاه درصد این عدد نیز محقق نشده است. 

این نشان می‌دهد که سیاست‌گذار نتوانسته موضوع تخصیص ارز را مدیریت کرده و ارائه راهکارهایی همچون ارز حاصل از صادرات یا ارزهای موجود در خارج از کشور (منشا خارجی) نتوانسته تا محدودیت‌های مربوط به تخصیص ارز را مرتفع کند. 

بر اساس  لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، صادرکنندگان (اعم از خصوصی یا دولتی یا خصولتی) مجاز به واردات خودروهای نو شده‌اند که این موضوع از دو منظر قابل نقد است. نخست تفاوت ارزهای حاصله از صادرات با توجه به نوع کالای صادراتی، منشا ارز، هزینه های تسعیر و... بوده که در نهایت مقبولیت صادرات برای همه گروه‌های صادراتی، یکسان نخواهد بود. دوم تاکید بر واردات، توسط صادرکنندگان به معنای ایجاد و خلق نسل جدیدی از واردکنندگان بوده که تخصصی در این حوزه نداشته و طبعا مورد توجه سیاست‌گذار هم نیست. نتیجتا شاید جذابیت واردات و منافع مترتب بر آن به اندازه‌ای خواهد بود که بعضا عطای صادرات به لقایش بخشیده خواهد شد و جریان ارزآوری به کشور را با چالش روبه‌رو خواهد ساخت.

اطلاعات ناقص در خصوص فرایندها 

حضور در فرایند ثبت‌نام خودروهای وارداتی، شرایطی داشته که از همه مهم‌تر بلوکه کردن پانصد میلیون تومان به عنوان شرط ورود به فرایند قرعه‌کشی است. در این خصوص مشخص نیست که اولا دلیل بلوکه کردن وجوه و آزادسازی آن بعد از ثبت‌نام چه بوده و دوما بر فرض تایید این راهکار، انتخاب مبلغ پانصد میلیون تومان بر چه اساسی صورت پذیرفته است؟ اینکه رقابت میان بانک‌های عامل جهت جذب نقدینگی مردم (حتی برای چند روز) ایجاد شده و بانک‌ها و واسطه‌ها فقط نفع‌برندگان این فرایند غیرشرعی هستند که بر کسی پوشیده نیست. البته مجددا پاسخی برای این پرسش داده نمی‌شود که چگونه با بلوکه کردن وجوه، صلاحیت و توانمندی متقاضیان خرید خودرو تشخیص داده می‌شود؟ 

از سوی دیگر عدم وجود اطلاعات در زمان ثبت‌نام، از جمله قیمت خودرو، برند خودرو، زمان تحویل خودرو به معنای اجحاف به خریداران بوده و این نوع قراردادها را با چالش جدی از نظر صحت روبه‌رو ساخته است. 

نکته پایانی اینکه لازم است تا ضمن آسیب‌شناسی واردات خودرو در طول بیش از دو سال گذشته، ساختار جدیدی با هدف فراهم کردن شرایط دسترسی آحاد مردم به خودرو، اعم از تولید داخل یا وارداتی، اقداماتی در خصوص فراهم کردن شرایط رقابتی با هدف بهبود عملکرد خودروسازان داخلی انجام شود.